Op zondag 13 en maandag 14 oktober 2019 vond BioXpo VitaSana plaats in Brussel Expo. BioXpo VitaSana is dé vakbeurs voor de gehele bio- en duurzaamheidssector in samenwerking met BioForum Vlaanderen, BioWallonie, Naredi en tal van andere organisaties uit de sector. Biojournaal maakte zoals altijd een fotoreportage met Nederlands tintje op de beursvloer.
Aart Jansen staat bij TerraSana letterlijk achter collega Roea Priem die in gesprek is met twee geïnteresseerde bezoekers.
TerraSana presenteerde verschillende nieuwe producten op de beurs, waaronder deze zogenaamde 'Ramen', voor in de soep. Deze glutenvrije noodles zijn verkrijgbaar in drie varianten, op basis van black rice, brown rice en buckwheat&shitake.
Roea: "We zijn ook trots op onze Rice Paper en deze crackers zijn nieuw. We hebben ze in de varianten Furikake en Tamari. De Tamari is negen maanden gerijpt."
Nederlandse bezoekers: Wim Stoker en Christa Brasser van Stoker Vogelaar.
Rechts Herco Schoemaker bij IDorganics. Links in wit overhemd oprichter Jetse Schokker.
Jetse: "Dit zijn de nieuwe varianten in ons VitaFood convenience assortiment. De Quinoa Cashew Broccoli is gemaakt op basis van in Nederland geteelde bio-quinoa."
Deze 'instant' maaltijden zijn, zoals we gewend zijn van IDorganics, ook in tapsilo's beschikbaar.
Wim Roeleveld, Joyce Weerman en Eric van Gool bij Imkerij De Traay.
De Traay presenteerde onder meer deze nachtcrème van Bee honest.
Wim: "We voeren goede gesprekken en hebben al wat leuke contacten kunnen leggen. Op deze beurs leggen we bewust nog meer de focus op de EU-herkomst van tien van onze honingvarianten. We merken dat daar in België erg veel waardering voor is."
Feijo Blesgraaf vertelde bezoekers alles over de bio-chocolade van de Duitse merken Vivani en iChoc.
Rechts de laatste nieuwkomer van Vivani: Dark Almond Caramel Crisp. Deze reep bevat knapperige gekarameliseerde stukjes amandel en is verfijnd met subtiele tonen van kaneel, 'gingerbread spice' en een snufje zout.
Het Holland Paviljoen.
Bumi Organics was één van de deelnemers aan het Holland Paviljoen. Op de foto oprichters Daan Schillemans en Florian Rath.
Daan en Florian lieten proeven van hun biologische tempeh die gemaakt is van lupinebonen. Deze is er in drie varianten: Mexicaans, Aziatisch en Indiaas gekruid. Florian: "Wij gaan echt voor iets meer uitgesproken smaken. Er is geen uitgesproken favoriet, omdat smaak iets heel persoonlijks is. We bieden met deze varianten voor ieder wat wils." Florian sprak uit dat hij goede hoop heeft dat Bumi binnenkort in de Belgische bio-winkels verkrijgbaar zal zijn.
Casper Juncher Rønnov op het Holland Paviljoen met een deel van het aanbod van Made Natural uit Alphen aan den Rijn.
Dit product viel in positieve zin op: organic infused water van het Franse merk Innate.
En Casper vond dat deze dranken ook een aparte vermelding verdienen: "Dit is een biologisch 'cold brew' energiedrankje, voorzien van een smaakje: Ayoola." Ayoola is verkrijgbaar in drie varianten: coffee elderflower lemon, coffee ginger lime en coffee grapefruit mint.
Ook Rude Health maakte deel uit van het Holland Paviljoen. Op de voorgrond Michelle Meier Mattern.
"We staan hier om de reacties vanuit de Belgische markt te peilen. Die zijn overwegend positief. Ik heb dan ook goede hoop dat de producten van Rude Health binnenkort ook in België beschikbaar zullen zijn."
Floris en Tom Reurts lieten op het Holland Paviljoen van hun Gkazas olijfolie proeven.
En een andere deelnemers aan het Holland Paviljoen: Nightwatch. Links Daniël Hazewindus en rechts Dave Rossen. Daniël: "Nightwatch is een biologisch extreme-energy drank met als hoofdingrediënt Guayusa. Guayusa is een cafeïnehoudend blad uit de Ecuadoraanse jungle. Het wordt op smaak gebracht met enkel natuurlijke ingrediënten."
Arthur Zwart bezocht de beurs namens YogiTea.
Frank Jansen (De Eng BV) vertelde dat de thee van Numi Organic Tea vanaf nu via groothandel Mannavita verkrijgbaar is voor op de Belgische markt.
De drie nieuwste cafeïnevrije Herbal Tea's met Turmeric/Curcuma: Three Roots, Golden Tonic en Amber Sun.
Rob Persoon naast de koffietruck van Destination, in de stand van Wessanen Benelux. "Wessanen staat hier voor het eerst zelfstandig. Het is goed druk vandaag."
Veerle Storimans vertelde alles over de nieuwe Oven Baked Kikkererwtenchips van De Rit.
De Oven Baked Kikkererwtenchips is er in twee varianten: Sweet Chili en Kurkuma Gember.
In de verzamelstand van Mannavita waren weer diverse Hollandse bedrijven vertegenwoordigd.
Roelof Hulst met om hem heen producten van diverse merken van FZ Organic Food: Trafo, Yakso en Bionova. "De 'No Plastic'-verpakkingen van onze chips spreekt heel veel mensen aan."
Roelof liet ook proeven van de biologische veggie ketchups van Bionova. Groenten vormen de basis van deze ketchups: Carrot, Beetroot en Pumpkin.
Meeke Janssens stond namens The Organic Factory met de bio-snoepjes van Eco Sweets op de beurs.
Nieuw zijn deze bio-pepermuntrolletjes.
Rob van Dijck (De Eng BV) presenteerde Shoti Maa-thee bij Mannavita.
Chi International uit Breda presenteerde ook haar producten bij deze Belgische groothandel.
In de bio-bakkerij van Zonnemaire: Carly Sibon, Peter Jacobs, Gerrie van der Westen, Carmen Vromans en Patricia Flipsen.
De hele dag door konden bezoekers bij Zonnemaire terecht voor allerlei brood- en banketproducten.
Bij Ecobulbs: geheel rechts Annelies Timmerman en links Kees Broers.
Kees: "Dit zijn onze nieuwe verpakkingen, ter vervanging van de papieren zakjes. Consumenten kunnen deze doosjes eenvoudiger meepakken. En deze nieuwe verpakking maakt de productpresentatie in de winkel een stuk mooier."
Igor Rooselaar, van het bedrijf Five Minutes, vertelt meer over de vele mogelijkheden met de Ecoffee cup. Five Minutes debuteerde op de BioXpo Vitasana. Igor: "Ik heb pas op het laatste moment ingeschreven en ben tot nu toe erg tevreden over het verloop van de beurs. Ik heb ook al veel Nederlanders gesproken hier."
"We maken veel gepersonaliseerde bekers voor bedrijven."
"Deze metalen thermosflessen heb ik net binnengekregen." Achter de thermosflessen zijn herbruikbare rietjes te zien.
Zwi Ehrlich debuteerde met zijn GreenHub Imports op de Brusselse beurs. "De vorige editie was ik nog bezoeker. De verkoop in België loopt inmiddels zodanig goed dat we hier nu twee jaar later voor onze Belgische klanten staan."
Collega Michael vertelt in de hoek van de stand van GreenHub Imports een groep bezoekers meer over de producten van het merk The Cheeky Panda. Onder dit merk zijn onder meer babydoekjes en toiletpapier verkrijgbaar.
De tweede dag van de beurs kon volgens veel exposanten op meer belangstelling rekenen dan de eerste dag.
Sanne Schouten en Gwendolyn Behnke stonden namens Seepje op de beurs. Sanne: "Seepje is in België al verkrijgbaar bij Bio-Planet en de Oxfam Wereldwinkels. Evenals in verschillende conceptstores."
"Het design spreekt veel mensen aan."
Een Belgisch bedrijf dat al goed bekend is in Nederland: De Hobbit. Edith Gomes en Luc Van Den Heede staan op de foto.
Edith Gomes vertelde dat De Hobbit maar liefst zes nieuwe producten bij had. Op deze foto: Tempeh Tandoori en Tempeh Pesto. "We hebben ook twee nieuwe varianten hummus: paprika-poivron en ras el hanout."
En twee andere nieuwelingen: Hempfu Pesto en Hummus Boerenkool. Edith: "De bezoekers zijn vooral gek op de Hempfu Pesto."
Bij Holland Pharma, groothandel in drogisterij- en natuurproducten, op de foto: Carla van der Voorn, Jacquelien Baas en Denada Hoda. Jacquelien: "In België zijn we nog niet zo bekend, we krijgen veel positieve reacties hier."
In de stand was veel aandacht voor de producten van Lavera.
Willy Sybersma vertelt meer over de Black Garlic-lijn van Kuperus Foods.
Eric Schenk en Peter Claes vertelden bezoekers alles over het aanbod van Solgar Vitamins en Viridian. Eric: "Mensen zijn steeds meer bewust bezig met hun gezondheid en wij vertellen graag hoe voedingssupplementen hier aan bij kunnen dragen."
Een onderonsje tussen Benoit Jansen (Rigoni di Asiago), Pieter van Hoye (Lima) en Ivan de Muynck.
Efraïm van Barneveld en Dirk Loefs waren namens Lovechock van de partij.
Martha Visser vertelde bezoekers meer over de natuurlijke soda deodorants van Ben&Anna.
Deze pennen zijn gemaakt van oude CD-hoesjes.
Sommige gangpaden waren zoals deze ruim opgezet, in andere smallere gangpaden was het af en toe echt dringen geblazen.
De beursplattegrond van de BioXpo Vitasana 2019.
De beurs werd gehouden in Paleis 11 van Brussel Expo.