Het seminar 'Bio in de supermarkt', georganiseerd door Questionmark, vond op maandag 15 april plaats in Nieuwspoort (Den Haag).
Bio-boer Alex van Hootegem, Jaap Korteweg en Volkert Engelsman (Robin Food Coalition).
Eric Harmsen (GfK) en Norman Buysse (GfK).
Margriet Mantingh (PAN Nederland) en Douwe Monsma (Stichting EKO-keurmerk).
Gedurende de inloop was er al de nodige gelegenheid om kennis te maken met de andere genodigden.
Pipie Smits van Oyen, voorzitter Biohuis, in gesprek met Harm Holman van NSC.
Nicky Mekes van Nettorama met Miriam Offermans.
Deborah Winkel en Puck Simons van Questionmark begroeten Jan Groen (Green Organics, Bionext en BioNederland).
Arie van Doesburg (Dirk van den Broek), Laurens Sloot (EFMI) en Arie Meerkerk (Nettorama).
Paul van Hooren (Superunie) met Ilse Bastmeijer van Goeie Grutten.
David van Dooijeweert (Jumbo Supermarkten) in gesprek met Gea Bakker van Rabobank (op de rug gezien).
Namens Caring Farmers: Hanneke van Ormondt en David Luijendijk (Kwekerij Ekologisch).
Rechts Sarah Stattman van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Noa van Questionmark, José van Gerwen (Provincie Gelderland) en Michaël Wilde van The Organic Embassy.
Een goed gevulde zaal in Nieuwspoort.
Dagvoorzitter Lotte Sluiter verwelkomde alle aanwezigen, die ondanks 'Code Geel' hun weg wisten te vinden naar het seminar.
Gustaaf Haan presenteerde allereerst het beleidsadvies van Questionmark. Hij stond in zijn inleiding stil bij het feit dat de treinen tegenwoordig te schoon zijn, simpelweg omdat er veel minder insecten rondvliegen als gevolg van een vermindering van de biodiversiteit.
"We horen van iedereen dat het belangrijk is dat vraag en aanbod gelijk op groeien." Een voorspelbare groei is dus belangrijk. "Hoe preciezer supermarkten per jaar kunnen aangeven met hoeveel procent zij per jaar kunnen gaan groeien, hoe beter de aanbodkant daarop kan inspelen."
De cover van het beleidsadvies.
Questionmark stelt in het advies dat supermarkten het beste zelf kunnen bepalen welke maatregelen in hun eigen winkels passen om de biologische markt te bevorderen. Voor alle supermarkten geldt eenzelfde advies: Stel een individuele doelstelling op jaarlijkse groei van de inkoop van biologisch. Een doelstelling werkt door naar alle niveaus in de organisatie en maakt dat commerciële kennis en creativiteit optimaal wordt ingezet om biologisch te stimuleren.
Na de presentatie van Gustaaf ging de dagvoorzitter in gesprek over de visie van het ministerie van LNV. Ze hield een interview met Inge Lardinois, MT-lid Klimaat en Bio. Inge vertelde onder meer over de consumentencampagne die er aan zit te komen.
Een interessant inhoudelijk programma voor alle aanwezigen.
Inge gaf aan dat vanuit het ministerie waardering is voor de timing van het door Questionmarkt uitgebrachte advies. "Ik denk dat het enorm zal helpen om een ambitie uit te spreken, ook vanuit supermarkten."
In het door het ministerie gelanceerde Dashboard Duurzaamheid Supermarkten zou wat haar betreft ook ruimte moeten komen voor biologisch. "Ik zou het heel mooi vinden als daar ook doelstellingen vanuit supermarkten op het gebied van biologisch aan toegevoegd zouden kunnen worden."
Dit staat ook in het beleidsadvies van Questionmark: 'Aan het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit beveelt Questionmark aan om in het Dashboard Duurzaamheid Supermarkten ook de doelstellingen biologisch te gaan monitoren.'
Eric Harmsen gaf vervolgens namens GfK een kijkje in het hoofd van 'de biologische consument'.
De meeste huishoudens kopen biologische producten.
Eric benadrukte het belang van de supermarkten in de totale biologische omzet op de Nederlandse markt.
Veel consumenten die al op de hoogte zijn van de voordelen van biologisch, willen graag dat supermarkten meer biologische huismerkproducten gaan aanbieden. Er blijkt een duidelijke link te zijn tussen kennis en houding. En 32% van de shoppers geeft aan bij een groter biologisch aanbod meer te zullen kopen.
Vervolgens was het podium voor Paul Holmbeck, de voormalig directeur van Organic Denmark (en huidig world board member van IFOAM) deelde leerzame lessen uit Denemarken.
Een overzicht met adviezen, waaruit onder meer blijkt dat samenwerking tussen supermarkten, producenten, boeren en andere partners in de keten cruciaal is om de biologische markt verder te laten groeien.
Eric Leebeek, commercieel directeur PLUS retail, vertelde daarna meer over het beleid van PLUS rond biologisch.
In zijn verhaal kwam uiteraard de 'vervangingsstrategie' uitgebreid aan bod. Na zuivel werd ook voor alle onbewerkte aardappelen biologisch de nieuwe standaard. En binnenkort komen daar ook alle onbewerkte uien bij.
De ambitie van PLUS is om meer biologische producten aan te bieden om een wezenlijke bijdrage te leveren aan het doel van het ministerie van LNV (15% bio-areaal in 2030).
Tijd voor een korte pauze. Janne Mulders en Erik Beugeling van het ministerie van LNV.
Eillem Groenenberg van Biohuis in gesprek met Henk Offringa van het ministerie.
Nathalie van Iterson (Blijplantje) en Charlotte Linnebank (CEO Questionmark).
Erna van der Wal (Aldi) en Sepha Smit van RVO.
Yves Selling (Albert Heijn) en Nathalie van Iterson (Blijplantje).
Na de pauze werden de aanwezigen in groepjes onderverdeeld (retailers bij retailers, bestuurders en overheden bij elkaar enz..).
Samen werd overlegd om een antwoord te formuleren op twee stellingen.
De eerste: Hoe kunnen we supermarkten helpen doelen te stellen op volume?
De tweede stelling: Hoe kunnen we supermarkten laten ontzorgen door omschakeling?
Het leverde genoeg gespreksstof op.
Volkert Engelsman opperde om in een campagne richting mannen te focussen op vruchtbaarheid. "Vier redenen om biologisch te kopen." "Je wilt mensen raken in het kruis", concludeerde Lotte daarop lachend.
Charlotte Linnebank, CEO van Questionmark, bedankte vervolgens namens de stichting alle aanwezigen. "We hebben een heel bijzondere groep bij elkaar met sleutelfiguren in deze nieuwe transitie die nu plaats zal moeten gaan vinden."
Ze riep supermarkten nogmaals op om als eerste stap een individuele doelstelling voor het eigen bedrijf op te stellen, het liefst op inkoopvolume. "Dit is een relatief makkelijk te nemen stap waar jullie geen anderen voor nodig hebben. En hier kan je het hele bedrijf mee in beweging krijgen. En vanuit jullie ook andere spelers in de sector meekrijgen."
Gea Bakker (Rabobank), Katja Logatcheva (WUR) en Adrie Papma.
Niet iedereen bereikte meteen de borrel na afloop van de presentaties en het dankwoord van Charlotte. Zij bleven nog een tijd napraten in de zaal.
Paulien Hoftijzer (Bionext), Laurens Nuijten (Biohuis) en José van Gerwen (Provincie Gelderland).
Questionmark had speciaal gevraagd om biologische hapjes.
Netwerkborrel.
Paul Holmbeck praat na met dagvoorzitter Lotte Sluiter.
Bart Fischer en Puck Simons (allebei werkzaam bij Questionmark).
Het bleef nog best lang druk na de presentaties.