Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

BioBorrel (tweede editie) 22-06-2017

Ook de tweede editie van de BioBorrel werd in Pakhuis De Zwijger gehouden (22-06-2017, Amsterdam).
Ook de tweede editie van de BioBorrel werd in Pakhuis De Zwijger gehouden (22-06-2017, Amsterdam).
De BioBorrel is een initiatief voor iedereen die betrokken is bij de biologische sector. Van verwerker tot winkelier. Van agrariër tot geïnteresseerde leek. Met als doel netwerk versterking in de biologische sector. Eymert van Manen en Thomas van Hasselt zijn de initiatiefnemers van de BioBorrel.
De BioBorrel is een initiatief voor iedereen die betrokken is bij de biologische sector. Van verwerker tot winkelier. Van agrariër tot geïnteresseerde leek. Met als doel netwerk versterking in de biologische sector. Eymert van Manen en Thomas van Hasselt zijn de initiatiefnemers van de BioBorrel.
Christel Willers en Liselotte van Belle waren namens Yoni aanwezig op de BioBorrel.
Christel Willers en Liselotte van Belle waren namens Yoni aanwezig op de BioBorrel.
Roelof Hulst en Adriaan Jeziorski van Natudis wachten op het begin van de presentaties.
Roelof Hulst en Adriaan Jeziorski van Natudis wachten op het begin van de presentaties.
De BioBorrel wordt mede mogelijk gemaakt door de 'Vrienden van de BioBorrel'. Zij werden nog even apart genoemd.
De BioBorrel wordt mede mogelijk gemaakt door de 'Vrienden van de BioBorrel'. Zij werden nog even apart genoemd.
Yvonne Servaas van Bionext in gesprek met Paul Soeterbroek (Artikelperfect).
Yvonne Servaas van Bionext in gesprek met Paul Soeterbroek (Artikelperfect).
José en Charlotte Belgerette van Solandes Wines verzorgden de bedankjes voor de sprekers.
José en Charlotte Belgerette van Solandes Wines verzorgden de bedankjes voor de sprekers.
Kees van Zelderen (bestuur Biohuis, bio-melkveehouder) met Lasca ten Kate (TrueTasteAdventures) en in het midden Martin Bongers (Iceberg).
Kees van Zelderen (bestuur Biohuis, bio-melkveehouder) met Lasca ten Kate (TrueTasteAdventures) en in het midden Martin Bongers (Iceberg).
Steven de Cleen (PROUDdesign). PROUDdesign heeft verpakkingen ontworpen voor onder meer Lovechock en Royal Green. In het midden Eva Nouhet van E-naturals (ze is bezig met een eigen verzorgingslijn). Rechts Jos van Duinen van natuurvoedingswinkel De Brandnetel in Leiden.
Steven de Cleen (PROUDdesign). PROUDdesign heeft verpakkingen ontworpen voor onder meer Lovechock en Royal Green. In het midden Eva Nouhet van E-naturals (ze is bezig met een eigen verzorgingslijn). Rechts Jos van Duinen van natuurvoedingswinkel De Brandnetel in Leiden.
Femke Buitenga en Jeroen Canits waren vanuit Heerenveen naar de BioBorrel gekomen. Ze zijn allebei werkzaam bij Kaasmakerij Henri Willig.
Femke Buitenga en Jeroen Canits waren vanuit Heerenveen naar de BioBorrel gekomen. Ze zijn allebei werkzaam bij Kaasmakerij Henri Willig.
Namens Simon Lévelt waren van de partij: Ignace Breemer ter Stege en Ahmed Ishaq.
Namens Simon Lévelt waren van de partij: Ignace Breemer ter Stege en Ahmed Ishaq.
Thomas van Hasselt, één van de initiatiefnemers van de BioBorrel heet alle aanwezigen welkom.
Thomas van Hasselt, één van de initiatiefnemers van de BioBorrel heet alle aanwezigen welkom.
"Mede-initiatiefnemer Eymert van Manen vertelde wat meer over het doel van de BioBorrel. "We willen een platform creëren waar ook ruimte is voor discussie om zo de sector verder te ontwikkelen. In december, na de vierde BioBorrel, besluiten we of we hier volgend jaar mee doorgaan. We staan ook zeker open voor suggesties."
"Mede-initiatiefnemer Eymert van Manen vertelde wat meer over het doel van de BioBorrel. "We willen een platform creëren waar ook ruimte is voor discussie om zo de sector verder te ontwikkelen. In december, na de vierde BioBorrel, besluiten we of we hier volgend jaar mee doorgaan. We staan ook zeker open voor suggesties."
Op de voorste rij: Herco Schoemaker, Sandy Vree en Rob van Santen namens IDorganics en Eveline Renders van De Traay.
Op de voorste rij: Herco Schoemaker, Sandy Vree en Rob van Santen namens IDorganics en Eveline Renders van De Traay.
De eerste presentatie werd gehouden door Hans van Mierlo, marketingmanager Ekoplaza/Udea. Zijn presentatie had als onderwerp 'Is er toekomst voor de biologische speciaalzaak?'.
De eerste presentatie werd gehouden door Hans van Mierlo, marketingmanager Ekoplaza/Udea. Zijn presentatie had als onderwerp 'Is er toekomst voor de biologische speciaalzaak?'.
Ook zijn in oktober geboren zoontje 'staat achter biologisch'.
Ook zijn in oktober geboren zoontje 'staat achter biologisch'.
Hans gaf inzicht in de ontwikkelingen binnen en rondom Ekoplaza.
Hans gaf inzicht in de ontwikkelingen binnen en rondom Ekoplaza.
Ook vertelde hij dat Ekoplaza inmiddels ongewenst in een prijsdiscussie terecht is gekomen. Daarbij verschuift de aandacht volgens hem van 'goed gedrag' en 'gezondheid' naar 'gewin'.
Ook vertelde hij dat Ekoplaza inmiddels ongewenst in een prijsdiscussie terecht is gekomen. Daarbij verschuift de aandacht volgens hem van 'goed gedrag' en 'gezondheid' naar 'gewin'.
Waarom goedkoper niet altijd beter is...
Waarom goedkoper niet altijd beter is...
Tijdens de eerste editie waren 92 stoelen gevuld en nu hadden de mannen zo'n 80 aanmeldingen binnengekregen.
Tijdens de eerste editie waren 92 stoelen gevuld en nu hadden de mannen zo'n 80 aanmeldingen binnengekregen.
De pindakaas van Ekoplaza is weliswaar duurder dan de pot die in het reguliere supermarktschap staat, maar hiervoor krijgt de consument wel 99,7% pinda's in plaats van 77% pinda's (aangevuld met palmvet en rietsuiker).
De pindakaas van Ekoplaza is weliswaar duurder dan de pot die in het reguliere supermarktschap staat, maar hiervoor krijgt de consument wel 99,7% pinda's in plaats van 77% pinda's (aangevuld met palmvet en rietsuiker).
Na Hans was het de beurt aan Kees van Zelderen, biologisch melkveehouder, bestuurslid Biohuis en voorzitter van de werkgroep Organic Farming van EU's Copa Cogeca in Brussel. Zijn onderwerp: 'Klimaatdoelstellingen en innovatie van de Europese biologische landbouw.'
Na Hans was het de beurt aan Kees van Zelderen, biologisch melkveehouder, bestuurslid Biohuis en voorzitter van de werkgroep Organic Farming van EU's Copa Cogeca in Brussel. Zijn onderwerp: 'Klimaatdoelstellingen en innovatie van de Europese biologische landbouw.'
Kees maakte onder meer duidelijk dat hij vreest dat de regelgeving en normering het behalen van klimaatdoelstellingen en innovaties binnen de Europese bio-landbouw in de weg zit.
Kees maakte onder meer duidelijk dat hij vreest dat de regelgeving en normering het behalen van klimaatdoelstellingen en innovaties binnen de Europese bio-landbouw in de weg zit.
Aan de hand van de vraag 'Is er bestaansrecht voor bio-speciaalzaken en hoe belangrijk zijn deze winkels voor de branche?' ging na de presentaties een discussie van start.
Aan de hand van de vraag 'Is er bestaansrecht voor bio-speciaalzaken en hoe belangrijk zijn deze winkels voor de branche?' ging na de presentaties een discussie van start.
Rob Bos van Eco-Groothandel hield in de discussie nog een pleidooi om de politiek onder druk te zetten om CO2-beprijzing in te voeren (door bijvoorbeeld kunstmest te belasten worden reguliere producten duurder).
Rob Bos van Eco-Groothandel hield in de discussie nog een pleidooi om de politiek onder druk te zetten om CO2-beprijzing in te voeren (door bijvoorbeeld kunstmest te belasten worden reguliere producten duurder).
"Hans reageert op 1 van de vragen vanuit het publiek. Ze vroegen zich onder meer af waarom Ekoplaza zich wil blijven profileren als supermarkt. Vanuit het publiek kwam onder meer de vraag waarom Ekoplaza zich überhaupt perse wil blijven profileren als supermarkt, want daardoor zou een prijsdiscussie onontkoombaar zijn. Jos van Duinen (De Brandnetel, Leiden): "De klant die de speciaalzaak binnen gaat, weet dat het duurder is. Met deze prijsverlaging verlaag je je tot het niveau van de prijzenoorlog."
"Hans reageert op 1 van de vragen vanuit het publiek. Ze vroegen zich onder meer af waarom Ekoplaza zich wil blijven profileren als supermarkt. Vanuit het publiek kwam onder meer de vraag waarom Ekoplaza zich überhaupt perse wil blijven profileren als supermarkt, want daardoor zou een prijsdiscussie onontkoombaar zijn. Jos van Duinen (De Brandnetel, Leiden): "De klant die de speciaalzaak binnen gaat, weet dat het duurder is. Met deze prijsverlaging verlaag je je tot het niveau van de prijzenoorlog."
"Aart-Jan Knauff van DO-IT riep uiteindelijk op om te stoppen met het aanvallen van Ekoplaza. "De vraag is vooral hoe we samen een sterke keten kunnen gaan vormen. Dat is veel belangrijker dan kritiek leveren op elkaar. We moeten daar als partners vorm aan geven en volgens mij heeft het meer zin om te brainstormen hoe we de sector samen kunnen versterken."
"Aart-Jan Knauff van DO-IT riep uiteindelijk op om te stoppen met het aanvallen van Ekoplaza. "De vraag is vooral hoe we samen een sterke keten kunnen gaan vormen. Dat is veel belangrijker dan kritiek leveren op elkaar. We moeten daar als partners vorm aan geven en volgens mij heeft het meer zin om te brainstormen hoe we de sector samen kunnen versterken."
"Eymert kon na de discussie alleen maar concluderen: "Ik voel veel behoefte om elkaar vaker te zien. Dan kunnen we echt stappen gaan zetten om de sector verder te ontwikkelen."
"Eymert kon na de discussie alleen maar concluderen: "Ik voel veel behoefte om elkaar vaker te zien. Dan kunnen we echt stappen gaan zetten om de sector verder te ontwikkelen."
"Kees: "Hier draait het volgens mij om: kan je als bio-boer het verhaal vertellen waarom je het eigenlijk doet. Dat verhaal leidt tot een ander gedrag bij de consument."
"Kees: "Hier draait het volgens mij om: kan je als bio-boer het verhaal vertellen waarom je het eigenlijk doet. Dat verhaal leidt tot een ander gedrag bij de consument."
Links Nick Dinkelaar van FME (Fresh Mushrooms Europe). Hij sloot voor de foto aan bij het DO-IT-team: Dusty Palyama, Annemiek Flantua, Martha Jeuken en Aart-Jan Knauff.
Links Nick Dinkelaar van FME (Fresh Mushrooms Europe). Hij sloot voor de foto aan bij het DO-IT-team: Dusty Palyama, Annemiek Flantua, Martha Jeuken en Aart-Jan Knauff.
Gerrie en Ad van der Westen van de gelijknamige bakkerij in gesprek met Wim Rabbie van Molina Beheer.
Gerrie en Ad van der Westen van de gelijknamige bakkerij in gesprek met Wim Rabbie van Molina Beheer.
De borrel begon na afloop van de discussie.
De borrel begon na afloop van de discussie.
Ariane Kaper van Marqt bezocht de BioBorrel met haar zoontje.
Ariane Kaper van Marqt bezocht de BioBorrel met haar zoontje.
"Vrienden van mede-organisator Thomas van Hasselt. "We zijn hier voor mental support", grapten ze."
"Vrienden van mede-organisator Thomas van Hasselt. "We zijn hier voor mental support", grapten ze."
Michel Langemeijer en Michael Mali van 'Hop en pop' (biologische dranken).
Michel Langemeijer en Michael Mali van 'Hop en pop' (biologische dranken).
Renno van Dijk (Berrico Foodcompany), Koen Kromhof (Tradin Organic), Fieke van Dijk (Berrico Foodcompany) en Gregory Ford (Berrico Foodcompany).
Renno van Dijk (Berrico Foodcompany), Koen Kromhof (Tradin Organic), Fieke van Dijk (Berrico Foodcompany) en Gregory Ford (Berrico Foodcompany).
Sandy Vree, Herco Schoemaker (IDorganics) met Eveline Renders (De Traay).
Sandy Vree, Herco Schoemaker (IDorganics) met Eveline Renders (De Traay).
Eymert en Thomas dronken een drankje op het goede verloop van de BioBorrel.
Eymert en Thomas dronken een drankje op het goede verloop van de BioBorrel.
Martijn Ros van De Bolster Biologisache Zaden met Harry Seelen van Bio Ceelen.
Martijn Ros van De Bolster Biologisache Zaden met Harry Seelen van Bio Ceelen.
Rob Bos (Eco-Groothandel) met Geert-Jan Kemme van BeterBio.
Rob Bos (Eco-Groothandel) met Geert-Jan Kemme van BeterBio.
Yvonne Servaas van Bionext met Dirk Terwel van Prograin Organic.
Yvonne Servaas van Bionext met Dirk Terwel van Prograin Organic.
William Rickards (Tradin Organic) met Rob van Santen (IDorganics).
William Rickards (Tradin Organic) met Rob van Santen (IDorganics).
Napraten tijdens de daadwerkelijke borrel.
Napraten tijdens de daadwerkelijke borrel.
Friso van Overbeek en Hans Boersma (Zuidmoes/Hof van Acta).
Friso van Overbeek en Hans Boersma (Zuidmoes/Hof van Acta).
Rob van Santen (IDorganics), Lenneke Pors-Schot (Biojournaal) en Kirsten Benedikt (Tradin Organic).
Rob van Santen (IDorganics), Lenneke Pors-Schot (Biojournaal) en Kirsten Benedikt (Tradin Organic).
Een onderonsje tussen IDorganics en Natudis.
Een onderonsje tussen IDorganics en Natudis.