De zesde editie van de BioBorrel vond maandag 18 juni plaats bij Pakhuis De Zwijger.
Raiza Schokker, Herco Schoemaker en Sandy Vree bezochten de BioBorrel namens IDorganics.
Deze Wessanen-collega's kwamen naar de BioBorrel: Jeroen Mustert, Juliette Berends, Veerle Storimans en Klaus Arntz.
Arthur Zwart van Yogi Tea in gesprek met de dames van Rude Health.
Joost Middelburg en Jaap Stockmann van Meelunie.
Richard van der Linden (Coenecoop Wine Traders) en Sigrid Koeleman (Live Green Magazine).
Aad de Vrij, Arjan Wit en Dennis Schmitz van P. de Vrij Moerkapelle woonden samen de BioBorrel bij.
Maarten de Leng (de Smaakspecialist), Paul van Schijndel (Rhumveld Winter & Konijn), Eymert van Manen (mede-organisator van de BioBorrrel) en Pieter Dirven (de Smaakspecialist).
Tradin Organic Agriculture op de eerste rij: Tom Wiegmans, Jona Hamming en Wouter Floot.
Oeble Kempenaar (High Quality Organics) wacht samen met Bram Weijland (Bejo Zaden) tot de presentaties beginnen.
Barbara den Hollander (Bio Bebo) met Eric Beek (Illimani).
"We willen met deze borrel meer communicatie tussen bedrijven uit alle lagen van de bio-branche bewerkstelligen. Steeds weer zijn we positief verrast over de opkomst. We hebben in de afgelopen anderhalf jaar een netwerk van zo'n 500 verschillende mensen en bedrijven opgebouwd", vertelde mede-initiator Eymert van Manen in de inleiding."
Thomas van Hasselt bedankte de (inmiddels) vele Vrienden van de BioBorrel en liet een lijst zien van alle aanwezigen om een beeld hiervan te geven.
Ronald van Marlen trapte af met een verkorte versie van zijn presentatie 'Organic at a Crossroad'. Hierin ging hij in op de groeiende markt versus de oorspronkelijke biologische normen.
Belangrijke bevindingen van de VN, waar de biologische sector volgens Ronald te weinig op in heeft gespeeld.
"De pioniers staan volgens hem onder druk en in de huidige wet zijn niet alle principes van de biologische werkwijze opgenomen. Daar zit het probleem, meent hij. "We waren een niche innovator, maar zitten nu opgesloten in het systeem."
"Hij ging in zijn presentatie ten slotte ook nog in op het feit dat het woord 'biologisch' aan het verdwijnen is. "Ik zie het niet meer terug in verslagen van grote bedrijven. Er zijn inmiddels 17 alternatieve woorden voor biologisch, zoals natuur-inclusieve en circulaire landbouw. De bedoeling hiervan is volgens mij dat het woord 'biologisch' moet verdwijnen. Dat maakt me bang."
Hij sloot af met dit statement, waarover later nog gediscussieerd werd.
Wessanen-CEO Christophe Barnouin vertelde vervolgens hoe Wessanen een visie voor duurzaamheid wil definiëren die verder gaat dan biologisch.
Een kort overzicht van de ontwikkelingen binnen het meer dan 250 jaar oude bedrijf.
De zaal was goed gevuld, terwijl niet eens iedereen er was (meer inschrijvingen dan aanwezigen).
"Hij benadrukte dat Wessanen zich wil onderscheiden met hun bio-producten. "Het is onze taak om een beter product te bieden."
De CEO liet ook in een grafiek zien dat het aandeel van de natuurvoedingswinkels daalt in de landen waar de biologische markt het hardst groeit. Consumenten schaffen daar de bio-producten via andere kanalen aan.
Ook hij sloot af met een statement. Al werden er meer vragen gesteld naar aanleiding van de voorlaatste slide van zijn presentatie. Hierin had hij de uitdagingen voor de bio-branche op een rijtje gezet.
Ronald en Christophe tijdens de discussie.
Ronald van Marlen geeft toelichting over zijn statement.
Oud collega's met elkaar in gesprek: Roger Holterman (Korn Ferry) en Frederik Nieuwenhuijs (Meelunie).
Bram Weijland met Kees van Zelderen.
David Klingen (Ghee Easy) en Aart Jan Knauff (DO-IT) in gesprek met de Rude Health-dames.
Carlijn Cools (Langdong Zhongqing) met Kristen Snels van Agrifirm.
Ids Tox (voorheen Tradin) en Venetka Aguyn (Innoso).
Ruben Borge (Rockin Soils) en Arno van der Heijden (TLR International Laboratories).
Team Natudis: Ilse Wemis, Harm Walhof en Wouter Wezenbeek.
Sofie Vanhove, Arthur Zwart (beiden Yogi Tea) met Rianne Hoekstra van Holland and Barrett en Feijo Blesgraaf van GreenSprout.
Rik Hidding van Tradin Organic met Barbara den Hollander van Bio Bebo.
Bio-bakker Gerard Hardeman (Gerard & Suus - Dutch Organic Baking School) met Ellen Walta en Jan Groen (beiden Green Organics).
David Klingen (Ghee Easy), Dmitri Peters (JetDrinks) en Aart-Jan Knauff (DO-IT).
Rob Bos (Eco Groothandel), Mathilde Meijers en José Cretier (beiden Planet PR).
Links op de foto: Tatiana Egorova en Donatella Alberici van Tradin Organic.
Een groot deel van de aanwezigen bleef nog voor de borrel en genoten van een gezamenlijk diner.