Het Bio-Congres 2012 werd bij Triodos Bank in Zeist gehouden.
Theo Jacobs (Natuurwinkel Amersfoort) in gesprek met Erik-Jan van den Brink (commercieel directeur Udea).
Loes van Loenen (o.a. Loenaloes), Bert van Ruitenbeek (Stichting Demeter), Maaike Raaijmakers (Bionext) en Kees van Bohemen (LTO) hadden onderling duidelijk voldoende gespreksstof.
Oeble Kempenaar van Organic Flavour Company met André Teeuwen van De Nieuwe Band.
Michaël Wilde van Eosta in gesprek met Paul Fischer van Vroegop-Windig. Rechtsachter Alex van Hootegem die vanuit Kruiningen afgereisd was naar het Bio-Congres.
Erik Does (algemeen directeur Udea) en Suzanne van der Pijll (voorzitter a.i. Stichting EKO-keurmerk).
Hans van Mierlo en Sven Henze van Udea in gesprek met Edwin Crombags van Ecomel (links).
EkoPlaza-winkeliers Rina van der Stok en Klaas de Boer met Joan Maassen van Udea.
Marja Bastiaansen van Bio Kaas en Susanne de Raaij (Bickery Food Group & Australian Homemade).
Robbert Blok en Gerard de Pee van Green Organics. Tussen hen in Robert Elshof van Elshof Fruit in Dronten.
Koffie en thee bij ontvangst.
Annemarie Kruize (De Bolster) en Liselotte Hamelink-Veen van CBL.
Arend Zeelenberg (Bionext) heet Frank Wijnands van Wageningen UR welkom op het congres.
Drie rijen met stoelen. De meeste sprekers zaten rechts vooraan. Zittend rechts Bart Boon van Eco Fields, hij viel als spreker in voor John Halmans van Gulpener. John moest vanwege de gevolgen van een val met zijn mountainbike helaas afzeggen.
De middelste rij.
De zaal vanaf linksvoor.
"Dagvoorzitter Menno Bentveld heet de aanwezigen welkom op het Bio-Congres. "Allemaal ten eerste van harte gefeliciteerd met Duurzaamheidsdag."
Allereerst gaven Bavo van den Idsert (directeur Bionext) en Suzanne van der Pijll (voorzitter a.i. Stichting EKO-keurmerk) aan de hand van diverse stellingen antwoord gaven op de vraag hoe duurzaam biologisch is.
Johan Bakker van Wageningen Universiteit maakte bekend dat de consumentenbestedingen aan biologische voeding in het eerste half jaar van 2012 met bijna 12 procent (11,8%) toegenomen zijn.
"De positieve lijn trekt duidelijk door."
Opvallend is dat de verkoop van bio-vleeswaren in de supermarkten met 23 procent toegenomen is. En in restaurants en hotels is de verkoop daarvan zelfs verdrievoudigd. Ook kon hij melden dat supermarkten steeds meer bio-producten onder hun eigen label in de winkels leggen.
Miriam van Bree (Bionext) vroeg Johan of hij weet waar de dieren vandaan komen waarvan de vleeswaren gemaakt worden.
"Maurits Steverink (Bionext) kon daar volgens anderen in de zaal het beste antwoord op geven. Hij gaf aan dat vooral veel rundvlees uit het buitenland komt. De vleeswaren komen vooral uit Nederland, aangezien het aantal bedrijven dat zich daarin specialiseert groeiende is. "Ook kan ik zeggen dat er per jaar ruimte is voor de omschakeling van 4/5 varkensboeren."
"Sjoerd de Hoop (o.a. organisatie BioVak) vroeg Johan naar zijn visie over de exactheid van de cijfers nu de huisverkoop en verkoop op boerenmarkten niet meer meegewogen wordt in de cijfers. Sjoerd heeft zelf het vermoeden dat de exactheid nu groter is. Johan: "Misschien speelde dat ook mee in het besluit om deze verkoopkanalen niet langer mee te laten wegen."
Na Johan Bakker was het woord aan Arie van Doesburg van PLUS Retail met de eerste van de drie ondernemersverhalen.
"De unitmanager vers van PLUS Retail sprak onder meer over efficiënt verduurzamingsslagen maken. Voordat hij het verwijt kreeg dat hij te weinig aandacht aan bio schonk in zijn presentatie, gaf hij aan dat in de assortimentsontwikkeling een drietal belangrijke categorieën zijn: bio, fairtrade en streekproducten. "Voor ons bio-assortiment werken we veel samen met Bio+."
"Toen Arie vertelde over de overstap naar 100% vrije uitloop eieren vroegen diverse toehoorders zich af of hij wist hoe ze een derde sterretje voor de eieren konden verkrijgen. "Ik zou het niet weten", was zijn reactie. Waarop veel congresdeelnemers direct antwoordden: "Biologisch!"
"Astrid Weidman van De Groene Winkel Zeist reageerde op een opmerking van Arie over de schoonste groenten. "Wat bedoel je met de opmerking dat jullie de schoonste groenten aanbieden?: Arie's reactie was: "Wij bieden de schoonste groenten, de residuen zitten onder de wettelijke norm. De spitskolen en cherrytomaten zijn zelfs allemaal biologisch." De prijs blijkt toch een breekpunt. "De consument die naar u toe komt is bereid om mogelijk meer te betalen voor een bio-bloemkool. Tachtig procent van onze klanten zal dit echt een zorg zijn."
Tussendoor een dynamische 'petje-op-petje-af'-quiz. Voor antwoord A moest men de hand opsteken, voor antwoord B niet. Bij de eerste stelling 'Biologische koeien moeten tenminste 120 dagen in de wei staan' leverde meteen de meeste afvallers op. Het antwoord was nee, de koeien moeten zoveel mogelijk naar buiten, zolang de weersomstandigheden het toelaten.
"De overgebleven deelnemers moesten ook de volgende vraag beantwoorden: "Zorgt de biologische werkwijze onder extreme klimaatomstandigheden voor hogere opbrengsten?" Het antwoord daarop was ja."
De meningen hierover waren wel duidelijk verdeeld. De volgende vraag was wie dit jaar verkozen zijn tot Helden van de Smaak. Deze vraag werd door iedereen juist beantwoord.
Meer foutjes werden gemaakt met de vraag wie eerder dit jaar benoemd werd tot hoogleraar organic farming (Dr Pablo Tittonell).
Even nadenken. Wel of niet de hand omhoog?
Tijd voor de 'shoot-out'-vraag: Hoeveel boeren en tuinders waren eind 2011 bezig met omschakeling naar biologisch? Onder meer André Brouwer (midden op de foto) was toen al afgevallen.
De gokpogingen varieerden enorm, van 30 tot 100. Honderd werd gezegd door onderzoeker Johan Bakker, die ook het exacte aantal van 160 wist te noemen.
"Bart Boon (Eco Fields) verving Johan Halmans van Gulpener, die verstek moest laten gaan als gevolg van een val met zijn mountainbike. Hij vertelde over de totstandkoming van het merk Eco Fields. Eco Fields produceert, verwerkt en verkoopt als eerste in Nederland biologisch kalfsvlees. De verschillende delen van het kalf worden verwerkt in onder meer kroketten, saucijzenbroodjes, mexicano's en hamburgers. Tot teleurstelling van de toehoorders kon hij geen biologische kroketten uitdelen. "Ik heb hier helaas geen friteuse tot mijn beschikking."
Adriaan Jansen en Leaniek van der Graaf (beiden van Naturelle), samen met Wim Stoker van Stoker Holland.
Georg Kamerbeek van Hq Organics (rechts) in gesprek met Bram Weijland van Bejo Zaden.
Jan-Peter Oosterloo, eigenaar van EkoPlaza's in De Bilt en Bilthoven, met Ger-Jan Snippe van biologische groenteproducent Bio Brass.
Michaël Wilde van Eosta deelde Nature & More appelen uit. Deze zijn geteeld door Harmen Peters ('t Gelders Eiland), wat te zien is op de sticker.
Jan Tijssen van Thegreenbee wilde graag op de foto met Siete Neef (van 4 Fresh Organic/New Organic World) en Anton van Vilsteren.
Joanne Thijsse van Arla luistert aandachtig naar Loes van Loenen.
Arno Verboom (TNI) was erg geïnteresseerd in wat Jaap de Vries (directeur Skal) hem te zeggen had.
Een deel van de BioVak-organisatie was ook van de partij: Shefida Nagel, Sjoerd de Hoop en Mike de Looze.
Henk Gerbers (Bio+/De Groene Weg) nuttigt een kopje koffie met Koen van der Drift. Rechts is Bart Boon in gesprek Mariken de Bruijn. Zij heeft onlangs nog wat extra taken overgenomen van Chris Maan op de communicatie-afdeling van Skal.
Bert van Ruitenbeek en Kees van Zelderen.
De entree stond toch redelijk vol met zo'n 200 congresbezoekers.
René Heusschen (Stichting EKO-keurmerk) met Irene van der Voort (Remeker) Ronald van Marlen (Ariza).
Heleen Bos van Rijk Zwaan drinkt koffie met Maaike Raaijmakers van Bionext (links).
Marian Blom van Bionext samen met Harrie Janssen van Hazelbroekhoeve (en voorzitter ketengroep zuivel bij Bionext), Leo Verbeek (Bio Verbeek BV) en Kees van Bohemen (ZLTO).
Annemarie Kruize van De Bolster met Aart-Jan Knauff van BD-Totaal.
Loes van Loenen en Uli Schnier.
Miriam van Bree (Bionext) en Edwin Crombags van Ecomel.
Udea/EkoPlaza onderonsje tijdens de borrel.
Weer een Naturelle-Eosta-foto: Leaniek van der Graaf (Naturelle) met Johan Troost (Eosta).
Bezoekers kregen folders met meer informatie over het EKO-keurmerk mee. Ook lagen er zakjes met bloemenzaden voor de bij.
"Na de pauze vroeg Menno Bentveld Erik Does naar de ontwikkelingen rondom de biologische supermarkten. Het succes van EkoPlaza was ook hem niet ontgaan. Erik Does: "We hebben ook nieuwe plannen. Zo willen we nog meer diverse segmenten naar ons toetrekken. En er komen bijzondere ambassadeurs en we gaan nog heviger campagne voeren."
Jan Groen van Green Organics trok voor de herkenbaarheid dezelfde outfit aan als op de brochure.
"De managing director van Green Organics vertelde onder meer dat de groothandel, importeur en exporteur van biologische AGF geen nee verkoopt. "Ik ben begonnen op een zolderkamertje en we zijn nu uitgegroeid tot marktleider. Wij verkopen geen nee. Als een grote retailer bijvoorbeeld biologisch spitskool wil hebben, dan kan dat altijd", zo reageerde hij op een eerdere opmerking van Arie van Doesburg (PLUS). "Ik ben er ook van overtuigd dat mogelijke tekorten geen marktprobleem is, maar wel een afstemmingsprobleem."
"Essentieel binnen de bedrijfsvoering van Green Organics is om eerst de afnemers en de vraag te bekijken en daarna heel gericht te handelen. Jan gaf aan het eind van zijn presentatie nog een advies aan de sector. "We moeten het als sector zelf doen. Denken in positivisme, die energie heeft de sector nodig. En we mogen trots zijn op wat we hebben en moeten bijzonder pro-actief zijn."
Daniel Povel, directeur zakelijk Triodos Bank, vertelde over hoe de biologische sector en een missiegedreven bank elkaar versterken.
"Hij had de volgende tip voor de bio-branche: "Deze periode van groei betekent niet dat dit het moment is om op de lauweren te gaan rusten. Laten we de verantwoordelijkheid nemen om het samen te doen."
"Hij pleitte voor 1 stem vanuit de bio-branche, onder meer om een goede reactie te geven op de negatieve aandacht die soms in de media aan biologische gegeven wordt. Het rapid response systeem dient daarvoor. "Zet bijvoorbeeld dertig wetenschappers bij elkaar die dan een gezamenlijke reactie opstellen, zodat deze naar buiten kan worden gebracht. Anders betekent een verdraaiing van een feit al snel de waarheid."
Ronald van Marlen (Ariza) vroeg zich af of hij er in de toekomst op kan rekenen dat Triodos Bank gaat financieren vanuit visie. Er wordt volgens hem nu nog teveel gekeken naar zekerheden en ratio's.
Menno Bentveld gaf vervolgens aan dat het tijd was voor de uitreiking van de (wissel)penning van verdienste. Deze is vorig jaar ingevoerd op het slotcongres van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw (oktober 2011).
De winnaar van de penning: de provincie Noord-Holland, in de persoon van gedeputeerde Jaap Bond.
Een filmpje toonde wat het meerjarige project van de provincie om biologisch te stimuleren allemaal al opgeleverd heeft.
"Bavo van den Idsert (Bionext) reikte de penning uit aan Jaap Bond. Die gaf aan zeer vereerd te zijn. "Ik wil een groot aantal mensen bedanken die meewerken aan onze ambitie om het biologisch areaal in Noord-Holland te verhogen."
"Dit is echt een erkenning voor ons bio-beleid." Hij sprak ook een apart woord van dank uit naar Daniëlle Lieuwen (beleidsondersteuning provincie Noord-Holland). "Ambtenaren kunnen gewoon geen nee tegen haar zeggen."
Peter Klosse, lector Gastronomie in Leeuwarden en Maatstricht, sprak tenslotte over de succesfactoren voor duurzamere consumptie.
"Menno Bentveld besloot met de opmerking: "Ga zo door biologisch sector. Blijf ons er als de consument bij de haren bijslepen!"
"Bavo van den Idsert schonk in het slotwoord nog even aandacht aan de nieuw opgerichte Kennis-coalitie Organics (KC Organics). "Ik wens Frank Wijnands heel veel succes. De missie van KC Organics is om dwarsverbanden in de bestaande kennis over biologisch te gaan maken."
Na afloop van het congres konden de deelnemer genieten van een buffet.
Ook daar was veel belangstelling voor.
Jan Groen (Green Organics) en Annemarie Kruize (De Bolster) drinken samen een wijntje.
Een tafel met alleen maar 'bio-vrouwen': Marian Lammerts (Ariza), Vendie Kroesbergen (Organic Flavour Company), Leaniek van der Graaf (Naturelle) en Marjolein Okkinga (Vroegop-Windig).
Arend Zeelenberg (rechts) praat nog even na met René Heusschen.