Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fairtrade roept op tot bewust consumeren voor een eerlijke wereld

Fairtrade Nederland vraagt deze week aandacht voor het belang van bewust consumeren. Een hele kleine stap die consumenten kunnen maken maar veel impact maakt.

Bewust consumeren hoeft niet moeilijk te zijn. Door het kopen van producten met het groen-blauwe Fairtrade keurmerk, kunnen consumenten echt impact maken voor boeren en werknemers in Azië, Afrika en Latijns-Amerika.

Fairtrade zet zich in voor het betalen van een eerlijke prijs aan boeren en werknemers wereldwijd. Als consumenten kiezen voor producten die Fairtrade gecertificeerd zijn, dragen zij zo hun steentje bij aan een wereld die eerlijk is voor mens en milieu.



Eerlijke prijs van groot belang
Extreme armoede in Azië, Afrika en Latijns-Amerika is de hoofdoorzaak voor grote problemen zoals kinderarbeid, uitbuiting en ontbossing. Een goed product verdient een eerlijke prijs, maar kleinschalige boeren en werknemers op plantages krijgen slecht betaald voor het werk wat zij doen. Een eerlijke prijs is nodig om te kunnen voorzien in basisbehoeften zoals eten, kleding, school en huisvesting. Maar ook om te kunnen investeren in duurzame landbouwmethoden waardoor boeren geen schadelijke bestrijdingsmiddelen meer hoeven te gebruiken en aandacht kunnen besteden aan het behoud van bossen. Als ze een eerlijke prijs krijgen, zijn zij beter in staat om goed voor zichzelf te zorgen maar ook om de aarde gezond te helpen houden zodat zij in de toekomst nog kunnen blijven produceren.

Fairtrade Week van start
Tijdens de voorjaarseditie van de Fairtrade Week (4-12 mei) vraagt Fairtrade Nederland meer aandacht voor Fairtrade producten om zo het volume te verhogen ten gunste van de boeren. Met diverse acties bij (online) retailers en Fairtrade partners worden consumenten gestimuleerd om vaker voor Fairtrade producten te kiezen. De campagne wordt ondersteund met een online actiefolder, foodies magazine, social media, influencers en abri's. Ook organiseren vrijwilligers door het hele land activiteiten rond de Fairtrade Week.

Daarnaast roept Fairtrade iedereen op om een statement te maken en een petitie te tekenen.

Bewust consumeren hoeft niet duur te zijn
Er zijn steeds meer huismerken en andere budgetvriendelijke merken die Fairtrade producten aanbieden. Veel supermarkten verkopen bijvoorbeeld Fairtrade koffie, chocolade en thee onder huismerk. Zo kiest PLUS voor haar complete huismerkassortiment, waar mogelijk, voor Fairtrade en ligt g'woon thee en chocolade met Fairtrade keurmerk in diverse supermarkten. Ook supermarkten zoals Action, Aldi en Lidl verkopen een ruim assortiment Fairtrade producten. Fairtrade is dus verkrijgbaar in elke prijsklasse en dus voor iedere portemonnee. En tijdens de Fairtrade Week maken de diverse acties bewust consumeren nog aantrekkelijker.

Aanbiedingen ook eerlijk voor de boer
Als een product in de aanbieding is dan wordt er tijdelijk minder marge op dat product verdiend. Wie welk deel van de korting voor zijn rekening neemt, is een afspraak tussen (online) supermarkten en leveranciers. Maar wat als een paal boven water staat, is dat de korting nooit ten koste van de Fairtrade minimumprijs en Fairtrade premie gaat die aan boerenorganisaties betaald wordt.

Minimumprijs & niet-onderhandelbare premie
Het Fairtrade label op de verpakking laat zien dat de leverancier:

  • Een Fairtrade minimumprijs betaalt, waarmee de boer de kosten van de duurzame productie kan dekken. De minimumprijs dient als buffer en moet voorkomen dat de boer verlies maakt als de marktprijs van een product daalt. Is de marktprijs hoger, dan volgt de minimumprijs gewoon de markt.
  • Een niet-onderhandelbare premie heeft betaald aan de coöperatie waar de boer lid van is. Zij beslissen samen (democratisch), hoe de premie wordt besteed. Zo investeren boerencoöperaties de premie in het bouwen van een school, gezondheidszorg, milieuprojecten of bijvoorbeeld in het aanschaffen van machines. Alle investeringen dragen bij aan de ontwikkeling van de coöperatie én de gemeenschap. Bij Fairtrade plantages gaat de verdeling van de premie een klein beetje anders. Op Fairtrade plantages beslist het Fairtrade Premium Committee, dat bestaat uit vertegenwoordigers van zowel de werknemers als het management, over de besteding van de premie.

Klik hier voor meer informatie.

Publicatiedatum: