Het EKO-event werd op woensdag 4 september gehouden in De Beleving (Zeewolde).
In de rij om de badge te bemachtigen.
Nieuwe tasjes rond de positionering 'Biologische kwaliteit uit Nederland'.
Ronald van Marlen (Timeli/Nanabio), Marina de Smit en Wouter Wezenbeek (allebei van Odin Foodcoop).
Hans de Haan (Ketensief) en Jeroen Niemeijer (biologisch varkenshouder en Biohuis).
Edith Lammerts van Bueren (BioAcademy), David Egekneer (NZ27), Roosmarijn Saat (EKO Horeca/Biowinkelvereniging/Gimsel) en Natalie Oudenhoven (BuroBio).
Paul Soeterbroek (BD-Totaal), Gerard Hardeman (Gerard&Suus) en Jetse Schokker (IDorganics).
Claris ten Napel (aardappelgroothandel Van Kampen) en David Egelmeers (NZ27).
Lisa Johnson (Vrienden Bioland Regio Schagen) in gesprek met Willem Kips (Min 7).
Eddo Nijhof (Eko-Holland), Arie van de Berg (Stichting EKO en Biohuis) en Wim Melis (Broeders Gezondheidswinkel).
Paul Brinkhof (Mts. van den Hengel-Brinkhof) met Harrie Janssen (Stichting EKO-keurmerk).
Edwin Crombags (Weerribben Zuivel), Douwe Monsma (NZ27 en Stichting EKO-keurmerk) met Gerben Eshuis van Bistro de Stadshoeve.
Ez Silva van JuicEvolution in gesprek met Myrthe Bijl van Weerribben Zuivel.
Frans Poppe (Agrico) en Digni van den Dries (o.a. Akker van de Toekomst).
Douwe Monsma heet alle aanwezigen welkom.
Een goed gevulde zaal/kas.
Met aanwezigen uit alle lagen van de biologische sector.
Daarna kwam ook Bavo van den Idsert, directeur van Stichting EKO-keurmerk, het podium op.
Een goed gevuld programma.
Bavo vertelde onder meer over de geschiedenis van het EKO-keurmerk en waarom profilering van het Nederlandse biologische kwaliteitsproduct volgens de stichting noodzakelijk is om de groei van 4% naar 15% biologisch landbouwareaal in 2030 mogelijk te maken.
Rond de herpositionering liet de stichting Blauw Research de mening van consumenten over biologische producten peilen. Hieruit blijkt dat ongeveer de helft van de consumenten waarde hecht aan Nederlandse herkomst als het gaat om versproducten.
Eén van de stellingen waar later op de middag nog over gesproken zou worden.
Bavo vertelde ook dat 60% aan de respondenten het EKO-keurmerk associeert met een Nederlandse herkomst.
Bavo liet ook zien dat diverse landen ons al voor zijn gegaan met een landelijk bio-keurmerk.
Vervolgens betrad dagvoorzitter Michaël Wilde (The Organic Embassy) het podium en
Van links naar rechts: Paul Kortekaas (Triodos Bank), Roosmarijn Saat (Biowinkelvereniging), Nicolette Klijnhout (Skal biocontrole), Angelique Wijnen (Vitam) en René Cruijsen (Eko-Holland).
De panelleden gaven hun visie op de vernieuwde positionering.
De zaal vanaf de presentatoren gezien.
Skal maakt een uitzondering om het private keurmerk EKO mee te nemen in de mass balance controle bij bedrijven om de EKO-stroom van de niet-Nederlandse stroom te onderscheiden. Nicolette: "Wij ondersteunen het EKO-keurmerk door in onze reguliere inspecties EKO mee te nemen om er voor te zorgen dat ook daarop efficiënt toezicht te kunnen houden. Hiermee zorgen we niet alleen een betrouwbaar biologisch product, maar ook een betrouwbaar EKO-product voor de consument."
Tijd voor de ondertekening van het EKO-NL Ketenconvenant. Een twintigtal bedrijven beloven hiermee om het vernieuwde keurmerk actief te gaan ondersteunen in de markt.
Ondertekening door René Cruijsen namens Eko-Holland.
Roosmarijn Saat namens de Biowinkelvereniging.
Paul Kortekaas namens Triodos Bank.
Marnix Wils namens Bioselect/Agrico.
Gerrie van der Westen namens van der Westen Organic Family Bakery.
Gerard Hardeman namens Gerard&Suus.
Bart de Liefde uit naam van BioNederland.
Paul Soeterbroek namens BD-Totaal.
Jan Hoekman (Agrifirm) in gesprek met Marnix Wilms van Agrico.
Alle ondertekenaars van het convenant: Alleb'ei', Agrico, Agrifirm, Van der Westen Organic Family Bakery, BD-Totaal, Biohuis, BioMasters, BioNederland, Bioplant, Biowinkelvereniging, de Natuurweide, Eko-Holland, Eko Holland Vee en Vlees, Gerard&Suus, de KleinsteSoepfabriek, Odin Foodcoop, Triodos Bank, Udea, Vitam en Weerribben Zuivel.
Maria Buitenkamp (Biohuis/Stichting EKO) en Gerard Oldenhof van Pilot Biomonitor.
Michel Jansen (de KleinsteSoepfabriek) met Steven IJzerman van Udea.
Gerrie van der Westen (Bakkerij Van der Westen) met Roosmarijn Saat (Biowinkelvereniging).
Jan Hardema en Theo van de Ven (allebei Hutten Beef).
Digni van den Dries praat bij met Jan Hoekman.
In het midden: bio-akkerbouwer Wouter Klaasse Bos.
Edith Lammerts van Bueren, Jaco Burgers en Michaël Wilde zochten elkaar op na de ondertekening.
Close-up van het nieuwe EKO-tasje.
Frank Dobbelsteen van Hutten Catering met Bavo van den Idsert (Stichting EKO-keurmerk).
Angelique Wijnen van Vitam Catering met Sigrid Koeleman van Babbage company.
Sepha Smit (RVO) met Ronald van Marlen (Timeli/Nanabio).
Gerrit-Jan Roza van BioFreshi Produce met Peter Brul (P. Brul Beheer) en Fons Verbeek (BioVerbeek).
Een 'zuivel-onderonsje': Niek Nielen (FrieslandCampina), Edwin Crombags (Weerribben Zuivel) en Sybrand Bouma (De Natuurweide/Stichting EKO).
Eén van de populairste stellingen om te bespreken.
Netwerkpauze.
Roosmarijn Saat (Biowinkelvereniging) en Bartele Holtrop (Boer Bart).
Tijd voor een hapje en een drankje tussendoor.
Nicolette Klijnhout (Skal biocontrole) met Pipie Smits van Oyen (Biohuis).
Paul Soeterbroek (BD-Totaal) en René Heusschen (Stichting Demeter).
Michaël betrad vervolgens weer het podium voor de kick-off van de influencers promotiecampagne.
De eerste influencer die EKO zal gaan promoten: Saskia Sampimon-Versneij - oprichter van thegreenlist.nl - een online lifestyle magazine en de grootste Nederlandstalige Instagram-community voor iedereen die duurzamer wil leven.
Wat meer informatie over Saskia.
Saskia werd op het podium 'gekoppeld' aan Edwin Crombags van Weerribben Zuivel.
En de volgende: Nederlands eerste 'greenfluencer', Eliza Been.
Michaël vroeg alle influencers naar hun band met biologische voeding.
Elize gaat samen met Poppe Braam de GeluksVogels meer bekendheid geven.
Daarna kwam Sanne Vogel (filmregisseur, actrice en kookboekschrijver) het podium op. Sanne probeert op Instagram te inspireren met positieve content over duurzamere keuzes.
Sanne gaat content creëren met Wouter Wezenbeek (Odin Foodcoop).
Het laatste 'setje' wordt gevormd door Roosmarijn Saat (Biowinkelvereniging & biosupermarkt Gimsel) en online voedingsdeskundige Leroy van de Ree, bekend van Voedingsweetjes. Hij informeert dagelijks zijn volgers over gezonde (en minder gezonde) keuzes in de supermarkt.
Leroy werd nog even aan de tand gevoeld, aangezien veel content over Albert Heijn gaat (volgens hem omdat daar nu eenmaal heel veel consumenten boodschappen doen). Hij gaf aan ook Ekoplaza regelmatig onder de aandacht te brengen.
Meer informatie over Leroy.
Daarna werden nog wat stellingen behandeld.
Sepha Smit (RVO) vertelde desgevraagd over de overheidscampagne waarvan het tweede deel deze maand van start gaat.
'Kies voor EKO - biologisch uit Nederland'.
De influencers in actie.
Intussen was het tijd voor stelling 7 - 'Het EKO-NL logo met de nationale vlag moet in één oogopslag helder maken dat het voor een Nederlands biologisch product staat'. Over het design en het wel of niet toevoegen van het Nederlandse vlaggetje bleken de meningen verdeeld te zijn.
Eens of oneens?
Tonny Mulder (Raw Milk Company) gaf aan zeker meerwaarde te zien in het benadrukken van de Nederlandse herkomst.
Stelling 3 kwam ook nog aan bod.
Een overzicht van de convenant-ondertekenaars.
Douwe Monsma in zijn slotwoord. "We gaan samen hard aan het werd. Met de influencers gaan we via andere kanalen duidelijk maken wat we aan het doen zijn. We hopen dat we het prachtige convenant in de toekomst nog verder uit kunnen gaan breiden."
Bavo bedankte vervolgens de panelleden nog.
Met een presentje.
Ook Michaël werd bedankt.
Het event werd afgesloten met een netwerkborrel met hapjes.
Wieneke Wolthuis (Biohuis) en Michaël Wilde (The Organic Embassy).
Poppe Braam (DID-IT, GeluksVogel) en Jetse Schokker (IDorganics).
Paul Kortekaas (Triodos Bank), Leroy van de Ree (Voedingsweetjes) en Roosmarijn Saat (Biowinkelvereniging).
De influencers krijgen van Bavo wat toelichting over de biologische producten die ze in de goodiebags terug kunnen vinden.
Heel wat bio-producten om te proeven.
Napraten tijdens de netwerkborrel.
De locatie: De Beleving aan de Winkelweg in Zeewolde.
De kas van buitenaf gezien.