Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blog Peter Rasmussen (Organic Denmark)

"Biologisch moet een grotere rol spelen op de plantaardige markt"

De plantaardige agenda wint wereldwijd terrein. Meer en meer beleidsmakers, voedingsbedrijven en consumenten hebben begrepen dat als we de problemen met het klimaat en de biodiversiteit willen verbeteren, we onze manier van eten moeten veranderen. Er is echter veel te weinig aandacht voor biologisch als een factor die bijdraagt aan deze transformatie.

En daar moeten we iets aan doen.

Maar is het niet goed genoeg als we vlees gewoon vervangen door groenten? Het antwoord is nee. De groene transitie en wat we moeten doen om voor onze planeet te zorgen, gaat niet alleen over het verkleinen van onze ecologische voetafdruk, het verminderen van het aantal stuks vee of het aanpakken van voedselverspilling. Het vereist een meer holistische benadering, die het grondwater beschermt tegen vervuiling door pesticiden, die dierenwelzijn creëert, die de landbouwgrond met zorg behandelt, die de biodiversiteit behoudt en bevordert - aspecten die allemaal belangrijk zijn in ons werk voor een duurzamere toekomst.


© Akeksandr Berdyugin | Dreamstime.com

En daarom moet biologisch een belangrijke rol spelen in de groene transitie, zowel nu als in de toekomst. Het is diep geworteld in de biologische principes om meer groenten dan vlees te eten, om het land te bewerken met zorg en respect voor de natuur, en om een planeet achter te laten waar we trots op kunnen zijn.

De plantaardige producten zijn vaak een directe concurrent voor de biologische tegenhangers en vormen een uitdaging voor biologisch als het gaat om opname in de winkelschappen en marketinginspanningen. Om succesvol te zijn met inspanningen die biologisch koppelen aan de plantaardige agenda in volwassen markten vereist een set vaardigheden, en is een heel andere zaak in zogenaamde onvolwassen biologische markten. Hoe dan ook, beide scenario's bieden veel kansen voor Deense bedrijven en producenten van biologische plantaardige producten. Om een sterkere basis te leggen voor een succesvol nieuw exportavontuur, heeft Organic Denmark marktgegevens verzameld over plantaardig voedsel in Zweden en Polen. En hebben verschillende mogelijkheden voor biologische ontwikkeling binnen deze categorie belicht.

Met een biologisch aandeel van voedingsmiddelen in 2022 (detailhandel) van 8,9 procent en 0,6 procent, vertegenwoordigen Zweden en Polen twee markten die aanzienlijk van elkaar verschillen. In de Zweedse markt werkt men al een paar decennia met de biologische agenda, wat resulteert in een biologische retailomzet in 2022 van 2,764 miljoen euro per jaar (gemiddelde jaarlijkse besteding per persoon in Zweden is 266 euro). Echter, door de recente economische terugval heeft de Zweedse markt zijn momentum verloren, en de ontwikkeling binnen biologisch is aan het afvlakken.

In Polen, aan de andere kant, vertegenwoordigt biologisch een opkomende markt (gemiddeld besteedt een Poolse consument 8 euro aan biologisch per jaar) en biologische producten worden steeds meer geïntroduceerd in verschillende verkoopkanalen, wat resulteert in een detailhandelverkoop van biologisch voedsel die met meer dan 10 procent per jaar groeit (FiBL rapport, 2023). Dit heeft een directe invloed op het marktpotentieel waarmee Deense exportbedrijven te maken hebben.

Zowel Zweden als Polen hebben gemeen dat het biologische aandeel binnen de markt voor plantaardig voedsel laag is, met slechts 6,4 procent en 4,6 procent van het plantaardige segment afkomstig van biologische producten (Ecovia Intelligence, 2023). Er is dus veel marktpotentieel voor meer biologische plantaardige producten in de twee markten.

Peter Rasmussen, Business Development Manager bij Organic Denmark

Als je meer wilt weten over de kansen in de twee markten, download dan hier de whitepaper van Organic Denmark.

Publicatiedatum: