De BioBorrel werd op 18 december 2019 wederom bij Pakhuis De Zwijger (Amsterdam) gehouden.
De daadwerkelijke borrel ging om 18:00 uur van start in de Expo zaal. Daaraan gingen twee BioPitches vooraf.
Peter Bos en Tom Witte waren namens Tradin Organic Agriculture aanwezig bij de BioBorrel.
Jan Groen (Green Organics en BioNederland), Ad Verhage (zonnecoöperatie West-Friesland), Marit van den Brand en Wilco Remijn (allebei van Green Organics).
Simon de Clerck (Straight-Line Leadership International) met de mannen van Demeter-landbouwbedrijf de Noorderhoeve uit Schoorl: Marcel Roelofsen en David Borghouts.
Michaël Wilde (directeur Bionext) met spreekster Louise Luttikholt (IFOAM EU).
Sjoerd de Groot (SdG Supply Chain Support) in gesprek met Esther Molenwijk (Dutch Harvest).
Mathilde Tournebize (Organic Cotton Accelerator) met Anne Luz Pijnenburg (De Krekerij).
Esther Molenwijk heet iedereen welkom bij de BioPitch die wederom voorafgaand aan de daadwerkelijke borrel gehouden werd.
Allereerst vertelde Tjebbe van Meeteren over de plannen van Farm Brothers. 'Hoe een koekje de aarde kan veranderen'.
De 'Farm Brother' vroeg de aanwezigen wie hen kan helpen om het thema bodemkwaliteit bij de massa bekend te maken.
Met de aankoop van elk pak Farm Brothers biologische koekjes redt de consument een stukje (12cm2) verarmde landbouwgrond in Flevoland, en maakt dit hiermee voor altijd biologisch.
Hij gaf ook aan dat Farm Brothers in de toekomst meer ingrediënten uit Nederland in de koekjes wil gaan verwerken.
Marjolein Pleune, mede-oprichter van Meet Jack, vertelde vervolgens in haar 4 minuten durende pitch meer over wat hun plannen zijn met jackfruit.
"We willen de vleesconsumptie verminderen door duurzaam plant based streetfood te maken. Jackfruit leent zich hier heel goed voor, dankzij de vleesachtige structuur. We zetten het neer als een 'guilt free guilty pleasure'."
Haar vraag: "Wie helpt mee om 'Jack' op iedere menukaart van Nederland te krijgen?"
Na de pitch kregen de aanwezigen de kans om te proeven van één van de snacks die Meet Jack maakt met jackfruit: bitterballen.
Jorn van den Dop (Gebana) met Hans Versteegh (NOW Organic International).
Wilfred Jonkman (Reudink) met Paul van Schijndel (Rhumveld Winter & Konijn).
Sigrid Koeleman (SIGuRIDna) en Martha Jeuken (DO-IT).
Oeble Kempenaar (High Quality Organics) en Feijo Blesgraaf (GreenSprout organic brandcare) wachten op het begin van de presentaties van Louise Luttikholt en Marianne Thieme.
De titels van de presentaties lieten al weinig aan de verbeelding over.
Een overzicht van de zeer diverse aanmeldingen.
Esther vertelde dat Coenecoop Wine Traders de nieuwste 'Vriend van de BioBorrel' is.
De eerste spreekster: Louise Luttikholt. De Executive Director van IFOAM EU vertelde onder andere over het belang van het er bij krijgen van de lichtgroene consumenten. "Er is een grote slag te slaan in de supermarkt."
Vervolgens greep ze haar kan som de groeicijfers van biologisch (uit 2017) op verschillende slides te laten zien. Wel wilde ze deze groeicijfers nog wel in perspectief zetten. "Landbouw heeft een cruciale rol in hoe we met onze aarde omgaan. En dit gaat de verkeerde kant op, terwijl landbouw 'part of the solution' kan zijn."
Een belangrijk hangijzer van IFOAM EU is op dit moment 'Organic 3.0'.
"Bij Organic 3.0 is biologische landbouw niet langer een doel op zichzelf, maar een middel om tot een oplossing te komen."
Louise: "Het grootste deel van de boeren scoort minder/middelmatig op het gebied van duurzaamheid. 1,4% werkt wel duurzamer, maar zeker niet het duurzaamst. Het is van belang om onze zaken op orde te hebben en de bio-landbouw waar het kan te verbeteren, dat zal zich uitbetalen in de toekomst."
Louise is van mening dat bekeken moet worden hoe de reguliere landbouw verbeterd kan worden. "Hiervoor moeten we vanuit de biologische landbouw onze diensten aanbieden. En we moeten de 'smeerkezen' aanpakken. Ze demonstreren, gaan de straat op, zodat ze het recht houden zichzelf te vernietigen."
Daarna was het tijd voor de presentatie van Marianne Thieme: publicist, documentairemaker, activist en mede-oprichter van de Partij voor de Dieren. De titel van haar presentatie was: 'Biologische landbouw in de 21e eeuw: meeloper of voorloper?'
Ze riep de biologische sector op om meer van zich te laten horen, zeker in deze roerige tijden.
"Je kunt niet aan de kant blijven staan. Jullie zijn de voorlopers. De mensen die het goed willen doen, moeten tegenwoordig aan allerlei eisen voldoen. We moeten af van het neoliberale denken en van pure winstmaximalisatie op de korte termijn. Hier is kracht voor nodig. Laat zien dat de bio-sector het niet pikt!"
"Je kunt niet aan de kant blijven staan. Jullie zijn de voorlopers. De mensen die het goed willen doen, moeten tegenwoordig aan allerlei eisen voldoen. We moeten af van het neoliberale denken en van pure winstmaximalisatie op de korte termijn. Hier is kracht voor nodig. Laat zien dat de bio-sector het niet pikt!"
Na de presentaties reageerden de dames nog op verschillende stellingen.
Kees van Zelderen in gesprek met Joyce van den Bos (Bionext).
Ernie van Dalen (Dutch Harvest) met Jan Bas Reijners.
Michaël Wilde (Bionext), Karst Kooistra (Tradin Organic Agriculture) en Herma Winnemuller (Landgoed Bleijendijk).
Het team achter de BioBorrel (- Thomas van Hasselt).
Namens IDorganics: Lisa Beeldman-Lensen, David Plukaard en Anastasia Siabli.
Meike Braam en Martha Jeuken waren namens DO-IT bij de BioBorrel aanwezig.