Mensen zijn bewust bezig met het effect dat voeding heeft op de gezondheid en op de omgeving. Verkoopcijfers en marktaandelen van biologische en duurzame producten blijven groeien en de plofkip is nauwelijks nog in de schappen te vinden.
De consument wil producten waarvan hij weet dat ze tot stand zijn gekomen met respect voor mens, dier en planeet. Uit onderzoek van adviesbureau Simon-Kucher & Partners blijkt dat bijna iedereen graag biologisch vlees in de schappen ziet, maar slechts een kwart koopt het ook daadwerkelijk regelmatig. 80% van de ondervraagden vindt het namelijk te duur.
Gemiddeld willen consumenten tussen de 25 en 30% meer betalen voor biologisch vlees. Het maakt hierbij weinig uit of het om bijvoorbeeld kipfilet of rundergehakt gaat. Dit verschil is opvallend gezien biologische kip in de supermarkt al snel twee keer zoveel kost als niet-biologische kip, tegenover biologisch rundergehakt waarvoor de klant slechts 40% extra betaalt. Er is dus een mismatch tussen de prijsstelling en betalingsbereidheid voor biologische producten wat de adoptie van biologische producten geen goed doet.
Bron: Marketing Tribune