Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Koffie bezorgen per bakfiets: dit bedrijf doet het anders dan anders

Tholen - Wekelijks rijden ze door de straten van Zwolle: de bakfietsen van Anders Koffie. De koffie van dit bedrijf is biologische en circulaire koffie en die werkwijze maakt het bedrijf ‘anders’. De bezorging zo duurzaam mogelijk en zelfs de lege verpakkingen en de koffiedik krijgen een tweede leven.

Tjerk Kooistra is het brein achter Anders Koffie. In 2020 bezorgde hij de eerste zakken koffie en inmiddels stappen zijn medewerkers op de fiets 'Bak Koffiets' of in de elektrische auto om de steeds groter wordende klantengroep van koffie te voorzien. De eerste twee jaar fietste hij zelf de hele stad af om koffie te bezorgen. “Soms denk je: wat ben ik aan het doen? Ik had nu ook een biertje kunnen gaan drinken in de stad. Maar ik heb er bewust voor gekozen om in de avonduren te werken en te bouwen aan mijn bedrijf. Inmiddels doe ik het niet meer zelf. Ik heb drie mensen in dienst die bezorgen. Zelf ben ik bezig met afspraken met (potentiële) klanten en het maken van de routes.”

“We hebben de afgelopen jaren een mooie groei doorgemaakt”, vertelt Tjerk. “Vijf jaar geleden startte ik als ondernemer. Ik werkte voornamelijk in de interim sales, maar ik wilde daarnaast iets gaan doen waarin ik mijzelf kon ontwikkelen en waarvan ik energie kreeg. Ik ben een echte koffieliefhebber en heb in het verleden bij een aantal koffiebedrijven gewerkt. Ik merkte: zo’n smaakproduct, daar is altijd wel oren naar.”

Met de 'Bak koffiets' krijgen Zwollenaren koffie thuisbezorgd.

Thuiswerken
Anders Koffie belevert zowel particulieren als bedrijven. “Ik ben begonnen in coronatijd, dat was achteraf gezien wel een goede tijd om te beginnen. Mensen gingen veel thuiswerken en daardoor werd koffiedrinken thuis veel belangrijker. Al gauw kwamen er thuis meer koffiemachines. Daar heb ik op ingespeeld. In het begin was 80 procent van mijn klanten particulier, maar inmiddels zie ik er steeds meer bedrijven bijkomen. Dat is interessant voor de continuïteit. Ik ben er wel aan toe om ook grote bedrijven te gaan beleveren.”

Trouwe klanten
Begin vorig jaar startte Tjerk een abonnementenstructuur. Daardoor lukt het hem om een trouw klantenbestand op te bouwen en steeds efficiënter te werken. “Ik bereik een groep consumenten die nadenkt over de wijze waarop koffie wordt ingekocht. Die groep wordt steeds groter en heeft minder sentiment met supermarkten. En vergeet ook niet het gunnen van een concept. Ja, je betaalt misschien een euro per kilo meer dan in de supermarkt, maar het wordt bij je thuisbezorgd en je hebt er verder geen omkijken naar. Bovendien weet je dat er met dat geld goede dingen gedaan worden, daar betaal je deels ook voor.”

Biologisch en direct trade
Om nog meer klanten te binden lanceerde het bedrijf onlangs een nieuwe smaak: de Doorzetter. Het is de derde in het assortiment, na De Grondlegger en De Opvolger. “De eerste twee smaken verkopen goed, maar je merkt dat je eigenlijk een heel palet aan smaken wilt hebben om de klant te overtuigen”, legt Tjerk uit. De Doorzetter is in tegenstelling tot de eerste twee smaken direct trade. Dat betekent dat de brander direct zakendoet met koffieboeren in Oeganda en Oost-Timor. “De doorzetter bestaat voor 80 procent uit Arabica en 20 procent uit Robusta, het is een wat sterkere koffie en daarmee echt weer een toevoeging voor het assortiment.”

De keuze voor direct trade en biologisch maakt dat het keuzepallet aan bonen wel kleiner wordt, geeft Tjerk aan. “De beschikbaarheid van biologisch wordt wel meer, maar is nog veel regulier. Direct trade dat komt er wel aan maar dat heeft tijd nodig. Deze branderij heeft een stuk of 5 direct trade biologische bonen, dus dan hebben we een keuze uit gemaakt.”

Streven naar circulair
Circulariteit is een belangrijke pijler van Anders Koffie. Lege zakken worden opgehaald en worden verwerkt in circulaire rugtassen, koeltassen en oesterzwamkweeksets. “Daar komen vette samenwerkingen uit. Een maaltijdbezorger in Zwolle gebruikt bijvoorbeeld onze koeltassen. Tegelijkertijd ben ik het afgelopen half jaar erg druk geweest met het zoeken naar een duurzamer alternatief voor de zakken. Want door de groei hebben we steeds meer lege zakken. Circulariteit is mooi en ik sta erachter, maar het mooiste is als je aan de voorkant voor je producten duurzame materialen gebruikt die onuitputbaar zijn en die aan de achterkant niet voor zo gigantische veel afval zorgen. Want iedere keer dat je plastic produceert, is weer een keer te veel. Inmiddels hebben we zakken die gemaakt zijn van 100 procent suikerrietafval. Daarmee produceren we geen plastic. Mensen kunnen die zakken bij het PMD kwijt, alleen ik ben nog aan het kijken of ik daar een directe afvalverwerker voor kan vinden.”

Ook koffiedik krijgt een tweede leven. “Daarvan worden hier in Zwolle natuurlijke zepen gemaakt. Zo probeer ik de keten in Zwolle zelf te sluiten. Ik probeer zoveel mogelijk lokale partners te vinden, zodat de stad Zwolle er beter van wordt.” Maar niet alle koffiedik kan op deze manier verwerkt worden. “Ik kan het niet allemaal ophalen, want het is best een ingewikkeld product. Het gaat snel schimmelen, dus binnen twee dagen moet er iets mee gebeuren. Logistiek is het dus een hele uitdaging. Gelukkig kun je koffiedik bij het GFT-afval weggooien.”

Duurzame groei
In Zwolle wordt alles per bakfiets bezorgd. In de regio eromheen wordt de elektrische auto gebruikt en bestellingen voor de rest van Nederland worden via de fietskoeriers van Cycloon thuisbezorgd. “Mijn focus ligt op Zwolle. Zodra 10 procent van Zwolle koffie van mij afneemt, weet ik dat dit concept geslaagd is. Dan wil ik in de toekomst wellicht een franchise-model bedenken waarbij we het concept ook naar andere steden kunnen uitwerken.”

Tjerk benadrukt dat hij ervoor kiest om het bedrijf rustig te laten groeien. “Ik wil geen snelle groei via investeerders. Ook niet via bedrijven die mijn koffie verkopen, want daar wil ik niet van afhankelijk zijn. Dat past niet bij de duurzame groei die ik nastreef. Ik werk ernaast nog en omdat ik niet financieel afhankelijk ben van Anders Koffie, kan ik echt ondernemen vanuit mijn missie en visie. Dit jaar wil ik van 550 naar 800 klanten. Ik zou het bijvoorbeeld leuk vinden om ook aan scholen, sportclubs en huisartsenpraktijken te gaan leveren.”

Voor meer informatie:
Tjerk Kooistra
Anders Koffie
06 44334551
[email protected]
www.anderskoffie.nl