Nieuwe onderzoeksresultaten tonen aan dat de verkoop van biologische producten gemiddeld met 21% stijgt, als gevolg van interventies op de winkelvloer. In 11 supermarkten werden 10 weken lang nudgingtechnieken toegepast op drie biologische groenten met een hoge omloopsnelheid: zoete puntpaprika's, komkommers en trostomaten. De omzet van alle drie steeg aanzienlijk. Om die reden wil de biologische brancheorganisatie Bionext structurele inzet van interventies in supermarkten. De vraag naar biologische voeding moet structureel gestimuleerd worden, om naar 15% te groeien in 2030, de ambitie in het actieplan Groei van biologische productie en consumptie dat vorig jaar door het ministerie van LNV is gepresenteerd.
De verkoop van drie biologische groenten waar nudges op in zijn gezet, steeg in 10 weken gemiddeld met 21%. De interventies werden in 11 supermarkten (5 Albert Heijns en 6 Jumbo's) in Noord-Brabant getest, waarbij is ingezet op drie biologische producten met een hoge omloopsnelheid: de Sweet Palermo puntpaprika, komkommers en trostomaten.
In de supermarkt werden drie nudgingtechnieken toegepast die in eerdere pilots effectief bleken: positieve framing ('kies voor smaak, kies voor biologisch'), Social Proofing ('95% van de mensen koopt biologisch') en Reassurance ('bedankt dat je kiest voor biologisch'). Een bordje bij het biologische schap met 'Kies voor smaak' zorgde voor de grootste stijging (25%), gezamenlijk zorgden de interventies voor een gemiddelde stijging van 21%.
"We zien dat structureel stimuleren op de plek van aankoop, zeer effectief is. De vraag moet omhoog en meerdere onderzoeken laten zien dat dit werkt. Om die reden denken we dat dit een hele adequate invulling kan zijn van het actieplan om de markt te laten groeien. Want het is duidelijk dat de vraag omhoog moet als we met biologisch willen groeien", aldus Michaƫl Wilde, directeur Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector.
De resultaten van dit voorjaar waren zelfs beter dan in 2022, toen er ook interventies op de winkelvloer werden getest. Alle interventies lieten een stijging in de verkoop zien. Daardoor kan geconcludeerd worden dat meer ruimte op de winkelvloer, meer aandacht en meer uitleg allemaal zorgen voor een stijging van de afzet biologisch.
Bio-puntpaprika's bij AH met de positieve framing 'kies voor smaak, kies voor biologisch'. Foto: Rijk Zwaan.
De meerderheid van de consumenten geeft aan dat ze bereid zijn meer te betalen als ze overtuigd zijn van de voordelen van biologische producten (67,9%). Dit geeft het inzicht dat kennis overbrengen op de consument van groot belang is om hen biologisch te laten kopen. 72,6% van de respondenten geeft aan dat de promotiekaartjes niet zijn opgevallen. De nudgingcampagne in de supermarkt zorgt ervoor dat we consumenten onbewust een duwtje in de rug krijgen om vaker voor biologisch te kiezen.
Dit jaar volgen er nog meer interventies op de winkelvloer, op onder andere biologische zuivel en vlees, als onderdeel van de driejarige Europese promotiecampagne 'de mooiste boodschap is bio'. Brancheorganisatie Bionext, initiatiefnemer van de campagne, beoogd hiermee de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk te vergroten.
Klik hier voor het eindrapport.
Bron foto's: Rijk Zwaan