De entree.
Al vroeg druk bij de ingang.
De stand van Ariza, specialist in het verwerken van groente en fruit tot concentraten, sappen en puree's, natuurlijke kleurstoffen en diepvriesfruit. Ariza introduceerde deze maand een wereldprimeur: biologische en fairtrade appelsapconcentraat.
Ariza is trots op de samenwerking met researchinstituut Fibl. Vlnr Paul van den Berge van Fibl, Ronald van Marlen, Marian Lammerts en Ari de Kimpe van Ariza.
"Fibl helpt Ariza om het welzijn van de telers te waarborgen. Ari de Kimpe van Ariza: "Wij zijn niet zomaar een trader. Wij werken vanuit de teelt, niet vanuit de markt. Ariza staat voor borging van beschikbaarheid van de producent en continuïteit in productie."
Zoek het monster! Rob van den Berg en Rene van der Locht poseren met de - speciaal voor de beurs gemaakte - pop van de nieuw geïntroduceerde mueslimonsters van De Halm.
Poppy Paul, een van de mueslimonsters van De Halm.
Nicky Numbers, één van de mueslimonsters van De Halm.
Hanna Jansens, Janet Nuyten-Sijtsema en Bjorn Andringa van FZ Organic Food.
"Boven de twee nieuwe smaken Trafo-chips: Sour cream-onion en ketchup. Daaronder de nieuwe hand cooked chips. "Hier zit meer smaak aan omdat ze wat langzamer gebakken worden", vertelt Janet."
Bert-Jan en Foekje van Berrico FoodCompany, gespecialiseerd in verwerkte biologische cranberries en andere bessen. Foekje van Dijk zit aan de tafel achter hem.
Merle Koomans-van den Dries en Anita Botter van Estafette Odin verkenden samen de beursvloer.
Annemarie Kruize geeft toelichting over het assortiment aan groenten-, kruiden en bloemenzaden van De Bolster.
Frank Vosselman van De Bolster in gesprek met Peter Abma van GR Organics.
René Rovers en Miriam Stutz bij de koeling met daarin het biologische assortiment van Hooidammer (Kaasmakerij Henri Willig).
"In Neurenberg presenteerde Kaasmakerij Henri Willig de nieuwe koekaas met Hubertusmix. "Men is heel erg te spreken over de smaak. De reacties zijn erg goed", geeft Miriam aan."
Jorn van den Dop (in het grijze pak aan tafel) van Tradin Organic Agriculture in gesprek.
Weer alle ruimte voor overleg in de ruime stand.
Doris Kluth en Jacqueline Poppe van de BioFach-organisatie liepen donderdagochtend nog even een rondje door de hallen.
DO-IT presenteerde de merken Amaizin en La Bio Idea in een aparte stand. Maarten Gevers is rechts druk in gesprek. Links in de stand Ruben de Wit.
"Dit jaar nieuw van Amaizin: kant-en-klare rijst in twee varianten, twee nieuwe smaken maïschips en de Tropical Fruit cocktail. "We krijgen er heel goede reacties op", vertelt Ruben."
Onder het merk La Bio Idea werden dit jaar onder meer witte pastasauzen uitgebracht en olijven in een speciale pot.
Poppe Braam (midden) van DO-IT, in gesprek met Hans Overgoor en Frederik Dosche.
Martha Jeuken van DO-IT samen met Henri Portier (van Sotramar & De Keyser), die al jaren verantwoordelijk is voor de transport van de bulkproducten.
"Bouwe de Vries van Nielsen Massey Vanilla. De vanille wordt vooral in het buitenland verkocht, maar de vraag is in ons land zeker stijgende. "Het ligt in steeds meer delicatessenwinkels en meer Nederlanders durven te experimenteren met koken."
"De paste scoort enorm. Dit is bijvoorbeeld makkelijk over crème brûlée of ijs heen te draperen. Deze paste kan ook in een biologische variant geleverd worden."
"Rob van Erven, Egbert Pronk en Gerben de Jonge tonen de nieuwste aanwinst van Donny Craves: biologische brownies. "Deze brownies hebben we sinds twee weken. De reacties zijn heel goed. Gerben zei daarom heel treffend dat we achteraf beter de brownies als eerste uit hadden kunnen brengen", vertelt Rob."
"De cookies zijn nu ook in een kleinere verpakking van 12 stuks verkrijgbaar. "Ideaal voor in de winkel. De winkelier hoeft hierdoor niet per se een groot aantal tegelijk te bestellen."
Met de nieuwe verpakking kan de winkelier de cookies erg eenvoudig op een leuke manier presenteren.
Yarrah viert dit jaar haar twintigjarig bestaan. Men kon prijzen winnen door aan het rad te draaien. Op de foto: Daan van der Mooren, Richard Kelderman, Jeroen Schweitz en Arthur Hartman.
In het hondendroogvoer heeft Yarrah nu een compleet life-stage assortiment: naast Adult is er nu ook Puppy en Senior
Yarrah gebruikt geen biologische vis meer. De regelgeving rondom de biologische visserij staat namelijk haaks op de visie van Yarrah
Een overzichtsfoto van de ruime stand.
"Marja Bastiaansen van Bastiaansen Bio Kaas met De Charmeux, een nieuwe kaas waarin geroosterde uitjes verwerkt zijn. "Het is goed druk in onze stand. Velen komen even van de kazen proeven."
"Op de BioFach werd deze 7 kruidenkaas geïntroduceerd. "In de kaas zijn zeven groene kruiden verwerkt, die praktisch rechtstreeks uit de kruidentuin komen"
'Verstekelingen' in de stand van Bio Kaas: Joan Maassen, Albert Rozendaal en Niels Wallin (de kaasexpert van Udea).
Triodos, Eosta en Green Organics hadden weer een grote gezamenlijke stand.
"Kirsten van Stein Callenfels informeert twee Nederlandse bezoekers over de activiteiten van Triodos Bank. "We moeten hier gewon zijn, om te laten zien wat wij voor bedrijven kunnen betekenen."
Gert Kögeler van Eosta in overleg.
"Michaël Wilde informeerde over de nieuwe gezamenlijke bijencampagne 'Bijen houden van bio'. Samen met onder meer De Bolster zijn zakjes met bloemenzaadjes ontwikkeld. "Door deze zaadjes in te zaaien, krijgt de consument de kans om deel te zijn van de oplossing. Er zijn 400.000 zakjes geproduceerd. Dit is goed voor 400.000 vierkante meter aan bloeiend landschap, een bijenparadijs."
Guido Hilhorst, Mady Hoogenboom en Rein Burger van Eosta.
Natuurlijk weer van de partij: Gerard de Pee, Jan Groen en Robbert Blok van Green Organics.
De BioBandits maakten hun debuut op de BioFach: Pieter Bas Alferink en Hans de Boer. Ze verkondigden trots dat BioBandits genomineerd is voor de Starter van het jaar 2012 (regio IJssel-Vecht).
Het filmpje links is speciaal voor de verkiezing gemaakt. Bezoekers konden van de BioBandits-sauzen proeven.
Het BioFach-team van The Organic Factory: Fred van Tienen, zijn dochter Claudia van Tienen en rechts Arnold Broek.
"The Organic Factory presenteerde een unieke gomlijn, met vier soorten: colaflesjes, speentjes, beertjes en zure frietjes. Het snoep bevat geen gelatine. "De reacties zijn er goed. De snoep is smaakvol en heeft een fine bite", vertelt Arnold."
Het BioFach-team van de KleinsteSoepfabriek Rasmus, Willem, Michel, Jack, Priscilla en Thea.
Drie nieuwe Thaise soepen van de KleinsteSoepfabriek.
Heel kleine verantwoorde soepkommen, verkregen via Biological Solutions.
GertJan Evers serveerde zijn Lekker Bakkie in de stand van de KleinsteSoepfabriek, voor vier dagen weer omgedoopt tot de 'KleinsteSuppenfabrik'.
Astrid Rog van Bio Center Zann. In de hoek een overzicht van het assortiment: agf, bloemen en kazen.
Boudewijn van Elzakker (rechts) luistert in de stand van het Louis Bolk Instituut aandachtig naar Herman van Boxem, 'Policy coordinator organic farming' van de Europese Commissie.
Israel Kuadzi uit Ghana krijgt de kans om een Ghanese cacaobonencoöperatie te promoten.
Gert-Jan Hendriksen en Jan van den Bosch informeerden bezoekers maar al te graag over de rijstproducten van SanoRice.
Een overzicht van het assortiment op een prominente plaats in de stand.
"Kees van Zelderen had een speciale missie. Hij ziet toekomst voor een Europese koepelorganisatie. "Ik ben hier op zoek naar de juiste contactpersonen. Mijn droom is om op de BioVak 2013 de eerste internationale conferentie houden. Boeren kunnen nu erg slecht meediscussiëren. Dit gaat binnen de diverse sectoren onderling wel goed, maar branchebreed moet dit beter georganiseerd worden." Hij heeft er veel vertrouwen in dat het gaat lukken. "Er zijn maar een paar mensen nodig. Met de juiste contacten komt de organisatie er wel."
Graanhandel P. van Schelven en Spack BV deelden net als vorig jaar een stand. Op de foto broer en zus Spaargaren: Manon en Marcel, werkzaam bij Spack.
Overleg in de combi-stand van Spack en graanhandel P. van Schelven.
"Fabian Rohrbach en Jeroen Kwint bemannen de stand van Arova Seafood, de enige Nederlandse deelnemer van het Organic Fish Market. "Al onze vis is biologisch en duurzaam." De vis is gecertificeerd door Naturland."
Bezoekers konden ook vis proeven in de stand.
"Joris van der Kamp van Soil & More International. Het doel van Soil & More is om de duurzaamheid van producenten te verbeteren. "De basis is de bodemvruchtbaarheid. Wij helpen om CO2-neutraal te worden door biologisch te boeren."
Wat beelden van de activiteiten van Soil & More.
Nieuwe Weme, Edwin Crombags en Pieter Boons in gesprek bij de stand van Ecomel.
Ook biologische melkveehouder Henk Brandsma was present in de stand. Dit is de nieuwe zuil voor in de winkels.
Judith Minderman van Reudink.
"Herman Bunte toont de verbeterde voeders. "Het pluimveevoer is verder geoptimaliseerd. Voor de kip is de structuur heel belangrijk, hier zit minder stof in. Ook zorgt dit voer voor een betere voeropname, voor een meer efficiënte eierproductie." Het andere voer is speciaal ontwikkeld voor kalveren, om een dikkere pens te ontwikkelen."
Hanna Pluimes en Gerrie den Duijf struinden samen de BioFach af.
De Bickery Food Group presenteerde de nieuwe bio-producten van Australian (chocolade, ijs, koffie). Dit zijn Nicole van Zalingen en Dagmar van der Lee
Nieuwe biologisch ijs en biologisch koffie.
Jeroen en Alise Kramer van Horizon Natuurvoeding. De Duitser Georg, die overigens de Nederlandse taal vrij goed beheerst, laat zich informeren over het assortiment.
Een overzicht van het assortiment.
Wouter en Gerjan Snippe bezoeken de beurs met Jan David Meuleman.
"Ook Wilco Schets van De Traay nam een kijkje op de beurs. "Dit is alweer mijn elfde of twaalfde bezoek aan de BioFach."
Jos Alofs (links) druk in gesprek over de producten van Boogaard International.
De nieuwe lijn met convenienceproducten.
"Tim, Harry en Manon ten Dam bemanden samen de stand van Aurora. "Omdat we de enige Nederlandse partner van Bioland zijn, hebben we een erg mooie plek gekregen", geeft Harry aan."
Een overzicht van het assortiment.
Henk Bijl toont de door Vechtenaer geproduceerde cupjes met biologische koffieroom.
"Vechtenaer is een dochterbedrijf van het Deense bedrijf Thise Mejeri. "Wij voorzien ook veel in private label, het is maar wat de klant wil."
Rody van der Horst en Peter Slooten en Joost Boone van Nutland BV. Bij Nutland is een breed assortiment aan noten en gedroogde vruchten verkrijgbaar.
De broers Pieter en Jan Heesterbeek naast de bewegende kast van De Katjang.
Nieuwe producten. Op de foto rechts nougat omhuld met chocolade, links de nieuwe maïssnacks.
Een volle stand van Numi Organic Tea.
De vernieuwde verpakkingen, met de focus op de ingrediënten.
Dieuwertje Troost en Ildiko Gjör van MaasRefinery.
Jens (zoon) en Frank (vader) Lagas van Labeij Food Products bv.
Jens Lagas kan de mozzarellasticks niet aanslepen. Binnen een minuut is de schaal steeds leeg.
Peter Oellers (links) en Niels Vogel van SRC Special Refining Company.
Aan de tafel in de stand van SRC hebben Peter en Niels heel wat zaken gedaan tijdens de beurs. Het bedrijf is sinds 1996 gespecialiseerd in het in loondienst raffineren van verschillende soorten plantaardige oliën & vetten voor de levensmiddelenindustrie.
Gezelligheid in het Holland Paviljoen aan het einde van de tweede beursdag. Op dag 1 van de beurs was er een feest speciaal voor de Nederlandse standhouders.
Gesprekken na afloop van beursdag 2. In het midden voor staat Kees van Zelderen. Rechts aan tafel zit Jacqueline Poppe, de contactpersoon van de Nürnberg Messe voor de Nederlandse standhouders.
Gezelligheid in het Holland Paviljoen op donderdagmiddag. Tegen de wand: Harmen Peters, Leo Stoker en Wim Stoker.
Thijs Schuurman en Ruben Werkman van Bonvita
de stand van Bonvita
Bon Ice, een van de diepvriesproducten van BonVita
Mongozo Nederland en Canada en Global Fruit deelden de stand. Jan Fleurkens (Mongozo NL), Sjennette van der Velde (Global Fruit) en Flavia Kilger (Mongozo Canada) toosten op de goede samenwerking.
Diederik van der Wiele presenteert de Omundo graanwafels van Market Endeavour
De graanwafels van Omundo.
Market Endeavour had ook de biologische tortilla's van Omundo in de stand liggen. De tortilla's werden ook getoond in de BioFach Novelty Stand.
Freeke Witsenburg laat zien dat hun biologische kokoswater een echte dorstlesser is.
Freeke en Martien Witsenburg (vader en dochter) presenteerden hun biologische kokoswater op de BioFach.
Witsenburg's biologisch kokoswater is verkrijgbaar in handige schenkverpakking.
Het assortiment koeken van Bill's natuurbakkerij.
Marli Bill, Klaas Bill en hun Duitse hostess Xenia Hoderlein in de stand van Bill's natuurbakkerij.
Philip de Baar van Zapaz food en Bonnie Hof van Machandel. De beide bedrijven deelden de stand tijdens BioFach.
De nieuwe lijn biologische Mexicaanse producten van Zapaz food.
Een beetje 'gek' moet je wel zijn als je vanuit je eigen keuken een nieuw product weet te ontwikkelen. Thijs van den Munckhof en Erik van Gangelen introduceerden op de BioFach drie nieuwe smaken van JustNuts.
Twee van de drie nieuwe smaken van justnuts: paranuts & raisins en cashews & cranberries.
De derde van de drie nieuwe smaken van justnuts: hazels cocos & raisins
Miriam van Bree (links) en Paulien Veerman van ketenorganisatie Bionext.
Irene van Herwerden en Jeranya van der Sterren van Chocodelic.
De chocola van ombar was te proeven in de stand van Chocodelic
Raw chocolate van Chocodelic
Evelyn Smit en Bart Kuin van Bejo Zaden.
Bejo Zaden stond op de beurs met de biologische peen. De penen zijn hier te zien in verpakking met de naam Cool Carrot Candy
Aart de With laat de chips zien met de smaken van Organic Flavour Company
Zes nieuwe (chips)smaken van Organic Flavour Company
Brinkers Food pakte groot uit met hun biologische en fairtrade chocoladespread It's my life. Vlnr Martijn Slont, Anke de Zwart en Danny Schuwer.
De biologische chocoladespreads van Brinkers.
It's my life is verkrijgbaar in verschillende smaken: hazelnut, hazelnut & milk duo, chocolate en dark chocolate
Bastiaan Bais van Amigos International met de Masarang Organic Arenga Palm Sugar
Eric Beek (links) en Floriaan Miquel van Bemmelen van Illimani/Explore Coffee
Illimani richt zich met Explore Coffee op de kleinere coffeebranders, horeca en speciaalzaken.
Ko en Els van den Dries van biologisch akker- en tuinbouwbedrijf van den Dries liepen als bezoeker ook een dag rond op de beurs
Rudi Korpershoek, Marc Tabak, Janny Looijen en Henk Korpershoek van Korpershoek Warehousing & Forwarding bv
Het team van Biocore met vlnr Reinoud Metselaar, Edwin From en Bianca Hagenvoort, op de achtergrond is Marco Molier (midden) in gesprek met twee klanten.
De maisflips van Joannusmolen bv gepresenteerd door Sara Tesileanu en Teun Thönissen
Peter en Annelies Timmerman van Ecobulbs, biologisch geteelde bloembollen
De stand van Ecobulbs werd opgesierd met de bloemen die uit de Ecobulb bloembollen groeien.
Pieter Heijs met de nieuwe Matze Cracker Biologische Spelt/Dinkel van Hollandia Matzes. Het traditoneel drukke seizoen voor Pasen staat weer voor de deur.
Tada! De glutenvrije Muesli van Rosies wordt u aangeboden door Juliette Schellekens (links) en Simone van Lanen.
Terrasana-leverancier Sante stond op Vivaness in de stand van Logona. Op de foto International Sales Marketeer Sophie Anne-Claire Beresford
TerraSana Natuurvoeding stond dit jaar niet zelf op de beurs. Inge Segeren liep rond om klanten en leveranciers te bezoeken.
Yosef Ouhlous met de Tripol. Het hommelnest van Koppert Biological systems speciaal voor de fruitteelt.
Jan Sweere, Pompoenverwerker Fokke Jonkman, Niek Vedelaar en Harald Ottheten (fruitteeltbedrijf De Ring) in de stand van Nautilus.
Carel Bouma introduceerde zijn pootgoed voor bio-knoflook
Carel Bouma mocht een hoek in de stand van Nautilus gebruiken voor zijn biologisch poot- en plantgoed
De wand met ID organics producten
Sun Coffee is een nieuw product van ID organics. Met het merk Cafe Feminino wil het bedrijf vrouwen in koffieproducerende landen helpen om de cirkel van armoede te doorbreken. Op de foto staan Sandra Kalkman en dochter Raiza Schokker van (familiebedrijf) ID Organics
Jetse Schokker en Rob van Santen van ID organics
BiJo Freshmarket werd op de beurs vertegenwoordigd door Arjan Jonker en Monika Gleirscher.
Edwin Willemsen en Maartje van den Berg van vQM packaging.
In de stand van vQM packaging werd gedemonstreerd hoe het bedrijf producten vacuüm kan verpakken.
"vQm packaging is ontstaan uit insectenbestrijder bCat. René Luyten (foto): "We zijn begonnen met ontsmetten van voedsel. Om kans op herbesmetting te voorkomen kan vQm Packaging vacuüm verpakken."
Christel Slijkerman van La Red Food. De chocolade van La Red is uniek omdat het gezoet is met palmsuiker.
Het team van Simon Lévelt koffie en thee. Van links naar rechts: Carole Bingler, Milo van Velzen, Paula Koelemij en Rob Sikkema.
De biologische thee van Simon Lévelt is nu ook in piramidezakjes verkrijgbaar.
Till Sahejras Riebling (links) laat bezoekers proeven van de Hari Tea.
Nieuw is de Buddha Box, de elf smaken Hari Tea in één verpakking.
Annette Sand, Roel Wolfs en Anke Sabine Neubergen van Maharishi Ayurveda Products Europe waren ook weer van de partij.
Harm Janssens (links) van TLR international laboratories en Richard de Boer van Control Union Vietnam. Richard is in Nederland jarenlang betrokken geweest bij bio-inspectie, o.a. bij Skal.
In hal 1 is de stand van Hekking bij binnenkomst meteen een blikvanger.
De bio-kaas van Hekking.
Het team van Hekking Kaas BV. Vlnr Evelyn Wippert, Herco Hekking en Els Tijs.
Dennis Minnaard (links), Walter Doens (midden) en Jeroen Meijering (rechts) van Doens Food Ingredients.
De opvallende stand van Doens Food Ingredients.
Het bedrijf Trouw is onder deze naam al sinds 1896 actief als pelmolen voor boekweit.
Het internationale team van Trouw/Tisco: vlnr. Roberto Margola, Eduardo Margola, Massimo Zenorini, Lars Nenzel (eigenaar), Myrga Bruins, Hélène de Haan en Dirk Kik
Boekweit, waar het bedrijf bekend om staat.
Deze foto laat de diversiteit van het aanbod van Trouw zien. Groene erwten (rechts) kunnen gesplit worden (midden) en vermalen tot meel (links). De groene kleur blijft mooi zichtbaar.
Tisco (Trouw Ingredient Solutions Co) is de handelsmaatschappij van Trouw bv.
De stand van Rhumveld, Winter & Konijn.
Koen Bouwman van Rhumveld, Winter en Konijn in gesprek met een klant.
Ook Alex Hensema is druk in gesprek met een bezoeker.
De stand van researchinstituut Fibl, belangrijke partner van Ariza.
Skal was op de beurs beschikbaar voor (advies)gesprekken met bedrijven uit de biologische sector. Op deze foto ziet u Hester de Reus (links) en Ingeborg de Groot (midden) van Skal in een gesprek met Hans Braeckman van Fytolab
"Jaap de Vries (directeur) van Skal: "In onze communicatie kiezen wij ervoor om onze klanten centraal te stellen. Het gaat niet om ons, maar om de kwaliteit van hun producten. Wij zijn als controle-organisatie slechts de afzender."
"Ook op de Vivaness stonden drie stands van Nederlandse bedrijven. In de stand van Esse Organic Skincare: Nicky van Velden, Alexander Dikkens en Trevor Steyn (door Alexander omschreven als de wetenschapper achter het merk. "Hij is de man met het plan.")"
"Esse Organic Skincare presenteerde drie nieuwe producten op de Vivaness. Een nieuwe handcrème, conditioner en een verzorgende lippenzalf. "We gaan deze producten eind maart lanceren."
"Frenchtop heeft inmiddels producten van vier merken in het assortiment: New Chapter, Henna Plus, Royal Green en Hair Wonder. "Dit is echt een groeiende business", reageert Kees Jongens."
Nieuwe producten van Royal Green.
Nablus Soap op de Vivaness. Zij verkopen onder meer traditionele olijfoliezeep en muntzeep. Van links naar rechts: Dirk Terwel, Cristian van Pruissen, Annemarie de Haan en Michiel Beekwilder.
"Er zijn zes verschillende soorten. De zepen worden opgestapeld in torentjes gedroogd, hiernaar verwijzen we met onze verpakking", vertelt Annemarie."
Deze 'zappelin-vis' kon men bij de KleinsteSoepfabriek bewonderen. Nemo is helaas bij het afbreken van de stand ontsnapt. Hij was zo hoog, dat ze hem niet meer terug konden lokken. Michel hoopt dat hij een nieuwe baas zal vinden!
Lenneke van Biojournaal met het mueslimonster van De Halm.