Tien jaar geleden lanceerde de Duitse discounter Penny het eigen biologische merk Naturgut. Volgens de discounter wil het 'het strategisch belangrijke biologische segment verder ontwikkelen'.
Vorig jaar steeg de biologische verkoop bij Penny met ongeveer 20 procent in alle productgroepen van het eigen Naturgut merk. "Dit betekent dat Penny zich dynamischer ontwikkelt dan de branche, die 'slechts' met vijf procent groeide ten opzichte van 2023", zo meldt het bedrijf in een persbericht.
Tien jaar na de lancering is Naturgut het centrale eigen merk waarmee Penny de strategisch belangrijke biologische sector verder ontwikkelt. "Met een voortdurend groeiend assortiment richt Naturgut zich op alle consumentengroepen. Het doel is om klanten voedsel van hoge kwaliteit aan te bieden dat afkomstig is van biologische landbouw en dat is voorzien van ten minste het EU-keurmerk voor biologische producten", vervolgt het bedrijf, dat deel uitmaakt van de Rewe Group.
Penny-vestiging in Dresden. © Solarisys13 | Dreamstime.com
100 nieuwe bio-producten
Het assortiment bestaat momenteel uit maximaal 500 artikelen, inclusief promotie- en seizoensartikelen. Het doel is om dit aantal tegen het einde van 2025 te verhogen tot ongeveer 600 biologische artikelen, wat zou neerkomen op een stijging van 20 procent. De meeste producten zijn afkomstig van lokale productie.
Volgens Penny is het aantal producten van de Naturland-samenwerking sinds februari 2023 gestegen tot meer dan 50. Penny richt zich op innovatieve producten zoals Naturland gecertificeerde diepgevroren avocado, een biologische kefirdrank, biologische kikkererwtenchips en fruitshots.
Naturgut biologische helden
Penny brengt verder biologische groenten en fruit met visuele gebreken op de markt. De vraag hiernaar neemt toe. Penny introduceerde Naturgut Bio-Helden in 2016: Ongeveer 2.130 Penny-winkels in het hele land brengen biologische groenten en fruit op de markt die wel visuele, maar geen kwaliteitsgebreken hebben.
Sinds de introductie hebben de volumes en de verkoop van Naturgut Bio-Helden producten zich positief ontwikkeld. Volgens Penny is het aantal producten gestegen van de oorspronkelijke 13 naar meer dan 40, afhankelijk van het seizoen en de oogst. Het aandeel van Naturgut Bio-Helden in de totale groente- en fruitverkoop van Penny is daarmee gestegen tot meer dan tien procent, aldus het bedrijf.
"Regionaal, seizoensgebonden en onverpakt"
"Het feit dat klanten zelfs in tijden van forse inflatie naar biologisch grijpen, laat nadrukkelijk zien dat biologisch ondanks de toegenomen prijsgevoeligheid een vaste plek in het boodschappenkarretje heeft", zegt Philipp Stiehler, Managing Director van Rewe Group Buying. Penny zal daarom zijn biologische assortiment de komende jaren blijven uitbreiden. "In de perceptie van de klant is lokaal biologisch de synthese van drie trends: regionaal, seizoensgebonden en - voor zover mogelijk - onverpakt."
Penny genereerde in 2023 een omzet van 9,5 miljard euro in Duitsland met ongeveer 2.130 winkels en meer dan 30.000 werknemers.