Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Een februari zonder supermarkt? - Boeren & Buren gaat de uitdaging aan

Na het succes van de vorige editie engageert Boeren & Buren zich voor het tweede jaar op rij voor een 'Februari zonder supermarkt'. Niet enkel communiceert het korte keten netwerk volgende maand intensief over het belang van faire voeding en distributie, trouwe klanten maken ook kans op tal van prijzen. 

Supermarkten bieden geen garanties
In februari 2021 bestelden meer dan 3.000 klanten van het korte keten netwerk Boeren & Buren minstens 3 keer bij de lokale Buurderij. Dat was een pak meer dan in de maanden ervoor, de uitdaging om in februari minder naar de supermarkt te gaan sloeg duidelijk aan. Boeren & Buren haalde voor deze challenge inspiratie bij hun Zwitserse partner En Vert et Contre Tout die in 2015 ‘Février sans Supermarché’ oprichtte. Samen moedigen ze consumenten aan om onafhankelijke winkels, buurtkruideniers, ambachtslieden en lokale producenten te steunen. 

Marijke Lambrechts, Buurderij-Verantwoordelijke bij Boeren & Buren: "We houden van 't goede leven, en is het leven niet veel te kort om door de gangen van de supermarkt te snellen en vervolgens aan te schuiven aan de kassa? Boodschappen doen moet weer plezant worden. Wanneer zag jij voor het laatst je boer glimlachen?"

Hoewel het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) recent nog een studie publiceerde die stelt dat sinds de pandemie bijna 1 op 4 consumenten meer lokale producten consumeert, blijven ze bij de korte keten organisaties sceptisch. Wannes De Jonghe, woordvoerder van Boeren & Buren: "In tegenstelling tot fairtrade of bio-producten, die ondertussen wel hun weg hebben gevonden naar het reguliere circuit, bestaan er geen gekende geloofwaardige garantiemechanismen voor claims rond lokale voeding of een 'eerlijke' prijs voor de boer. Iets claimen dat je niet kan bewijzen, het is een oude marketingtruc: 'Probably the best … in the world!' Wil je de de lokale boer écht steunen, dan biedt een korte keten netwerk deze garantie. Zonder tussenstappen, veilingen of groothandels bepalen de boeren zelf hun prijs, die vaak een stuk hoger ligt dan de bodemprijzen in supermarkten."

Ga mee de uitdaging aan
Een maand niet in de wachtrij staan en lokale producenten steunen, genieten van duurzaam en vers voedsel? Ontdek het aanbod op een Buurderij in de buurt via boerenenburen.be. Als u tijdens de maand februari ten minste drie bestellingen plaatst in een van de Belgische ophaalpunten, maakt u bovendien kans op een van de 10 waardebonnen ter waarde van 50 euro. Bovendien organiseren veel Buurderijen zelf leuke acties tijdens de maand. 

Voor meer informatie: www.boerenenburen.nl 

Publicatiedatum: