De veertiende editie van VitaSana werd 29 en 30 september 2013 gehouden in Paleis 3 van Brussels Expo.
De organisatie van de vakbeurs voor gezond leven was voor de tweede keer in handen van Nutrimedes. De vakbeurs werd in 2011 van Gent naar Brussel verplaatst.
Lara Knuwer, Fran Rosario en Laetitia Sanchez waren namens Lovechock van de partij op VitaSana.
Zij lieten de bezoekers proeven van de nieuwste Lovechock-smaak: Cherry/Chili.
"We tonen ook de nieuwe verticale verpakking, waarmee de winkelier ruimte kan besparen in het chocoladeschap. Onze nieuwe displaydoos is onlangs geïntroduceerd en we krijgen hier erg goede reacties op", reageert Fran. Ze geeft aan dat het echt werkt: "Er zijn klanten bij die eerst maar 1 of 2 Lovechock-smaken hadden staan en die er nu rustig 4 of 5 neerzetten."
Iedere reep van Lovechock bevat ook nog een boodschap.
Wim Roeleveld mocht uiteraard niet ontbreken bij de stand van De Traay. Hier geeft hij uitleg over de nieuwe honingproducten aan één van de winkeliers.
"Aart Jansen en Wim Roeleveld van De Traay. Aart wordt momenteel ingewerkt door Wim. "Dit traject duurt zo'n 1,5 jaar en dan draag ik het stokje over aan Aart", vertelt Wim."
Nieuw van De Traay: honingtoppings in vier varianten. Voor over ijs, pannenkoeken, fruit of als marinade.
De Traay toonde onder meer de Agave-siroop.
"Jan Bart van In was als bezoeker aanwezig op de beurs. Hij vertelde maar al te graag over de vegetarische bio-burgers van zijn bedrijf 'La vie est belle'. "Wij produceren geen tofu of seitan, maar verwerken onder meer granen, kruiden, noten en peulvruchten tot burgers. Ons elftal aan burgers is hiermee toch een volwaardig vleesvervanger. Wij willen bewijzen dat een vega-product ook 'wow' kan zijn. De natuur biedt zoveel mooie smaken."
"Edith Gomes presenteerde de biologische vleesvervangers (tempeh, tofu en seitan) van De Hobbit uit Maldegem op VitaSana. "Ik zou graag zien dat er ook vanuit Nederland meer interesse komt voor onze producten", aldus Edith."
Claudia Wolswijk en Peter Jacobs van TerraSana brachten maandagmiddag een bezoek aan VitaSana.
In de stand van groothandel Mannavita kregen diverse producenten de kans om hun producten aan de bezoekers te tonen.
Eén daarvan is Janet Nuyten-Sijtsema van FZ Organic Food. Zij liet de bezoekers onder meer proeven van de met hand gebakken chips van Trafo en de tafelsauzen van Bionova.
Fred van Tienen en Arnold Broek met het bio-snoepassortiment van The Organic Factory.
Frank Jansen van De Eng B.V. vertelt het verhaal achter de Shotimaa-thee.
Jeffrey Go toont trots de producten van Chi International.
Nieuw van Chi is de Kerstmix van het jaar. Dit keer met kaneel- en dennennaaldengeur.
Met deze speciale 'diffuser' kan men de aroma door middel van een aanraking verspreiden.
"Oona Evers van Power Health. Zij verhandelen de natuurlijke haarverzorgingsproducten van Natuurtint en de supplementen van Activo. "Onze klanten kunnen tijdens VitaSana bij mij terecht voor extra uitleg, speciale promotieacties en ik kan hen aanbiedingen voorleggen."
"Kate Verhelst van Mannavita wilde ook graag de aandacht leggen op het eigen merk voedingssupplementen van Mannavita: Mannavital (fytotherapeuthische preparaten, monopreparaten en orthomoleculaire preparaten). "Deze reeks is ook erg interessant voor de Nederlandse markt."
De diverse lijnen zijn te herkennen aan de verschillende kleuren. De groene zijn de fytotherapeuthische preparaten.
De grijze lijn zijn de monopreparaten.
Groothandel en merkendistributeur Hygiena had een grote stand waarin diverse producenten een plekje hadden gekregen.
"Wij handelen in verschillende Europese landen", vertelt Jos Muyldermans."
Jos (links) runt het bedrijf samen met zijn broers Peter en Bruno.
De drop van de Finse producent Maku Laku wordt door Hygiena naar Nederland gedistribueerd.
"Een deel van deze biologische 'tic tacs' wordt door Udea in Nederland verdeeld", vertelt Jos."
Florence Gellin vertegenwoordigt Lima in Nederland. Hier laat ze wat bezoekers proeven van de gerechten die in de stand bereid werden.
Eén van de nieuwste Lima-producten: zoete sojasaus met Teriyaki-smaak.
"Roland Dejaeghere van Freja Food benadrukte hoe belangrijk het is dat hij bezoekers kan laten proeven van zijn semi-verse koekjes die uitsluitend met biologische ingrediënten worden gebakken. "We zoeken nog altijd een partner in Nederland."
Eén van de bijzondere producten: biologische schuimpjes.
Nieuw is de 'Green Energy Bar van Freja Food.
"In België heeft Freja Food de afgelopen jaren diverse awards gewonnen. "We zijn ook al succesvol in Luxemburg en Frankrijk, maar in Nederland worden onze koekjes, cakes, repen en wafels nog niet verkocht. Daarom zoeken we nog een partner in Nederland."
"Nog wat Nederlandse inbreng: Lous Duykers vertegenwoordigde het bedrijf Natoli, dat gerund wordt door haar zoon Erik Baggen. "Ik laat de mensen lekker veel proeven. Dat werkt toch het beste. Vooral gisteren heb ik het heel druk gehad", vertelde Lous op maandag."
"De Nocciolata van Rigoni di Asiago was volgens haar niet aan te slepen. "Na een recent schandaal met palmolie neemt de interesse in onze palmolie-vrije cacao- en hazelnotencrème duidelijk toe."
Met deze display worden gedurende de herfstperiode een aantal Fiordifrutta-producten extra in het spotlight gezet.
Hedda en Julie van De Eng B.V. lieten bezoekers proeven van Numi-thee.
Rob van Dijck van De Eng B.V. probeerde de bezoekers van VitaSana enthousiast te maken over de handgeplukte Sri Lankaanse thee van de English Tea Shop.
"Deze thee is in Nederland al verkrijgbaar bij de Jumbo en C1000. De thee klopt aan alle kanten, zo is de thee Fairtrade en UTZ-gecertificeerd."
"Dit speciale theeblik is erg populair."
Charlotte Clarys vertelde de bezoekers alles over de glutenvrije producten van He-be.
"We bieden een gamma life foods, vol met gekiemde ingrediënten die op een lage temperatuur bereid zijn."
Diverse 'raw' crackers.
Ook bijzonder: 'raw' boerenkoolchips in diverse varianten.
Bezoekers mochten hier uiteraard ook van proeven.
Tot het assortiment van He-be behoren ook onder meer deze gekiemde mini-biscuits.
Geertrui Timmers van Hagor in een geanimeerd gesprek. Ze gaf aan dat er op maandag meer tijd was om echt in gesprek te gaan met de bezoekers.
Kok Serge Restiau laat bezoekers proeven van de seitan-producten van Bertyn.
"De producten zijn echt mijn kindjes. Authentieke seitan is eigenlijk een kameleon. Het biedt ongekende mogelijkheden. Daarom hebben we dit receptenboek uitgegeven."
Anne de Decker vertelt een bezoeker over de bijzondere producten van Green Know.
Green Know produceert smeerpasta's met onder meer insecten als ingrediënt. In deze smeerpasta zitten wortelen en meelwormen.
Op het horecaplein achterin de hal konden bezoekers ook even bijpraten.
Roman Perminov en Ksenia Naumkina presenteerde de biologische verzorgingsproducten van Dizao Organics.
Er was veel interesse in de diverse varianten lippenbalsem, lipsticks en mascara uit Rusland..
De kleurrijke verpakking van de lippenbalsem valt goed op. De producten zijn 95% USDA Organic-gecertificeerd.
Dit is de BIB-Cooler van B-touch. In deze 'cooler' van terracotta blijven Bag in Box-dranken urenlang koel, zonder extra koelelementen te hoeven gebruiken.
Ook bio-gecertificeerde Bag in Box-dranken kunnen gekoeld worden met de BIB-Cooler. Kijk voor meer informatie op www.bib-cooler.be.
Nele Entbrouxk van Ecover deelde onder meer kleine flesjes allesreiniger uit.
"Omar Siraj en Nienke Frederickx van biologische groothandel Sinature uit Onze-Lieve-Vrouw-Waver. "We telen ook zelf producten. Deze leveren we onder meer uit aan Nederland. Ook handelen we in diverse producten van Udea", vertelt Omar."
Dit plaatje maakt duidelijk dat VitaSana nu in Brussel gehouden wordt.