De opening van de EkoPlaza conceptstore kan niemand ontgaan zijn.
Woensdagavond 26 november, de dag vóór de officiële opening werd een receptie voor genodigden gehouden. De gevel was toen nog afgeplakt.
Bij binnenkomst zag men meteen het nieuwe logo van EkoPlaza terug.
De vijf pijlers van EkoPlaza hangen onder het nieuwe logo: betaalbaar biologisch, bewust lekker eten, persoonlijk en dichtbij, verrassend gevarieerd en een eerlijke samenwerking.
Deze twee ondernemers zullen de winkel gaan runnen: Floris de Vries en Bas Kamphuys. Ze zijn zichtbaar trots op het eindresultaat.
Deze foto toont de ruime opzet van de conceptstore.
Een blik in de winkel vanaf de AGF-afdeling.
Een deel van de AGF-afdeling, met een duidelijk bord vol toelichting over de biologische vollegrondteelt.
Mandarijnen in de aanbieding.
Door de hele winkel zijn allerlei spreuken en borden te vinden met meer informatie over biologisch.
Mooie presentatie van bio-venkel in houten kistjes.
Kleurrijk groenteschap.
In de loop van de avond werd het steeds drukker.
Bij een receptie horen cadeaus. Hier overhandigt Bionext-directeur Bavo van den Idsert (rechts) de nieuwste editie van de Bosatlas van het voedsel aan Udea-directeuren Erik-Jan van den Brink en Erik Does. In de Bosatlas wordt ook aandacht geschonken aan bio-voedsel.
Koeling vol met verse AGF-producten.
Pers hier zelf je sinaasappelsap.
Oeble Kempenaar van Organic Flavour Company kijkt vol bewondering naar de nieuwe winkel. Naast hem Stephan Blommendaal en Erik-Jan van den Brink van Udea
Bord met garanties omtrent biologisch, in de buurt van de kassa.
Meteen bijkletsen bij binnenkomst. In de rode jas Thijs Schuurman van Bonvita.
Eye-catcher van de winkel is dit grote versplein aan de rechterkant.
Op het versplein zijn verse smoothies en sappen te verkrijgen, daarnaast zit een saladebar en er staat een luxe koffiezetapparaat.
Verse smoothies.
De saladebar.
Klanten kunnen zelf hun salade samenstellen. Op deze borden staat de uitleg.
Allerlei verse maaltijden op het versplein.
Koffie, 'feel good to go'.
De mannen van het brood: Freek Jacobs en Gerrie van der Westen van Biologische Bakkerij Van der Westen - Zonnemaire, met rechts Vincent Derksen van Bakkerij Verbeek.
De broodafdeling.
De 'La Casonette licht meergranen' kreeg wat extra aandacht. Dit brood kwam onlangs als beste uit de test van het consumentenpanel van De Consumentenbond.
Achter op de muur wat meer toelichting over het brood bij EkoPlaza.
Tegenover het versplein nog een schap met vers brood dat 'voor dag en dauw' gebakken wordt.
Een ruim assortiment aan kaas mag op dit plein uiteraard niet ontbreken.
Ook veel verschillende soorten plakken kaas.
Net als bij het brood ook wat toelichting over kaas op de muur.
De gasten hadden de hele avond genoeg gespreksstof.
Aan het eind van het versplein liggen de vleeswaren.
Henk van Oers van Deli Harmony snijdt wat vleeswaren om de genodigden te laten proeven van het consumentenmerk St. Hendrick.
Links de nieuwe look van de BIO toppers.
Achterin de winkel kan de klant zelf biologische olie & azijn tappen.
Eerst proeven welke smaak het lekkerst is.
Er is keuze uit diverse varianten.
Lege 'zelf getapt'-flessen.
Conserven en peulvruchten.
De wijnafdeling trok veel bekijks.
Uiteraard ook hier toelichting op de producten.
Mooie presentatie in de houten kratten.
Diverse soorten wijn in de aanbieding.
Richard van der Linden van Coenecoop Wine Traders liet de gasten van diverse biologische en biologisch-dynamische wijnen proeven.
Biologische eieren met uitleg over de manier hoe de biologische en Demeter-kippen gehouden worden.
Ook aan de kinderen is gedacht.
Lekkernijen voor Sinterklaas.
De andere kant van de winkel, waar de focus op DKW ligt.
Hier kan men zelf verse notenpasta maken.
Volop potjes om te vullen.
Twee varianten: gemengde notenpasta en pindakaas.
Zelf verse notenpasta maken is 'peanuts'.
Pucca-thee: 'Voor jou geselecteerd. Neem nu mee!'
Modeontwerper Hans Ubbink presenteert in de conceptstore zijn ondergoedlijn voor mannen, gemaakt van GOTS-gecertificeerd katoen.
Zowel shirts met korte als met lange mouwen, met teksten zoals 'No problem with my EKO' en 'Ekoist'.
En 'Ekotripper'.
"Ondergoed en bijpassende sokken. Hans: "Het is zo erg als dit niet klopt. Daarom hebben we speciaal voor de vrouwen kleurgecoördineerde sokken voor bij het ondergoed gemaakt."
Botanique is het nieuwe natuurlijke cosmeticamerk dat door Udea ontwikkeld is.
Veel keuze aan natuurlijke cosmetica.
Allerlei soorten jam, notenpasta's en chocoladepasta's.
Ook de zuivelkoeling krijgt een bijzondere uitstraling door de afwerking met hout.
Volop keuze in honing.
Deze diepvries springt door de warme aankleding ook in het oog.
Amaizin cornchips is in de aanbieding.
Dr. Hauschka-verzorgingsproducten uittesten.
Diverse aanwezigen waren verbaasd over het veelzijdige assortiment.
De kassa's aan de kant van de Stadhouderskade. Bij de ingang aan de achterkant van de winkel kan de klant ook afrekenen.
Ruimte voor tussendoortjes naast de kassa.
Mooie muur met het nieuwe EkoPlaza-logo naast de kassa.
Het logo komt ook terug op de tassen.
Sven Henze (midden), AGF-inkoper bij EkoPlaza, toast met wat genodigden op de nieuwe winkel.
Voor koffie konden de bezoekers voorin de winkel terecht bij Illimani en Zuivelrijck. Gloria Sullca, Eric Beek van Illimani met René van der Veen van Zuivelrijck.
Hier kan de klant aanschuiven om een tijdschriftje te lezen en een hapje en een drankje te nuttigen.
Het zitgedeelte loopt links door.
Een wagentje met biologische koffiebonen uit Honduras.
Door de hele winkel heen zijn dergelijke stempels te vinden.
De open constructie van het dak viel veel mensen op.
Gezellig kletsen voorafgaand aan de presentatie van Erik Does.
"Erik Does, directeur Udea en EkoPlaza, nam kort het woord. Hij bedankte onder meer het team. "Ik ben enorm trots op het team. Ze hebben een heel goede presentatie geleverd."
Hij liet ook een video zien waarin de overgang van het oude logo (deze foto) naar het nieuwe EkoPlaza-logo getoond werd.
Het zaadje komt tot bloei dankzij de zon.
Het nieuwe logo.
"Erik: "We wilden echt iets bijzonders doen met dit pand, het moest meer worden dan alleen een winkel."
Erik riep Hans Ubbink ook nog even naar voren. Hij was meteen enthousiast toen hem gevraagd werd om deze GOTS-gecertificeerde ondermodelijn te ontwerpen.
Optreden van zangeres Stevie Ann.
"Mathijs en Marcel Vermeulen van EkoPlaza Wassenaar namen ook een kijkje in de nieuwe winkel. "Er is intern weinig gecommuniceerd over de look van deze nieuwe winkel. Daarom vroeg ik me net in de auto ook openlijk af of de conceptstore echt anders zou zijn, en dat is duidelijk het geval", aldus Mathijs, die toen nog niet eens verder was gekomen dan de AGF-afdeling."
Door het hoge plafond oogt de winkel zelfs nog ruimer.
Ook diverse ambassadeurs van EkoPlaza waren bij de receptie aanwezig, rechts Olympisch snowboardster Nicolien Sauerbreij.
Links EkoPlaza-ambassadeur Ralph Moorman, gezondheidscoach & Ir. levensmiddelentechnologie.
De kassa aan de achterkant is naast de cosmeticahoek te vinden, vandaar de uitspraak 'Zorg voor je huid: eet gezond & smeer gezond' achter deze kassa.
Bij binnenkomst aan de achterzijde komt de klant met deze poster in aanraking.
Ook aan deze kant toelichting op de producten.
Enkel biologische producten in deze winkel, op enkele uitzonderingen na.
De nieuwe winkelwagentjes.
Erik-Jan van den Brink in gesprek met Marja Bastiaansen van Bio Kaas.
Proeven van de vis van Maasland Aquacultuur.
De aanwezigen maakten van de gelegenheid gebruik om alle producten eens goed te bekijken.