BlueCity in Rotterdam was het decor van het door De Smaakspecialist georganiseerde Bio Proeflokaal 2017.
Het evenement vond plaats op vrijdag 15 december 2017.
Welkom in het Bio Proeflokaal! Tijdens deze editie wierp de Smaakspecialist een blik op het onderwerp 'Gezond & bewust eten in 2025'.
Maarten de Leng van organisator de Smaakspecialist (midden) met Bart Kamerman (PLUS Retail) en Sandra Vissers (de Smaakspecialist).
Dirk van der Vlugt (Jumbo Supermarkten) met Pieter Dirven (oprichter de Smaakspecialist).
Rince Bekman (de Smaakspecialist) met Olaf Fugers van Organic Food Helmond. Olaf is werkzaam bij Atlant Groep, zij zetten zich in om mensen meteen afstand tot de arbeidsmarkt naar werk te begeleiden. Dit doen ze onder meer in hun Food verpakkingscentrum in Helmond, waar ook de Smaakspecialist voedinsmiddelen laat verpakken. De Food afdeling is vorig jaar officieel gedoopt tot Organic Food Helmond.
Aart de With van Organic Flavour Company en Daan de Wit, auteur van Weet wat je eet.
Erik Verdonkschot, Marc Jak (beiden van Detailresult) en Ben Stigter (de Smaakspecialist).
Maarten de Leng (de Smaakspecialist) in gesprek met Monique Koolhaas (Het Merkbare Verschil) en Niels Bader (Spiegelgroep).
Deze bloggers waren al wat eerder naar Rotterdam vertrokken en genoten voorafgaand aan het Bio Proeflokaal van een lunch. Links Nicole Sebregts (Voeding voor Jou), Sifra Opstal (Uniek Eten), Daphne van der Heijden (We are Food Junkies), rechts Elsbeth Duvergé (Tante Luus) en Birgit Laemers.
Maarten de Leng heet alle aanwezigen welkom.
Hij vertelde onder meer even kort hoe de Smaakspecialist van groothandel uitgegroeid is tot A-merk-producent.
"Ook de Smaakspecialist-oprichter Pieter Dirven nam even het woord. Hij gaf aan dat de producten van de Smaakspecialist meer en meer gezond worden. "Ongezonde producten willen we uitbannen."
De eerste spreker was Daan de Wit.
Daan is auteur van het boek 'Weet wat je eet' en vertelde kort wat meer over de inhoud van het boek.
Na Daan kwam Sandra Vissers namens de Smaakspecialist naar voren om meer te vertellen over verschillende onderzoeken due de Smaakspecialist uit heeft gevoerd.
Consumentenonderzoek maakte daar deel van uit. Zo is onder meer navraag gedaan naar de koopmotieven van consumenten.
Vervolgens kwam Isabel Boerdan ('de Hippe Vegetariër') aan het woord. Ze heeft een duidelijke visie hoe volgens haar gezond en bewust eten er in 2015 uit zal zien.
De toehoorders.
Uitzicht op het gebouw van Unilever.
De Hippe Vegetariër organiseert van 5 tm 11 maart 2018 de Nationale Week Zonder Vlees (www.weekzondervlees.nl).
"Ook biologische boer Gerjan Snippe was uitgenodigd om een presentatie te houden, maar was helaas verhinderd. Maarten de Leng deelde namens Gerjan zijn visie. "We maken het met nieuwe techniek, schaal, maar vooral ook korte keten mogelijk dat biologisch steeds beter beschikbaar is en het onnodige kostprijsverschil met niet-biologische producten kleiner wordt."
Om het verhaal van Gerjan extra kracht bij te zetten werden er geitenwollen sokken uitgedeeld. Gerjan ziet dit als een geuzenpenning van de biologische sector. En het linkt naar de voorgangers in de biologische sector, ook wel de idealisten.
Isabel Boerdam (de Hippe Vegetariër) praat bij met Sarah de Jong van TerraSana.
Ewoud Broersma en Annemieke de Bruin van Bakker Logistiek. Zij vervoeren de producten van de Smaakspecialist.
Merick Schoute in gesprek met Greta Schrenk. Greta liet namens Bio Brass (het bedrijf van Gerjan Snippe) in de pauze proeven van de 'Love Beets', kleine biologische rode bietjes waar verschillende smaken aan toegevoegd zijn.
"Deze 'snackbietjes' kunnen op heel veel manieren toegepast worden."
Tijdens de pauze tussen de presentaties door was er gelegenheid om kennis te maken met de verschillende aanwezigen.
De Smaakspecialist had allerlei relaties uitgenodigd.
Na de pauze vertelde sportdiëtiste Saraï Pannekoek hoe ze onder meer dat duurzaamheid nieuw is in het dagelijks leven van de topsporter.
Een blik in de zaal vanaf het podium.
"Saraï: "Daarom focus ik hierbij op gedragsverandering. De uitdaging is om gewoontes te doorbreken en nieuwe aan te leren."
Maarten de Leng presenteerde vervolgens het Impactreport 2017 van de Smaakspecialist. Dit rapport werd na afloop van het evenement naar alle aanwezigen per email toegestuurd. Hij gaf onder meer aan dat geld verdienen vaak nog een vies woord is maar dat het toch belangrijk is, zeker om een grotere impact te kunnen maken in de branche.
Makkie Mulder was de laatste spreekster van de middag. De oprichtster van Delicious gaat haar laatste werkweek in om vervolgens van haar pensioen te mogen genieten.
Haar drijfveer is om mensen te inspireren om van elke maaltijd een feestje te maken. Ze is trots op het blad en op de recepten die erin staan en heeft in haar carrière zeker een verschuiving gezien. Het valt haar op dat er steeds minder vlees in de gerechten wordt verwerkt.
Na afloop van de presentaties was er gelegenheid tot borrelen. Hierbij kon men genieten van diverse biologische hapjes die verzorgd waren door Eveline Jansen van Eefje kookt. Zij heeft in het verleden bij de Smaakspecialist gewerkt.
Napraten en proeven van de hapjes.
Een letterlijk hapklare salade van Eefje.
Sifra Opstal (blog Uniek Eten) en Michelle van Leerzem (blog Organic Happiness).
Wendy van Aert (Impact in Bedrijf) en de zussen Daphne en Nicky van der Heijden (blog We are Food Junkies)
Borrelen in de pauze.
Productpresentatie van Raw Organic Food, 1 van de merken van de Smaakspecialist.
Een productoverzicht van Smaakt, een ander merk van de Smaakspecialist.
Close-up van een aantal Smaakt-producten.
Links het boek van Daan de Wit.
In BlueCity zijn verschillende bedrijven gevestigd. Gevestigd in voormalig zwemparadijs Tropicana aan de Maas is BlueCity een broedplaats voor innovatieve bedrijven die hun reststromen aan elkaar koppelen.