Ekoplaza is voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot de gezondste supermarkt van Nederland. En ondanks beloftes zetten supermarkten consumenten nog steeds aan tot ongezond eten. Dit alles blijkt uit het nieuwste onderzoek van Superlijst Gezondheid, een initiatief van denktank Questionmark in samenwerking met de gezondheidsfondsen Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting. Gezamenlijk doen zij een uiterst dringende oproep voor wettelijke maatregelen die zorgen dat supermarkten de noodzakelijke stappen
zetten.
Ongezonde voeding is één van de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaken in Nederland
en leidt jaarlijks tot 13.000 doden. Supermarkten spelen een cruciale rol in het eetpatroon
van consumenten, aangezien 70% van wat mensen eten hier vandaan komt. Toch
ondernemen supermarkten nauwelijks stappen om hun aanbod gezonder te maken. Dat
blijkt uit de nieuwste editie van de Superlijst Gezondheid.Ongezonde producten en verleidingen overheersen
Deze ranglijst onderzoekt sinds 2020 elke twee jaar of supermarkten verbeteringen
doorvoeren in hun doelen en rapportage, assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting.
Vergeleken met de vorige meting bevat het onderzochte aanbod nu, in 2024, slechts 3
procent meer producten uit de Schijf van Vijf (van 40 naar 43 procent). Bovendien bestaat
83% van de aanbiedingen van supermarkten nog steeds uit ongezonde producten.
Frisdranken worden verder nog volop met kwantumkortingen gepromoot en
kindermarketing blijft onverminderd aanwezig.
Toezeggingen van supermarkten niet zichtbaar in praktijk
In 2018 maakten supermarkten binnen het Nationaal Preventieakkoord afspraken met de
overheid om gezond eten en drinken te stimuleren. Uit de nieuwste metingen blijkt dat
het merendeel van het aanbod nog steeds ongezond is. Wel is het bemoedigend dat bijna
alle supermarkten voor het eerst concrete doelen stellen om het aandeel Schijf van
Vijf-producten in hun verkoop te vergroten.
Opvallend is verder dat Lidl en Dirk zich als budgetsupermarkten sterker inzetten voor
gezondheid dan marktleiders als Albert Heijn en Jumbo. Ekoplaza komt als beste uit de
ranglijst.
Eerste stap gezet, maar niet voldoende
Charlotte Linnebank, directeur van Questionmark: "We zien het als een goede stap dat
veel supermarkten nu voor het eerst doelen stellen en transparanter zijn over het aandeel
Schijf van Vijf-producten in hun verkoop. De grote vraag is echter hoe deze ambities zich
verhouden tot hun huidige aanbod, promoties en winkelinrichtingen – waarin ongezonde
producten helaas nog steeds de overhand hebben."
Gelijke regels noodzakelijk voor verbetering
Diena Halbertsma, woordvoerder namens de vier gezondheidsfondsen, die samenwerken
binnen het programma Gezonde Generatie: "Opnieuw blijkt dat de sector zelf niet in staat
is om de noodzakelijke veranderingen door te voeren. Wij willen dat onze kinderen gezond
kunnen opgroeien. Het is daarom de hoogste tijd dat de overheid krachtig optreedt, zodat
alle supermarkten verplicht worden om hun assortiment, aanbiedingen en
winkelinrichting gezonder te maken. Zonder zo'n wettelijke aanpak beloont de
marktwerking vooral de supermarkten die achterblijven op het gebied van gezondheid."
Steven IJzerman (Ekoplaza): "Gezonde keuze zo eenvoudig mogelijk maken"
Ekoplaza maakt in een persbericht melding van het feit dat de biologische supermartkketen voor het derde jaar op rij uitgeroepen is tot gezondste supermarkt van Nederland. In het bericht staat onder meer:
Met name de inzet van Ekoplaza op het aanbieden van een gezond assortiment maakt dat Ekoplaza wederom voorop loopt, op afstand gevolgd door Lidl en Dirk. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus blijven achter. 72% van de Nederlanders vindt het volgens Questionmark belangrijk dat supermarkten hun klanten stimuleren om een gezonde keuze te maken. De Superlijst Gezondheid 2024 beoordeelt supermarkten op vier domeinen: beleidsdoelen, assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting. Ekoplaza onderscheidt zich met een assortiment dat binnen de onderzochte productgroepen voor 50% binnen de Schijf van Vijf valt en de keuze voor dit systeem boven de Nutri-Score. Ook loopt Ekoplaza net als twee jaar geleden voorop in zout- en suikerreductie.
Steven IJzerman, kwaliteitsmanager bij Ekoplaza, over het beleid: "We willen een gezonde keuze zo eenvoudig mogelijk maken voor de consument. We kiezen voor de Schijf van Vijf omdat de Nutri-Score voor onnodig geknutsel met eten kan zorgen. Bijvoorbeeld door suikers te vervangen door chemisch-synthetische zoetstoffen, vezels toe te voegen die er van nature niet in thuishoren en noten en zaden vervangen om producten minder vet te maken. Dit geeft de consument een vertekend beeld over de gezondheid van een product."
Naast het aanbieden van gezonde producten neemt Ekoplaza maatregelen om ongezonde verleidingen te beperken. Zo heeft Ekoplaza het hoogste aandeel gezonde aanbiedingen, waarvan gemiddeld 32% in de Schijf van Vijf valt. Ook heeft Ekoplaza de minste promoties van bier en wijn van alle onderzochte supermarkten en wordt er voor sterke drank geen reclame gemaakt. Steven vult aan: "Gezond betekent voor Ekoplaza eten volgens de Schijf van Vijf, maar ook voedsel aanbieden dat biologisch en zo min mogelijk bewerkt is. Met onze uitgangspunten voor al onze voeding - 100% biologisch en niet genetisch gemanipuleerd - maken we kiezen voor gezond makkelijker voor onze klanten. Een stap in de goede richting kan bijvoorbeeld al zijn om voor je kinderen rozijnen en aardbeien zonder pesticiden te kopen. We willen het aanbod van gezonde, eerlijke en duurzame producten naar een nóg hoger niveau tillen komende jaren."
Klik hier voor meer informatie over de Superlijst Gezondheid.
Voor meer informatie:
Steven IJzerman
Ekoplaza
Kempkens 1000
5465 PR Veghel
0413 399410
[email protected]
www.ekoplaza.nl