Entree Anuga. Nog voor opening stonden er al lange rijen bezoekers te wachten. Ook op de beursvloer zelf was het voortdurend een drukte van belang.
Pieter Dirven, Hélène Lokhoff enAnneloes Hoorneman van De Smaakspecialist. De vezelrijke instant breakfast-lijn van Smaakt helpt je een ontbijt op tafel te zetten in een handomdraai. Nieuw zijn de varianten in spelt en haver met lijnzaad.
De lijst van biologische, glutenvrije grondstoffen is groeiende bij DO-IT. Inmiddels zijn er meer dan 100 producten voorhanden.
Meer dan de helft van het assortiment van Rosies Gluten Free bestaat uit biologisch. Nieuw is Shake Awake Aardbei & Kers. Het product is biologisch, vegan en glutenvrij. Op de foto Simone Schellekens en Rob van den Berg.
“De pitabroodjes lopen met name in Scandinavië buitengewoon goed”, aldus Ruud Salari van Pita- Bakkerij Cairo. In Nederland zijn de varianten naturel, volkoren en spelt vooral in trek.
Debby Rijnberk (niet op de foto): “Beter Leven, e- nummervrij, biologisch… voor De Graaf Bakeries is het vooral belangrijk dat we onze producten receptuurtechnisch zo optimaliseren dat we geen concessies hoeven te doen op smaak en kwaliteit. Het bedrijf biedt onder private label een breed scala een bake-off producten.
Pastry Roll Vanilla, één van de vele specialiteiten van De Graaf Bakeries.
GutBio Drinkel Knuspeltaler wordt door Banketbakkerij NORA in private label op de markt gebracht.
Sander van Kan van Banketbakkerij NORA: “We verwachten zeker dat de trend naar biologisch blijft doorzetten.” Het bedrijf is sinds een jaar gecertificeerd.
Brinkers toonde op deze beurs onder meer Chocolate Rhapsody in een drietal varianten: Gianduja, Pistachio & Crunchy Almond & Matcha. De producten zijn verkrijgbaar bij Ekoplaza.
Domenique Scheuten van Brinkers: “We zijn trots op de uitbreiding van onze lijn chocolade spreads.”
Jan de Waal van Euro Patisserie Producties vertelt dat het bedrijf al ruim 10 jaar levert aan bio- speciaalzaken. Zo ook deze “whole grain cookies”.
Wilco Schets van Imkerij De Traay toont vol trots Wouter’s Streekhoning uit Limburg, de Biesbosch en ‘oet Grunn’. De biologische verse gembersap is nieuw, alsook de sap op basis van kurkuma.
TLANT Farm Bakery toont op de beurs Granola Crackers met bijpassende jams “die elkaar goed aanvullen”.
Een drukte van belang op de stand van Tradin Organic / Crown of Holland.
Sano Rice Holding legt veel nadruk op portieverpakkingen, een opkomende trend.
Patrick Voordijk en Marieke Klijn-van Roon van Spack. “Ze kunnen er nu niet meer omheen. Met YOUR LABEL HERE zien onze toekomstige klanten meteen onze rol als private label-aanbieder”, vertelt Marieke.
Roelof Korstanje van Dafco Holding. “Het zijn vooral de tijgernoten (chufa) die hoge ogen gooien. De vlokken zijn in trek als vervanger voor amandel- en sojamelk. Kwestie van even wellen in water. In Spanje al langere tijd gewoon onder de naam ‘horchada’.”
Or Tea komt met een viertal nieuwe theesoorten: The Playful Pear, Kung Flu Fighter, Detoxania & CuBaMint. Er is veel interesse vanuit Aziatische speciaalzaken.
Er is veel interesse vanuit Aziatische speciaalzaken voor de theeën van Or Tea.
Fabio Reale van DOENS staat een klant te woord. Hij krijgt niet alleen veel vraag vanuit Noordwest- Europese landen, maar ook uit Polen. “De economische groei is daar overweldigend. Dat biedt ook volop ruimte in de markt voor biologische grondstoffen.”
Quinoa in diverse verschijningsvormen bij Paul's Finest Quinoa, een merk van Quality Food Group International: in soep, magnetronverpakking en repen.
Charlotte Zandbergen van Zandbergen World’s Finest Meat toont een premium Organic Burger van hoogwaardig vlees afkomstig uit Uruguay. Het product is verkrijgbaar bij Albert Heijn, online en ook bij Sligro.
Brinky Food Trading biedt stukken vlees in diverse eenheden: kipvleugels, pork riblets, enzovoorts.
De Vegetarische Slager (Vegetarian Butcher) kwam de afgelopen week veelvuldig in het nieuws vanwege de eis vanuit de NVWA om een deel van haar productnamen te veranderen.
Chèr Glaser van de Vegetarian Butcher (rechts) geeft aan dat het bedrijf het bio-assortiment zeker gaat uitbreiden.
Zwanenberg Food Group biedt een totaalassortiment vlees en vleeswaren. Onder merk bekend van de droge worsten onder merknaam Huls. Beschikt over een Skal- certificaat.
"Maurice Remijn van Euro-Caps Holding druk in gesprek met klanten. Het bedrijf ontwikkelt koffiecups onder private label. “De Scandinavische markt is er helemaal klaar voor. In Nederland kiest de consument echter eerder voor fairtrade."
Apple & Co, de internationale benaming van Flevosap. Annalia Dekker (niet op foto): “Afgezien van de naam laten we de rest van de uitstraling helemaal intact. Bezoekers verbazen zich soms over de zoete smaak van onze sappen. Puur natuur.”
Verbruggen bundelt stromen van sapconcentraten, sappen, purees en NFC’s in diverse blends.
Rob Weitjens van Seven Oaks Food: “SQZD, onze breakfast drink, is een echte krachtpatser.” TeeFee behoort tot het portfolio van het bedrijf. Ook verpakt het bedrijf de suiker van Ekoland.
Sparkel Beverages. Natuurlijke sappen geïnspireerd door muziek- en filmuitingen: Cherry-oh-baby, Bananarama, Mambo #5, namen die tot de verbeelding spreken.
Paschalia Lykousa en Alexandros Tziranis van Laconic Gardens voeren een ‘Spartaans’ label met gedroogde kruiden. Niet in poedervorm, maar als hele takjes.
Passina Products (Italië) brengt blends op de markt van exoten.
Santos Enterprise Food brengt poeders en sappen van exoten op de markt. Denk aan açai, mango en acerola.
Willem Webers (niet op foto) van Tropicalia Continental Industries: “In bio zien we duidelijk een opwaartse trend. Toch is het een lastig om beslag te leggen op een jaarrond aanbod biologische appelen.” Het bedrijf produceert ook onder private label.
Ten Kate biedt losse delen van varkensvlees.
Marije ten Berge-Kramer van Kaasmakerij Henri Willig: “De Polderkaas Biologisch met groene pesto is een hardloper. Onze Pure Gold is nieuw, maar op het moment nog geen bio.”
“Bio Truffo, een jonge kaas (5kg) valt goed in de smaak”, vertelt Bjorn Tack van Treur Kaas.
Ryuji Nakamura (links) en Cindy Buitenhuis (rechts) van Oriental Merchant: “Onze noodles zijn ook bij Albert Heijn verkrijgbaar.”
Princes Foods heeft naast haar pastaproducten ook een aantal pastasauzen (biologisch) ontwikkeld. Onder Napolina vermarkt het bedrijf sinds 2 jaar tomatensauzen in Duitsland. In Engeland is het product marktleider.
RedOrange introduceert Smoothie Rebels: convenient smoothiemixes. Levert ook als private label en doet dit onder meer voor G’woon en Bio+, vertelt Esther Rops (links).
Verpakkingen van Bio+, G’woon en rechtsonder ook voor Marqt.
Scelta Mushrooms pakt groots uit met haar stand. De Scelta Taste Accelerator (minder zout, meer smaak) gooit hoge ogen, zo ook de umami champignons.
Ronald Man in ’t Veld van Van Meines Vis: “Er komt schot in bio.” Het bedrijf vermarkt visproducten in vele soorten en maten: biologisch, koosjer, glutenvrij. “Forel, zeebaars en zalm doen het goed in bio.”
Drukte op de stand van SonderJansen: ‘Directors of Frozen Quality’.
BioSpirits had geen stand, maar was wel vertegenwoordigd op de Anuga Organic Market, waar biologische producten van diverse leveranciers werden gepresenteerd.
Landana Organic van Vandersterre. De oude bio-kaas is qua textuur erg zacht en heeft “de smedigheid van een belegen kaas”, vertelt Marten Bakker.
Marten Bakker (links) ziet dat bio-kazen bezig zijn aan een opmars, óók en met name dankzij de inzet op bio door de discounters. Ewald Bontje (rechts) van Grozette – dat onder moederbedrijf Vandesterre valt – treedt juist op als toeleverancier voor industriële klanten, met onder meer biologische kaaspoeder en -blokjes.
Niet bio, wel uniek: zwarte kaas met limoncello en zoethouttinten. Pieter Bogaard geeft aan dat Van der Heiden ook orders uit biologische sector kan verwerken. “Kaas met een kleurtje, daar kijken weinigen meer van op. Dat is inmiddels algemeen geaccepteerd.”
Dipasa’s sesam- en pompoenpitoliën worden hoofdzakelijk naar de VS geëxporteerd.
De sesamolie is zowel biologisch als conventioneel verkrijgbaar.
Ruud Kouw van Beagley Copperman: “Biologische rijst is een groeimarkt.”
Joren Groot van Nutland: “Onbewerkt product is erg populair. Bio groeit bij ons hard, momenteel is een kwart van onze omzet toe te schrijven aan onze biologische noten en zuidvruchten.”
Gerrie Groot van G. Kramer & Zonen lacht: “Onze kolen groeien in bomen.” Het bedrijf verwerkt kolen tot zuurkool en vierde twee jaar geleden haar 125-jarig jubileum.
Christian Koeman (rechts) van Onion Specialties. “Op het gebied van bio-uitjes zien we veel groei in Scandinavië en Duitsland en nu in toenemende mate ook in Nederland.” De producent van gefrituurde uitjes levert in retailverpakking, maar ook voor de foodservice.
Heuschen & Schrouff OFT belevert retail (veelal etnische winkels), foodservice. Op het gebied van AGF verse taugé. In biologisch momenteel kokosmelk, vertelt Robéas Pattipeiluhu.
ProchamP biedt champignonconserven (heel, gesneden) voor als topping op pizza’s en dergelijke.
Close-up van de champignonconserven.
Graanhandel P. van Schelven onderhoudt nauwe banden met Spack BV – die hun zaden verwerkt tot oliën.
De biologische kokosmelk van Go-Tan is verkrijgbaar bij Albert Heijn en wordt ook naar Frankrijk geëxporteerd. Op de foto commercieel directeur Barry Beekers.