De BioXpo VitaSana 2017 vond op zondag 15 en maandag 16 oktober onder zonovergoten (en voor oktober tropische) omstandigheden plaats in Paleis 1 - Brussels Expo.
Dirk Loefs presenteerde de nieuwe Creamy bars van Lovechock: Hazelnut Matcha en Coconut Nibs. Alle welbekende bars van Lovechock zijn sinds de zomer ook voorzien van een nieuwe uitstraling. De labels op de verpakking hebben opvallende kleuren gekregen zodat ze de vrolijkheid van de producten en het merk goed wergeven. Ook is de chocolade vanaf nu verdeeld in zes in plaats van vier blokjes.
Kirsten van der Linden en Aart Jansen vertegenwoordigden TerraSana op de BioXpo VitaSana. Ook zij stonden in de stand van Hagor.
Ze lieten de bezoekers onder meer proeven van de Triangles. Deze nieuwe glutenvrije snacks zijn een puur en low-fat alternatief voor tortillachips.
Dorinda Hoogerwaard liet in de stand van groothandel Hagor proeven van de producten van la BIO IDEA, Amaizin en onoff spices!. DO-IT en onoff spices! werken sinds april van dit jaar samen voor de verkoop en distributie van de authentiek Thaise bio-producten in Nederland en België.
Adriaan Jeziorski van Natudis en Ruud van Tol van Mattisson Healthcare in gesprek met Aart Jansen van TerraSana.
GreenAge maakte het clubje Nederlanders in de Hagor-stand compleet. Sanne Rehe en Sascha de Lint lieten onder meer proeven van diverse gerechten met de Sardijnse pasta Fregola als basis. Dit is één van de nieuwste producten in het uitgebreide assortiment van GreenAge.
Onlangs introduceerde GreenAge al deze lijn met kastanje- en fruitdelicatessen van Corsicaanse bodem.
Wim Roeleveld is trots op de Bee Hones-vlag bij imkerij de Traay. Ze hadden via de vlag letterlijk een direct lijntje met groothandel Biofresh.
"Bij de Traay kon men onder meer de nieuwe look van de Bee Honest-verpakkingen bekijken. Voorheen waren alle flessen voorzien van de groene kleur zoals de fles links. Wim: "Hierdoor zijn de verschillende producten eenvoudiger van elkaar te onderscheiden."
"Nathalie Dolman en Marcel Belt presenteerden de producten van Marcel's Green Soap. Marcel had ook een nieuwtje: per 1 november nemen ze het merk DrieHoek over van Unilever. "Beide merken zijn zo verschillend, we zijn er van overtuigd dat ze elkaar zullen versterken."
Suzanne Smal en Kelly van Dijk presenteerden de vier merken waarvan Biocare Products exclusief importeur en distributeur van is: Green People, Little Ondine, LadyCup en Inika.
"Suzanne: "Inika is sinds begin oktober via Biocare Products verkrijgbaar. We zijn erg tevreden over de samenwerking."
"Bart de Vries gaf aan dat Eco Groothandel vooral goed opviel omdat het om een non-food groothandel gaat. "Deze beurs is veelal op voeding gericht, dus we vallen op." Eco Groothandel debuteerde op de BioXpo VitaSana. "We leveren al aan verschillende Belgische klanten."
Geert Schoofs van Haagland in gesprek met Rutger Bolten van IDorganics. Haagland stond op de beurs om de verschillende Belgische klanten te kunnen ontmoeten. Bij Haagland zijn zo'n 5000 biologische producten verkrijgbaar.
Kleurrijke biologische AGF-producten fleurden de stand van Haagland op.
Albert Roozendaal en Wolter Prins van World Wide Cheese brachten een bezoek aan de beurs.
"Iris Komen van BoWeevil presenteerde ook de producten van Werfzeep. De biologische textielgroothandel en de authentieke zeepziederij werken inmiddels al zo'n twee jaar samen. "Dit gaat erg goed, bij Werfzeep werken zulke inspirerende mensen. Er is steeds meer vraag naar onze producten vanuit België, vandaar dat ik besloten heb om deel te nemen aan deze beurs."
Marc Bod en Franz Dalheim van Green Coco Europe. Green Coco Europe heeft voor de komende maanden verschillende productintroducties op de planning staan, waaronder een sparkling variant.
Jan Fleurkens bracht namens Mongozo een bezoek aan de beurs.
Sofie Vanhove en Arthur Zwart vertegenwoordigden YogiTea op de beurs in Brussel. Bij hen was meer informatie te verkrijgen over de twee nieuwste theeën: White Tea with Aloë Vera en Inner Harmony.
D-Drinks (vestiging in Den Bosch) nam onder meer Little Miracles mee naar de BioXpo VitaSana.
"Jetse Schokker vroeg namens IDorganics de bezoekers om hun mening over een nog te ontwikkelen lijn met oud-Hollandse ontbijtproducten onder de naam 'Van 't Veld'. "Hierin verwerken we onder meer eetbare bloemen. Ook delen we koffieplantjes uit."
Herco Schoemaker vertelt meer over het tapsysteem van IDorganics.
Roelof Hulst en Mylène van Ark bezochten namens Natudis de beurs.
Ook bij Mannavita presenteerden diverse Nederlandse exposanten hun producten.
Pieterjan Kok en Jelmer Daniels vertelden namens FZ Organic Food meer over de merken Bionova, Yakso en Trafo.
Extra aandacht was er voor deze nieuwe Cheese Flips.
Frank Jansen van De Eng B.V. presenteerde bij Mannavita het theemerk Shoti Maa.
Bij Erik Kowalski kon men terecht voor meer informatie over de merken Pineo en Amanprana. Noble House wordt op de Nederlandse markt vertegenwoordigd door Tim Spek.
Eddy Benoit met de producten van Bional (Omega Pharma Nederland).
Te midden van de diverse stands was bij Mannavita ook ruimte ingericht voor overleg.
Chi International
"Yoni debuteerde ook op de beurs. Van links naar rechts: Liselotte van Belle, Ella Daeleman en Ilse Vonk. De slogan achter hen - What's between your legs? - trok de nodige aandacht, gaf Liselotte aan. Ilse: "We zijn heel blij dat de Belgische overheid bekend heeft gemaakt de BTW op 'femme care' te gaan verlagen naar 6%. Het is natuurlijk onzin dat maandverband en tampons in de huidige tijd nog als luxeproducten gezien zouden worden."
Op het plein van Biofresh waren veel Nederlandse exposanten te vinden. De foto's daarvan volgen nu.
"Myrthe Bijl en Edwin Crombags met achter hen de producten van Zuiver Zuivel en Weerribben Zuivel. Myrthe: "Voor de distributie van de Zuiver Zuivel-producten werkt het merk al sinds de jaren 80 samen met Biofresh. Biofresh kiest bewust voor onderscheidende BD-producten. Er zijn ook verschillende biologische zuiveloproducten van Weerribben Zuivel verkrijgbaar via Biofresh."
Jesse 't Lam en Vincent van Gorkom van GoPure. Daar kregen bezoekers de kans om te proeven van de nieuwe Fruits & Veggies: een mix van gebakken groente en gedroogd fruit.
Ronald Bakker van Organic Flavour Company presenteerde verschillende nieuwe producten uit de Natural Temptation-theelijn.
"Ronald: "We hebben onze serie feestelijke biologische theeën met deze drie soorten uitgebreid."
"Ook vraag ik de bezoekers om hun mening over deze kruidenmixen uit verschillende werelddelen. Deze kruidenmixen willen we in november op de markt brengen. De winkeliers die ik tot nu toe heb gesproken reageerden heel enthousiast."
Natasja van de Kamp vertelt een bezoeker meer over de verschillende kazen van Bastiaansen Bio Kaas die bij Biofresh besteld kunnen worden.
"Ook Rob Swensen stond met het biologische en vegan assortiment van Prolaterre in de stand van Biofresh. "We zijn in december 2016 een samenwerking aangegaan met Biofresh. De reacties van winkeliers zijn heel positief."
"Jeroen Cants stond met de bio-kazen van Hooidammer in de verzamelstand van groothandel Biofresh. "Biofresh neemt onze Hooidammer Bio Geitenkaas met Honingsmaak/Tijm op." Hij waardeerde de opzet van de grote stand: "Ik heb hier echt mijn eigen winkeltje."
Bertyn is een Belgisch merk, maar niet weg te denken uit de Nederlandse schappen. Op de foto: Louise Demey.
"Robert Arts maakt namens Maasland Aquacultuur vis klaar van het merk Fish & More. "Dit is de eerste keer dat we op deze beurs staan. Het bevalt goed. Hier heb ik interactie met mensen die onze producten afnemen."
Michelle Vroom en Renske Loefs van Joannusmolen lieten proeven van pannenkoeken die gemaakt waren met de nieuwe pannenkoekenmixen pompoen en kikkererwten.
Daar was ook een speciale winactie aan verbonden.
Carole Bingler van Simon Lévelt in gesprek met een bezoeker.
Daan van der Mooren en Adriëtte Breemans presenteerden in de stand van Yarrah de compleet vernieuwde uitstraling.
"Daan: "Het nieuwe uiterlijk oogt heel fris, maar de welbekende uitstraling van Yarrah is er ook nog duidelijk in terug te vinden."
Op de achterkant van de nieuwe verpakking staat o.a. meer informatie over de herkomst van de ingrediënten.
"Monique van der Meer-Ruhe stond namens Florentin op de beurs. Ook in deze stand viel genoeg te proeven. "Vandaag is het met vlagen wel wat drukker dan tijdens de eerste beursdag."
"Diana Faay en Margareth Bos met de verschillende smeersels van Horizon/Monki. Margareth: "Horizon werkt al meer dan 20 jaar samen met Biofresh. Monki lijkt in België wat bekender te zijn dan het merk Horizon."
Rob van Dijck stond namens De Eng B.V. met het merk Hari Tea in de stand van Biofresh.
Lysanne Otten-Volkerink presenteerde de biologische kazen van het Deense bedrijf Thise Mejeri op de BioXpo VitaSana.
"Lysanne: "In september hebben we deze biologische yoghurt naar Grieks recept geïntroduceerd."
Edith Gomes van het Belgische bedrijf De Hobbit weet Biojournaal altijd te vinden voor productintroducties e.d.
Otto van Verschuer snijdt nog wat kaasblokjes bij Heerlijkheid Mariënwaerdt.
Nathalie van Rooij naast de jams, chutney's en verschillende kazen van Heerlijkheid Mariënwaerdt.
"Otto: "Bij Biofresh zijn vanaf nu verschillende kazen van Heerlijkheid Mariënwaerdt verkrijgbaar, waaronder deze nieuwe geitenkaas."
Olga van IJzendoorn liet de Belgische markt kennismaken met de vernieuwde look van Machandel.
Een blik in de ruime stand van Biofresh, waar ook voldoende ruimte was voor overleg en het verkrijgen van extra informatie bij medewerkers.
Ad de Bruin van TS Products in gesprek met een aantal bezoekers.
De buitenkant van de Mannavita-stand.
Céline Jansen poseert namens Ron Zwakhals in de stand van Océ Bio. Océ Bio heeft een vestiging in Tilburg en in Wommelgem (België).
In de stand van groothandel Marma kon men diverse producten van verschillende Nederlandse merken bekijken.
Naast o.a. Weleda, Rosies, Marcel's Green Soap en Lovechock kan men bij Marma terecht voor producten van Meesters van De Halm.
En van imkerij de Traay.
In de verzamelstand van Hygiena presenteerden de Nederlanders Anouk en Timo Perreol de producten van het merk Priméal. Links hun vader Didier.
Veel stands waren heel open van opzet.
Na binnenkomst kwamen de bezoekers als eerste deze stands tegen.