DO-IT introduceert op de beurs een ‘nieuw’ merk op de Scandinavische markt. “De Amaizin-producten zijn nieuw voor Scandinavië”, vertelt Martha Jeuken. Op de foto staan Martha Jeuken, Ruben de Wit, Jurgen Meijer van DO-IT en Michel Jansen en Edith Huizenga van Kleinstesoepfabriek.
Hein Wolff, Niels Buijsrogge, Johan Groen en Dave de Bakker van Nautilus Organic hebben de trip naar Scandinavië goed benut. “Wij hebben veel klanten bezocht en nu zien we hier ook veel klanten. Zo kun je op korte tijd veel mensen ontmoeten”, aldus de mannen.
Contol Union was voor het tweede jaar aanwezig op de beurs. “Biologisch groeit in Scandinavië heel hard. We werken veel samen met lokale partners hier, waardoor we goed vertegenwoordigd zijn op de markt”, vertelt Eerik Schipper. Hij staat op de foto met zijn collega Harpreet Singh Sondh.
Terrasana was ook present op de beurs. Aart Jansen en Olle Jacobs presenteerden hun assortiment. Nieuw was onder andere gomasio – een Japanse smaakmaker -, glutenvrije sojasaus, groene en rode pepers met en zonder vegetarisch gestremde kaas.
Clearspring is eigenlijk een Brits bedrijf, dat nu ook een plaats op de Nederlandse markt wil veroveren. “We komen hier met de nieuwe zeewier-crispies, die zijn rijk aan vitamine B12. Daarnaast hebben we ook sojasaus die geheel gemaakt is in de UK, dat is ecologisch heel interessant”, vertelt Lucio de Berti.
Willem Sodderland en Angela Ferraro van Seamore presenteren hun assortiment aan zeewierproducten. Zij hebben onder andere brood met zeewier en pasta’s. Daarnaast doet het bedrijf veel aan productontwikkeling.
Chi Natural Life heeft verschillende producten met betrekking tot aromatherapie. In Scandinavië brengen ze dit onder de naam Lavinchi op de markt, dat Kai Beljon hier presenteert.
Melvin Loggies en Jasper Gabriëlse van Seepje presenteren al hun producten op de beurs. “Onze producten liggen al in Nederland, België en Duitsland en we willen nu ook verkennen wat de Scandinavische markt te bieden heeft”, vertelt Jasper.
Marc Dokter van Enkev is voor het eerst op de beurs. “Wij hebben veel materialen en het verpakkingsmateriaal is nieuw. Voor de bio-sector is ons materiaal interessant. Tot nu toe ben ik al de hele tijd in gesprek geweest!”
Johan en Ellen Visser van Eco-warehouse presenteren op de beurs onder andere de onlangs toegevoegde lijn Food Huggers. Zij staan hier op de foto met Adrienne Mcnicholas (Food Huggers) en Calette Terhaerdt Losic (consulente voor handelsbetrekkingen). De stand van Eco-warehouse is helemaal vernieuwd.
Op de stand van Arie van Houwelingen (links) en Francisco Müller vind je verschillende merken: Royal Green, Earth.line en Sea.line. “We zijn hier voor het eerst met de skin care-producten. Daarnaast hebben we een nieuwe gefermenteerde vitamine B12, dat is een echt onderscheidend product.”
Vincent Bosgraaf van Lazy Vegan toont de vegan kant-en-klaar maaltijden die zij in het assortiment hebben. Deze hoeven alleen maar opgewarmd te worden.
CBI is een onderdeel van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Op de foto staan Juliette M. van Iperen en Reindert Dekker. “CBI is gespecialiseerd in de promotie van export voor ontwikkelingslanden. Wij ondersteunen bijvoorbeeld telers in Peru en Colombia met de export naar Europa.”
Ramon Landkroon (links) en Steffen Raven (rechts) van Miron Violetglass zijn voor het eerst aanwezig op de beurs. “Wij hebben éém product: mironglas, dat onder andere beschermt tegen zonlicht”, vertelt Ramon.
Trouw is met de verschillende merken aanwezig op de beurs. “Ons nieuwe product is de burgermix. Hier hoeft alleen water aan toegevoegd te worden”, vertelt Wouter Stern. V.l.n.r: Richard Westdorp, Wouter Stern en Dirk Kik.
Agrofair Benelux staat samen met hun distributeur Hebe op de beurs. “Het gaat heel goed in Scandinavië”, vertelt Cornelie den Otter. “Wij zetten hier vooral onze bananen en Solidale Italiano in de kijker”. Op de foto: Julian Arts, Emma Hallberg (Hebe), Roeland Herrewijnen en Cornelie den Otter.
Kelly Rietbroek en Kim de Gast van Love My Veggies presenteren hun assortiment baby- en kindervoeding.
Bredabest toont hun aanbod verwerkte nootproducten. “We hebben onder andere een relatief nieuwe portieverpakking bij. Onze producten zijn in Amerika bekend, maar hier is het relatief nieuw”, vertelt Michiel Timmerman (links). Naast hem staat zijn collega Rainier van Rey.
In de wandelgangen stuitte Biojournaal op Wim Stoker van Stoker Vogelaar, die als bezoeker aanwezig was op de beurs.
Eric Odenwald van brouwerij de Leckere toont het nieuwe product: een gin. “De gin is nog niet biologisch gecertificeerd, daar zijn we mee bezig. Het is gemaakt van het zwaarste bier van de Leckere: Blauwe Bijl.”
Ook Michael Faese van bakkerij Odenwald is aanwezig om het assortiment te tonen voor de Scandinavische markt.
Toptrade Quality Products heeft dit jaar ook een stand op de Nordic Organic Food Fair. Zij presenteren verschillende producten, waaronder hun eigen lijn Cookie Brothers, die Bernd Everts samen met zijn broer ontwikkeld heeft.
Herco Schoemaker en Jetse Schokker van IDorganics presenteren hun nieuwe producten van Vita Food. “Dit assortiment bestaat bijvoorbeeld uit kant-en-klare havermout en stampotten. Daarnaast tonen we ook ons aanbod dat onder andere bestaat uit noten en zuidvruchten.”
Jaap Everts van Ceress Foods presenteert de biologische Mexicaanse producten. “Het nieuwste product is piadina biologica, een soort Italiaans flatbread”, vertelt Jaap.
Geoffrey Harreman en Rob Wubben van Bio-center ZANN presenteren het bedrijf op de Scandinavische markt. Zij zijn pas met Postuma AGF het project ‘Mijn bio-hoek’ begonnen en het bedrijf gaat in februari of maart verhuizen.
Rob van Santen en Jona Hamming van Tradin Organic zijn ook aanwezig op de beurs. Zij promoten Tradin Organic op de Scandinavische markt.
Ric Zuiverloon van SoPure/Les Chevaliers heeft nieuwe groenten-fruitrepen bij zich. “Dit is een innovatie, want er bestaan al veel fruitnotenrepen, maar er zijn nog niet veel groenten-fruitrepen”, aldus Ric. Er zijn drie varianten van de repen.
Bareld Kootrstra van Fairtrasa kwam ook een kijkje nemen op de beurs. Bij hem staat Jens Holme Pederson, een teler van blauwe bessen.
Nutland heeft zowel een conventioneel als biologisch aanbod, maar toont hier hun biologisch aanbod. “Wij hebben onder andere noten, gedroogd fruit en zaden. Wij merken goed dat de trend naar biologisch doorzet en er is veel vraag naar biologische noten en fruit”, aldus Joren Groof. Hij is hier aanwezig met zijn collega Ton Geluk.
Joep Rooijakkers (links) en Frank Reijnen (rechts) van Health Ingredients Trading hebben nieuwe producten meegenomen naar de beurs: de Healthy Disc. “Dit is een natuurlijke disc van gedroogd fruit, het is een vervanging van repen.”
Spack heeft verschillende nieuwe producten en verpakkingen bij die Patrick Voordijk en Marieke Klijn-van Roon tonen op de beurs. “Onze belangrijkste innovatie is de squeezer als verpakking”, vertelt Patrick. “Daarnaast hebben we bijvoorbeeld ook onze Marasca-lijn uitgebreid met een verpakking van 100 ml.”
“Onze laatste aanwinst is de Veggie Start: yoghurt met 50% groenten/fruit. Dit hebben we geïntroduceerd zodat de dagelijkse inname van groente en fruit stijgt”, vertelt Joppe Beurskens. Hij is op de beurs met zijn collega Audrey Smolak.
Frank Erdman van BioSpirits is voor het eerst aanwezig op de beurs. “Er mag nu pas voor het eerst alcohol worden geschonken”, vertelt hij. “Als nieuwe producten hebben we de ready-to-drink cocktails op basis van wodka.”
Nina Weerman en Kim Hiddink hebben de ijsjes meegenomen uit Nederland. “Wij zijn voor het eerst hier, maar het bevalt goed tot nu toe. We hebben al hele uiteenlopende gesprekken gevoerd”, vertelt Nina. Het bedrijf is nog druk bezig met productontwikkeling.
Jeroen en Alise Kramer van Horizon Natuurvoeding zijn vooral aanwezig om het aanbod te laten zien. “Onze distributeurs verkopen niet alles wat we aanbieden, we willen hier vooral ons aanbod laten zien.”
Karl Vanderplaetse van Adya Bio heeft een aanbod gevriesdroogd fruit. “De nieuwste producten zijn jackfruit, dat veel proteïnen bevat, gevriesdroogde aardbei, framboos en avocado”, vertelt Karl.
Kriket is een nieuw bedrijf met een innovatief product, dat Michiel Van Meervenne en Kaat De Vis presenteren op de beurs. “Wij hebben de eerste biologische krekelreep”, vertelt Michiel. “De krekels worden in Brussel gekweekt. We willen graag het taboe doorbreken met onze producten.”
Jos de Moor (links) en Willem de Kanter (rechts) van O’Nest hebben hun chips meegenomen naar de beurs. “Deze producten zijn nieuw in Scandinavië. We hebben drie varianten: kikkererwten, linzen en quinoa. We zijn ook bezig met nieuwe producten.”
Natur’Inov is een Belgisch bedrijf dat compleet oplossingen biedt voor producten. Zij bieden systemen voor verdeling, maar bijvoorbeeld ook productkennis en verpakkingsmaterialen.