Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Festival Fier: zichtbaar positief

Elk jaar met Pasen organiseert Stichting Santatum Fier! het Smaak & Vermaak festival op het erf en in de wei van Bioboerderij 't Schop. Bewustwording van duurzaamheid is de moraal van het festival. Een Gezond Leisureklimaat hielp dit verhaal positief, zichtbaar en professioneel uit te dragen naar bezoekers met ondersteuning voor positieve acties die tijdens het festival goed zichtbaar zijn.

Foto Facebook Festival Fier: Stijn en Bart van den Broek

Wat is Festival Fier?
Festival Fier is een Smaak- & Vermaakfestival in Hilvarenbeek. Een festival dat duurzame keuzes maakt én dat op een ludieke manier laat zien. Aan volwassenen, maar zeker ook aan kinderen. Bart van den Broek (van 't Schop) zit in de organisatie: "Met Festival Fier willen we mensen bewust maken van alles wat groeit en bloeit. Van de omgeving en zeker ook van voetafdruk die we met z’n allen achterlaten. En dan positief."

Wat was de vraag van Fier!?
Bart: "Dit jaar was de 5e editie, ons lustrum. We wilden het verhaal nu heel duidelijk en zichtbaar maken. Want wát we doen, willen we goed doen. Dat betekent keuzes maken, professionals inschakelen en dus: investeren! Bij die keuzes en communicatie konden we wel wat hulp gebruiken. We kwamen in contact met Nicole en toen ging het balletje rollen."

Hoe hielp Een Gezond Leisureklimaat daarbij?
Bart: "Twee communicatieprofessionals hielpen meteen onze ideeën uit te werken. Ook kregen we financiële ondersteuning voor visuele communicatie op het festival zelf met bijpassende houten borden bijvoorbeeld. Zo werd het een duidelijk en goed zichtbaar verhaal. We hebben keuzes gemaakt en de dingen díe we deden, deden we goed. Het resultaat? Een heel druk vijfde jaar met veel bezoekers, positiviteit én publiciteit."

Door de hulp werden deze ideeën goed zichtbaar:

  • Laat het Fier!-bos groeien – 7 bier = 1 boom
    Groene consumptiebonnen of grijze? Bezoekers kiezen zelf welke ze kopen. De groene zijn iets duurder. Daarvan gaat de opbrengst naar bomen, die komen in het Fier!-bos. Ruim 75% van de bezoekers koos voor groen. De doelstelling van 1000 bomen is gehaald. Het Fier!-bos gaat er komen, aan Het Diessens Broek. Het leverde trouwens mooie discussies op in de rij bij de verkoop. En elk uur werd de stand omgeroepen, dat hielp ook.
  • Dit besparen wij aan afval – 13 lege big bags
    Hoe? Door harde plastic bekers te gebruiken met statiegeld, in plaats van wegwerp-bekers. Daardoor dit jaar maar 2 big bags afval in plaats van 15 in voorgaande jaren. Die 13 lege big bags met signing erbij maakten dat opvallend duidelijk.
  • Fier!kids – uitnodiging op groeipapier
    Kinderprogramma Fier!kids is er om kinderen van 4-12 jaar op een leuke manier bewust te maken van duurzaamheid. De uitnodiging ging via basisscholen op groeipapier: papier met zaadjes voor een beetje Fier! in je eigen tuin. Oogst: alle workshops tjokvol en een hoop zaadjes geplant. Ook figuurlijk.

Meer informatie
Podiums, die duurzaamheid op een positieve manier uitdragen, kunnen kijken op www.eengezondleisureklimaat.nl of contact opnemen met projectleider Nicole. Klik hier voor meer informatie over festival Fier.

Publicatiedatum: