Jeremy Deacon, Managing Director van Wessanen Benelux, zegt in een toelichting: "Natudis is in 30 jaar uitgegroeid tot toonaangevende leverancier van biologische en reformproducten. Bij ons bedrijf werken vele gepassioneerde mensen met vaak jarenlange ervaring in de biologische voeding. Onze gezamenlijke passie is biologische producten bereikbaar te maken voor iedereen. De markt heeft met name de afgelopen jaren een sterke groei laten zien. We verwachten dat deze groei de komende jaren zich verder zal voortzetten. Natudis wil hierbij de voortrekkersrol blijven vervullen die het sinds de oprichting in 1981 altijd heeft gehad. Dat doen we door veel lekkere, gezonde biologische producten te blijven ontwikkelen en te lanceren, en door veel energie te steken in middelen en formules voor ondernemers. Juist ook de passie van onze medewerkers zal hier het verschil maken."
Sterke merken
In Nederland bedient Wessanen Benelux via Natudis de zelfstandige natuurvoedingswinkels en eigen speciaalzaken. Natudis beschikt over een portfolio van sterke biologische kwaliteitsmerken die het vertrouwen van de consument hebben gewonnen en natuurvoedingswinkels meerwaarde bieden. Ze zijn ook te vinden in de winkels van concurrerende formules. Voor deze eigen merken, zoals De Rit, Ekoland, LunaeTerra, Natufood, Fertilia en Molenaartje wordt het gehele proces in eigen beheer uitgevoerd: van ontwikkelen, inkopen, marketen tot verkopen. Daarnaast worden de belangen van een groot aantal andere leveranciers behartigd.De Nederlandse supermarkten worden door Wessanen Benelux beleverd via groothandel Foodprints, leverancier van eerlijke, biologisch geproduceerde producten van over de hele wereld. Foodprints voert onder meer het merk Zonnatura, dat al meer dan 50 jaar lekkere, verantwoorde, 100 procent natuurlijke en biologische producten ontwikkelt.
Met het brede merkenassortiment en de uitgebreide kennis van de sector kan Wessanen Benelux alle verkoopkanalen optimaal bedienen, waarbij ervoor gezorgd wordt dat elk kanaal zijn onderscheidendheid handhaaft, bijvoorbeeld door het aanbod van specifieke merken.
Eigen franchiseformules
Wessanen Benelux heeft in Nederland twee eigen franchiseformules. Van oudsher kunnen biologische consumenten terecht bij de Natuurwinkel, een formule die eind jaren '90 werd opgericht. Met de Natuurwinkel richt Wessanen Benelux zich vooral op de overtuigde, fulltime 'lifestyle' consument van biologische voeding. Er zijn momenteel 25 Natuurwinkels, een aantal dat naar verwachting aan het eind van het jaar gegroeid zal zijn naar circa 30. De eerstvolgende nieuwe Natuurwinkel wordt op 14 juli geopend in Maastricht. Op 10 juni jongstleden werd in Zoetermeer een volledig vernieuwde Natuurwinkel heropend.GooodyFooods-vestiging in Zwolle
Onlangs is Wessanen Benelux begonnen met het uitrollen van een tweede formule: GooodyFooods. Met deze biologische supermarkt annex traiteur speelt Wessanen Benelux in op de snelgroeiende belangstelling voor duurzaam geproduceerde, gezonde en lekkere voeding bij smaakbewuste parttime biologische consumenten. Er zijn momenteel drie GooodyFooods-winkels in Nederland, in Almere, Hilversum en Zwolle. Wessanen Benelux stelt zich ten doel jaarlijks vijf tot tien nieuwe vestigingen te openen.