MalmöMassan: hét decor van de Nordic Organic Food Fair en Natural Products Scandinavia.
Ronald Bakker, Peter van de Steeg & Vendie Kroesbergen van Organic Flavour Company. Om alvast in de kerstsferen te komen, komt tijdelijk de limited edition theevariant ‘Merry X-mas' beschikbaar. Het is de bedoeling dat deze jaarlijks terugkeert. Nieuw zijn ook de pure kruidenmengels. Vendie: “Daartoe behoren bekende namen als Ras el Hanout. In tegenstelling tot de gebruiksmomenten die onze theeën zo nadrukkelijk symboliseren, hebben we de kruidenmengsels juist ingedeeld in landenthema’s/culturen.”
Natuurlijk mag De Smaakspecialist ook niet ontbreken. Van links naar rechts: Katarina Furin, Christina Fobian Visby en Pieter Dirven.
Op de stand van TerraSana was de nodige aandacht voor de Japanse cuisine. Aart Jansen toont de chocolade Delight-reeks, op basis van cranberry, kurkuma en gember. De ingrediënten geven een verrassende twist aan de chocolade. Zo heeft de variant met kurkuma, ondanks het gebruik van witte chocolade, een bittertje dat doet denken aan pure chocolade met een hoog cacao- gehalte. Ook de Crunchy Triangles vielen op.
"Joppe Beurskens van Abbot Kinney's: "We zijn trots op onze nieuwe ijs-lijn." In de varianten Coco Frost, Naturel & Aardbei proef je een subtiele ondertoon van kokosnoot."
"De Mexicaanse keuken is hier in het hoge noorden helemaal hot. Voor ons dus het uitgelezen moment om onze Taco's flink in de schijnwerpers te zetten", vertelt Ruben de Wit, account manager Scandinavië voor DO-IT's merken La BIO IDEA en Amaizin. "Voor zover wij weten zijn wij de eerste en enige op de markt die biologische taco's aanbieden. Geen enkele ander Mexicaans merk heeft dit tot nu toe voor elkaar gekregen."
GreenAge was ook van de partij. Van links naar rechts: Addy Rouwenhorst, Marten Hasselbom (Salta Kvarn AB), John Machielsen, Sascha de Lint & Sanne Rehe. “We hebben een dwarsdoorsnede van ons totaalassortiment meegenomen en nadrukkelijk gezocht naar producten die hier nog niet zo bekend zijn”, vertelt Sascha. De confitures van 100% fruit en de parelcouscous gooiden hoge ogen op de beurs.
"Myrthe Bijl en Edwin Crombags van Weerribben Zuivel. Edwin: "Binnen Scandinavië zien we een belangrijke rol voor ons weggelegd als toeleverancier, voor bijvoorbeeld foodservice en bakkerijen."
Creatief met groenten. Dat de romanesco zich leent voor ‘bloemschikkunst’, bewijst deze compositie wel. Dit kunstwerk werk vlak voor het entree getoond.
"Joan's Organic Harvest Crisps, het nieuwste merk van Joannusmolen. Renske Loefs: "Het is een revolutie in snackland. De snacks op basis van peulvruchten, linzen, kikkererwten en andere gezonde ingrediënten bevatten allemaal een hoog proteïnegehalte."
Arie van Houwelingen en Francisco Müller van Royal Green. Het bedrijf is uniek met zijn 100% biologisch gecertificeerde multivitaminen. “Dat is een bijzonder bewerkelijk product”, vertelt Arie. “Alle planten moeten afzonderlijk gecertificeerd en geanalyseerd worden.” Door goed te sourcen heeft het bedrijf beslag kunnen leggen op een breed spectrum ingrediënten, zoals biologische magnesium. “We zijn de enige partij in Europa die daar beslag op heeft weten te leggen.”
"De Traay oriënteert zich ook op het KRAV-label. Lex Drost vindt het een gemoedelijke beurs. "De varianten honing-cranberry en honing-duindoorn spreken hier erg aan. Er is geen enkele honingverwerker die zoveel soorten aanbiedt als wij", vertelt hij."
Roelant Komen en José Maria Cubero Parejo van Fairtrasa Holland. “Gember blijft nog altijd erg populair. De productie is flink opgeschroefd, de tijden van grote prijsschommelingen zijn voorbij”, weet Roelant.
Rob van Santen en Jona Hamming van Tradin Organic laten zien dat gember zich goed leent voor een gember powershot. Het handelsbedrijf levert de grondstoffen, niet de sappen. “Deze powershot is immens populair op kantoren. Je krijgt er echt een boost van”, vertelt Jona. Tradin sourcet van over de hele wereld en helpt conventionele boeren om te schakelen naar biologische producties.
"De Farm Brothers in levende lijve! Teyler Padberg en Herman Insinger timmeren hard aan de weg. "Er ligt nog onmetelijk veel potentie in Denemarken en Zweden", voorziet Herman."
Kim de Boer van Eosta: “De lijn die we zijn ingeslagen met de Health Wonders en True Cost of Food-campagne zetten we hier onverminderd voort.”
"Ronald Roenhorst van De Groene Weg en Johhny Solvtoft Christensen van Vion Denmark. Ronald: "In Denemarken zijn we met ons biologische vlees goed vertegenwoordigd." Het aantal vleesbedrijven op de beurs was overigens sterk in de minderheid."
"David Klingen van Ghee Easy toont zijn bakkunsten, waarvoor hij natuurlijk ghee gebruikt. Inmiddels werkt het bedrijf samen met Biofood, de grootste distributeur van Zweden. "Nu kunnen we aan alle belangstellenden actief uitdragen dat zij daar hun producten nu kunnen bestellen", aldus David."
Annika Niessen van Seamore druk in gesprek met klanten. De producten van Seamore zijn al enige tijd verkrijgbaar bij Albert Heijn in Nederland.
Zoals hun namen al doen vermoeden, smaken deze zeegroenten daadwerkelijk naar knapperig gebakken spek en pasta.
Nieuw van Seamore zijn de wraps gemaakt van 50% zeewier en 30% spelt. De producten worden vanaf januari 2018 verwacht bij Albert Heijn.
Koen Koolen en Alessandro Marcelis van Koolen Champignons presenteren hun nieuwe range paddenstoelenspecialties. Momenteel worden deze nog geïmporteerd, op de korte termijn start het bedrijf hun eigen productie. Recent is een van de kwekerijen omgeschakeld naar biologisch.
"Marcel Rijkee en Kim Quy Tran van Bravo Foods. Marcel: "Chiazaden zijn niet alleen meer in trek als eindproduct, maar ook steeds meer in bewerkte vorm, zoals in oliën, bier, muesli en rijstwafels."
"Nieske Jaspers van Henri Willig toont vol trots de Hooidammer. "We zetten sterk in op de herkomst van onze producten. Het verhaal achter Hooidammer is bijzonder - het werken van land-tot-klant-principe - dus dat mogen we best uitdragen!"
De goedlachse Sven Henze en Gerrit-Jan Roza van Bio Freshi tonen een selectie van hun totaalassortiment: frambozen, pompoen en gember.
Arjan van Dongen van Dorsvlegel presenteert hier Veggie Pops, biologische groentenchips waar geen vet aan te pas komt. “Door het unieke gepatenteerde droogproces gebruiken we écht niets anders dan het product zelf. De ingrediëntenlijst is daarom ook bijzonder kort bij de tomatenchips: tomaat, that’s all.” Belangrijk uitgangspunt voor Arjan is dat hij hierbij reststromen weet te verwaarden.
De noten, gedroogde zuidvruchten en notenspreads van Horizon Natuurvoeding zijn al lange tijd een begrip in de Scandinavische markt. Alise Kramer, Jeroen Kramer en Gaston Smit zijn sinds de tweede editie van de Nordic Organic Food Fair elk jaar van de partij geweest.
Niet biologisch, wel opvallend. Dat blijkt ook uit de aanmoedigingsprijs die start-up Soof ontving op de beurs. Het betreft aanmaaklimonade waarbij uitsluitend gebruik wordt gemaakt van concentraat uit fruit, kruiden en groenten. Soof kent enkele opvallende smaakcombinaties, zoals de variant met zoete aardappel, appel en kaneel.
Vol trots tonen eigenaren Nicole Horsmans en Daan Harterink (tweede van links en midden) hun prijs: #1 Best New Natural Drink. Een fles is goed voor zo’n 20- 25 glazen.
Joren Groot van Nutland vertelt dat zijn klanten veel waarde hechten aan een one-stop-shop-benadering. “De tweede beursdag was relatief rustig, maar de kwaliteit van de bezoekers ligt wel hoog.”
"Iris Platje en Femke van der Kuijl van Pineut. Het DIY-concept is uniek. Gebruikers kunnen namelijk zelf hun eigen likeur maken. "Voeg jenever of vodka toe aan de fles, af en toe even schudden en binnen 4 tot 6 weken heb je je eigen likeur!" Zelf geen alcohol voorhanden? Dan heeft Pineut 'Teun Jenever' voor je in de aanbieding in een mooie cadeauverpakking mét fles om zelf te 'stoken'."
Maaike Verdonschot en Jan Kusters van Larco Foods presenteren een reeks authentieke bouillons en soepen. Doen veel in private label in Nederland. Zo komen de soepen van Your Organic Nature (verkrijgbaar bij Udea) uit de koker van Larco Foods.
"Ruben Sousa Martins en Vana Steriopoulo van Naturel West Corp tonen een lijn met agavesyroop, tequila en aanverwante producten uit Mexico. "We doen ook veel in private label", vertelt Ruben."
"De 20% proteïnebars lopen als een tierelier", vertelt Kees de Zeeuw."
"Ric Zuiverloon (links) en Kees de Zeeuw (rechts) van Les Chevaliers. Kees: "Raw chocolate is in Scandinavië al jaren trending. De Benelux is op dat gebied meer volger dan trendsetter."
De So Pure-repen hebben opvallende smaakcombinaties: chocolade-mint, chocolade-gojibessen, chocolade- sinaasappel en chocolade-cacaonibs. De repen beschikken over een cacaogehalte van 80%.
Control Union Certifications weet het luchtig te houden met een potje darts. Eerik Schipper (links) geeft aan de certificeringsinstantie in Zweden samenwerkt met Prosanitas Certifiering. “Voor het KRAV-keurmerk mogen uitsluitend Zweedse certificeerders ingeschakeld worden”, legt hij uit. In het midden Gustavo Moyano van Prosanitas Certifiering en rechts Daniel Szalai van Control Union.
"Flavio Valvarce van CAC Perene vertelt dat het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken Peruaanse ondernemers helpt hun grondstoffen te outsourcen en hen met Nederlandse importeurs in contact brengt. "Daar hoort ook kennisuitwisseling bij."
Lazy Vegan: niet biologisch, wel Nederlands. De zelfspot is treffend. De producten hoef je alleen maar even op te warmen. De producten maken gebruik van hoogwaardige eiwitvervangers om ook voor de veganist of flexitariër met snelle trek een uitgebalanceerde maaltijd op tafel te kunnen zetten.
Mexican Spices, Provenciale Herbs: een greep uit het aanbod diepvriesmaaltijden van Lazy Vegan.
"Monica Nordby van Nextfoods geeft aan dat het bedrijf volop inzet op 'free from'-producten. Zo is de Coconut Bliss lactosevrij door het gebruik van kokosmelk. De Fishless Filets zijn, je raadt het al... zijn visvrij, maar toch hoog in proteïnegehalte. "De producten richten zich heus niet uitsluitend op de veganist", verduidelijkt Monica. "In Zweden is het flexitariërschap al langer doorgebroken."
Astrid Rog en Robbin Lansbergen van Bio-Center ZANN. “De glasgroenten doen het nog steeds goed”, zegt Astrid.
Farhad Zaqiri en Jessanne Oliva van Sweet Amsterdam met hun Hollandse stroopwafels én bakfiets. Het bedrijf richt zich met haar single packs op verkooppunten als tankstations, 'to go'-winkels, cafés, sportscholen en verkoopautomaten.
Michela de Leonardis van BioTropic: “Er blijft altijd vraag naar exoten.” Toch bracht de beurs niet waarop ze hoopte. “Het bleef wel erg rustig.”
Familiebedrijf Simon Lévelt presenteerde haar bestaande theelijnen.
Een greep uit het aanbod van Simon Lévelt.
Tomik Hayrapetian, Djowie van der Meer en Mitchell van Dongen van Z-Company. Mitchell vertelt dat het bedrijf in eigen beheer hennepzaden verwerkt voor het verkrijgen van proteïne, olie en gepelde hennepzaden. Andere foodingrediënten im- en exporteert Z-Company uit het buitenland.
Gourmet Orgánico. De koffieliefhebber kon hier zijn hart ophalen. Op de foto staan afgevaardigden van Coopchebi uit Peru, een coöperatie die banden onderhoudt met het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken.