Horecava 2024 vond van 8 tot en met 11 januari plaats in RAI Amsterdam.
Lange rijen bij de ingang (beursdag 2).
Lynn Lossie bij Acai Benelux.
Nieuw van Acai Benelux zijn smoothies op basis van water, verkrijgbaar in vijf varianten: Pacific Blue, Minty Green, Aloha Spirit, Wild Forest, Pitaya Flower.
Joyce Hanega vertelde bij Alphenaer dat de vraag naar biologisch in private label en Duitsland groeiende is.
Marian Raatjes gaf aan dat het volume in biologisch klein is bij Bettine. Ook zijn er gezien de huidige marktsituatie even geen nieuwe producten in ontwikkeling.
Bio-producten van Bettine.
La Vie est Belle presenteerde Frick'n Tenders, een nieuwe vleesvervanger op basis van seitan. Op de foto: Jan Padberg, Karel Derave, Lieven Derave en Matthias Blanckaert.
Proeven van de vleesvervangers kon uiteraard ook.
Carlo Moro met een nieuwe biologische olijfolie die bij Mercato Italiano verkrijgbaar is, van het merk Calvi.
Close-up van de nieuwkomer.
Deze Italiaanse biologische limonades zijn al langer verkrijgbaar bij Mercato Italiano.
Inke Engelmann presenteerde de plantaardige bio-producten van het Duitse merk Frischli in de stand van Holland Foodz.
Deze biologische kookroom op basis van havermelk is de hardloper in het aanbod.
Margo Baving en Cees-Jan de Bruijn van Flevosap. Hebben nu ook de appel granaatappelsap.
Bij Bakkerij Carl Siegert tonen Britt van der Beek, Carl Siegert en Corry Luijendijk het nieuwe brood: Kornheimer desembrood.
Dit ambachtelijke biologische desembrood is geïnspireerd op het brood van onze Oosterburen. Het robuuste op de vloer gebakken brood is gemaakt met roggezuurdesem en verrijkt met een aromastuk van roggekorrels, zonnebloempitten en lijnzaad.
Bij Lisa's Choice: Quirine Boellaard en Edith Goossens.
Daar kon men proeven van deze nieuwe per stuk verpakte biologische koekjes: choc chip cookie, stroopwafel en muesli cookie. Edith: "Ze zijn al verkrijgbaar bij Sligro, La Place en diverse outlets."
Monique van der Meer in de zonovergoten stand van Florentin.
Florentin introduceerde deze nieuwe Hummus mango-curry.
De stand van Hanos, bij deze horecagroothandel zijn allerlei biologische producten verkrijgbaar.
Het volledige team van Bresc.
Sandra van Buiten vertelt dat de vraag naar biologische kruidenboter en boter bij Laban Foods groeiende is. "Dit is onder meer het gevolg van onze samenwerking met Picnic, ik verwacht dat de groei nog verder zal toenemen."
Lara Zwart bij BitesWeLove. Zij introduceerden in 2022 biologische linzenchips: Flip-its.
Sinds vorig jaar is er ook een kaasvariant bij gekomen (rechts).
Hajo Hofland bij Van Oordt the portion company. Zij introduceerden vorig jaar biologische koekjesmix voor naast de koffie of thee: Elite Natural. Eén van de koekjes is naast hem te zien.
Dmitri Peters bij JetDrinks, met op de toonbank voor hem de nieuwe 'not just soda's' van het Deense merk Noda.
Er zijn vier varianten.
Het Belgische merk Buddy is sinds een paar maanden verkrijgbaar bij JetDrinks,. Deze energy drinks slaan erg goed aan, gaf Dmitri voorafgaand aan de beurs aan.
En er viel nog wat te vieren in de stand: op de tweede beursdag werd bekend dat JetDrinks foodservice partner is geworden van Batu (biologische kombucha).
Ario Pijnenburg gaf bij Go-Tan aan dat de vraag naar biologisch nog erg klein is bij hen, ze hebben alleen nog bio-kokosmelk in het assortiment.
Jeffrey van Hamersveld bij Eicom Barneveld. "Er zijn aardig wat tekorten in biologische eieren geweest. En veel pluimveehouders die voor hun nieuwe koppel een keuze moeten maken gaan waarschijnlijk weer terug naar biologisch. Dan komt er een overschot en gaat de prijs weer zakken."
Frederik de Koning en Jaap van Pijkeren bij de kast vol biologische sapjes van Schulp Vruchtensappen.
Eric de Wit debuteerde met Rose & Vanilla op de Horecava.
Hij liet voor het eerst proeven van deze nieuwe mango-yuzu cheesecake. "De eerste indruk hier is goed."
Simone van der Biezen en Jordy Weekers bij Brabantsche Worstenbroodjes.
Het biologische worstenbroodje. Simone: "Dit broodje loopt best aardig."
Biologische limonade in één van de vitrines bij Bidfood.
Dirk Schnellen en Gert Jan Kruijk stonden namens Brandplant in de stand van Bidfood met het merk Moonwater.
'De Nieuwe Melkboer' Tom Grobben vertelde zeker interesse te hebben om samen te gaan werken met biologische melkveehouders.
Ben Frequin, Arnoud Zuijdendorp en Bernardo Russo bij Novitalia. Van de 2000 producten in het aanbod is ongeveer 10% biologisch, denk aan meel en pasta.
Joris van Heumen van avocadoverwerkingsspecialist Salud Foodgroup . Het bio-aandeel blijft klein, gaf hij aan.
Voor de ins & outs over dranken moest je in hal 7 zijn.
Dit was qua publiek de drukste hal.
Boris Karsemeijer liet bij Fritz kulturgüter de vier biologische drankjes van het Duitse merk zien.
Het gaat om drie varianten 'schorle' (appel, rabarber en druif) en nieuwkomer 'Anjola ananas & limette'.
Het team van Riedel.
Een giga biologisch appelsapje bij Riedel.
Mick Weeda met een deel van het bio-aanbod van Craft Drinks: ROY kombucha.
En wat Franse biologische drankjes.
Plus de Italiaanse biologische limonades van Galvanina.
Bij Soof Drinks in een Soof-rok: Eymi.
De nieuwste aanwinst van Soof Drinks is een biologische siroop: ginger, pepper, lemon & apple.
Remy Kwakernaat, Emil Vlierboom en Karin Gefken bij Agroposta.
Het uit Kroatië afkomstige merk Agroposta introduceert binnenkort blikjes met de varianten Elderflower en Lemongrass-Ginger.
Micahel Boekholt, Ella van Dolderen en Sander van Daalen maken deel uit van het Nederlandse team van het Duitse Lemonaid Beverages.
Van elke verkochte fles ChariTea gaat 5 cent naar het goede doel. Sander: "De focus ligt op suikervrije varianten op de Nederlandse markt."
#Horeca.
Bij Rituals: Lex Nouwen, Neeltje Lamers en Lisa Hamers. Neeltje: "Rituals is altijd heel kritisch als het gaat om de ingrediënten."
Ook in het Start-up Lab stonden diverse bio-ondernemers.
Janina van der Drift presenteerde het concept Kalverliefde op de Horecava. "We willen met de horeca graag een nieuwe markt aanboren voor onze biologische halfvolle en volle melk van koeien die het kalfje langer bij zich mogen houden. Bezoekers reageren heel positef."
Diederick Evers was met Sapinca ook in het Start-up Lab te vinden.
De biologische wortelelixer en fruitelixer zijn nu ook in een blikje verkrijgbaar.
Thies Nicolai schenkt Moj Lemonade in.
"Dit is echt een goed plekje, we merken dat veel mensen hier op zoek zijn naar nieuwe producten. De proevers zijn verrast, blij dat we biologisch zijn en dat deze limonades minder zoet zijn."
Het meeste speurwerk moest op de telefoon of touch screen-schermen in de hallen verricht worden.
Nog een debutant: KoRo. Lieke Sniekers en Maurice Donker lieten veel bio-producten proeven.
Maurice: "KoRo is in een nieuw merk in Nederland. Om de mensen kennis te laten maken met ons laten we onder meer van onze nieuwe pistache butter cups en protein bar proeven."
Bij Santas koffie vertelde Dennis van Steen dat het erg goed gaat met het bedrijf. Een deel van het aanbod is biologisch.
Willem Plaisier snijdt wat vanmenno-brood. Duidelijk te herkennen aan het karakteristieke Franse uiterlijk. "Dit is onze eerste keer hier. Telkens wanneer ik een bezoek bracht aan de Horecava vond ik het een gemis om hier niet te staan."
Sylvia van Wijk met voor haar de biologische koekjes van Hoppe Professional.
Rick Sier is maar wat trots op de biologische koffies bij J.J. Darboven. "Vooral de Cocaya is echt in opmars. Biologische koffie is onder meer interessant voor hotelketens die voor Green Key gaan."
Rond de biologische thee van Eilles is bij J.J. Darboven een compleet concept verkrijgbaar.
Soof Drinks stond niet alleen in half 7, maar was ook te vinden in hal 12. Op de foto Daan Harterink en Nicole Horsmans, de eigenaren van het siroop- en limonademerk.
Bij BOOT Koffie: Alejandro Stalpers, Darja Koster en Vincent van Dijk. Vincent: "We hebben al wat leuke gesprekken gevoerd, er komt heel gericht publiek op deze beurs af."
Bij Délifrance bakte Steven Provoost de deels biologische broodjes.
Michael Fase toonde bij Odenwald Bakery de nieuwe look. "We focussen niet meer alleen op biologisch en dat is terug te zien in onze vernieuwde huisstijl."
Bij Vandersterre Holland lag de focus op Holland Jersey, Op de foto: Johan Kramer.
In de vitrine lagen deze biologische kazen van Bastiaansen.
René van der Veen (groene hoodie) besloot met Zuivelrijck last minute deel te nemen aan de Horecava. "Met behulp van een prijswinnende latte art kampioen laat ik hier zien hoe goed onze biologische plantaardige baristamelk schuimt."
Vanaf februari zit de biologische koffiemelk in aluminium cupjes.
Leon Lans vertelt bij Den Leeuw Koffie Groep over het biologische koffiemerk Love.
Het was de hele dag door druk in de stand van Den Leeuw Koffie Groep.
Muriël Schueler bracht namens Dalicious op dinsdag een bezoek aan de beurs.
Jelle Verschuur bij Bradley's. Het merk bestaat al 35 jaar.
Josefine Rampendahl en Efraïm van Barneveld bij Oatly.
Andrea Boerlage en Gijs Hoefsloot in de stand van Boerderijs.
De nieuwtjes zijn op deze leaflet te vinden: er komt een Boertje bij het Boerinnetje en in het fruitijs komt er een Molentje aan.
Het team van Quiks.
Sinds de Horecava de Robuuste Frites met schil 14 mm. Heeft een grove snijmaat en dat geeft de frites zijn karakteristieke uitstraling. Kortom ambachtelijk authentiek en bovendien heerlijk van smaak.
Peter Stavasiu, Corné Pijnenburg, Hans van der Wegen en Ron Heijstek van Van Gelder.
Lennart Poot, Gert Jan Zonneveld Piek, Francis Zonneveld Piek, Arjan Grip en aan de voorkant Niels van den Berg van Rungis.
Het team van Koppert Cress.
Stijn Baan van met de specialties van Koppert Cress. Hij staat voor de Experience room, hier kunnen de chef-koks zien hoe specialties in het donker geteeld worden.
Op meerdere plekken was Van Gelder vertegenwoordigd op de beurs. Ook hier op het plein van Bidfood met groenteburgers en vegaballetjes.
Alex Ching en Mark Monden van Ardo.
Myrte Gijsbers en Niels Gadellaa van Rootzz of Nature.
De plattegrond bij de ingang van hal 8.
Tot volgend jaar!