BD-Totaal vierde op zaterdag 4 november 2023 haar 30-jarig bestaan met een Organic Foodfair met de titel 'Eet je wereld mooier'.
Een deel van de kramen stond opgesteld in de loods, het andere deel in een tent.
Namens Odin stonden Mirjam Westerveld en Gracie Kluijtmans met een ruim aanbod van De Nieuwe Band op de fair.
Proeven kon men onder meer van een Perzische rijstschotel, kaneelamandelen, kruidnoten en appel-gember sap.
Han van der Loo en Pieterjan Kok waren namens Machandel van de partij. Bij hen kon men proeven van rode kidneybonen en de kikkererwtensoep.
Diana Faay en Klaas Hoving waren er namens Horizon Natuurvoeding bij. Links zie je de pindakaasmachine waaruit verse pindakaas getapt kan worden.
Een deel van het aanbod van Horizon, dat zeer recent een nieuwe verpakkingslijn in gebruik genomen. De range verpakte biologische noten, zaden en zuidvruchten zit vanaf nu in een staande quadroseal verpakking van transparante folie met blokbodem.
Myrthe Coppes met de Landgoed-producten van BD-Totaal.
Sfeervolle stand van BD-Totaal zelf.
Sebastiaan Krouwel is sinds kort in dienst van BD-Totaal (sales en marketing).
Cees Barnhard en Andrea Hogenboom vertegenwoordigden TerraSana op de Organic Foodfair.
Rechts de nieuwe Teriyaki Wok Sauce.
Ton Severrien toont de geschenkverpakkingen van Rigoni di Asiago.
"Een mooi horecaformaatje."
Martha Jeuken (DID-IT) met Paul Soeterbroek van BD-Totaal.
De medewerkers van BD-Totaal waren duidelijk herkenbaar.
Erik de Wit vertelt wat meer over Rose & Vanilla, de patisserie die biologische taartjes zonder melk en gluten maakt.
Erik: "Het gaat heel goed met ons, zo hebben we inmiddels meerdere eigen winkels. En we proberen op zoveel mogelijk plekken verkrijgbaar te zijn."
Janet Kuit vertelde namens Autohuis de Poort wat meer over de samenwerking die zij hebben met BD-Totaal. BD-Totaal bezorgt producten met de elektrische bedrijfswagen Maxus.
Bij een jubileum hoort taart, daar zorgden Sarah en Marijke voor, net na binnenkomst.
En koffie mocht uiteraard niet ontbreken.
De kerstthee van Het Blauwe Huis is vanaf week 47 beschikbaar, de bezoekers van de Organic Foodfair kregen de kans om hier alvast van te proeven. Op de foto: Lenny Kruijskamp,, Jacqueline Duschak en Jur Bruinenberg.
De ingrediënten van de kerstthee op een rijtje.
Joël Brouwer en Ad Joosten bij Royal Steensma. Zij merkten op dat de 100% biologische bakkers heel trouwe klanten hebben, dat blijkt eens te meer nu de bakkersbranche het moeilijk heeft. Bij hen konden bezoekers onder andere meer informatie krijgen over de nieuwe wetgevingen waarmee bakkers te maken hebben. Zo moet speltbrood vanaf nu ook 100% spelt zijn.
Oud-medewerker van BD-Totaal Aart-Jan Knauff bezocht de Organic Foodfair, evenals Jurrien Roossien en zijn vrouw.
Ook Rudi Gerding en Astid Weidman van De Groene Winkel Zeist brachten een bezoek aan het event.
Aan het begin van de middag opende directeur Peter Lamet officieel het evenement. In zijn speech ging hij niet alleen in op de historie van BD-Totaal, maar maakte ook van de gelegenheid gebruik om een paar mensen extra te bedanken.
Medeoprichter Frank Jansen werd als eerste naar voren geroepen.
Frank kreeg als eerste het bij Overkempe gemaakte plankje, als dank voor zijn waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van BD-Totaal.
Daarna kwam Michel Ramselaar naar voren, de eerste werknemer van BD-Totaal die daar met pensioen is gegaan. Hij is in Coronatijd weggegaan en Peter wilde hem graag nog even in het zonnetje zetten voor het feit dat hij BD-Totaal een heel eind vooruit heeft geholpen.
Mark Snethlage, Michiel Ramselaar, Peter Lamet en Frank Jansen. Mark (van Lievegoed) werd als representant van al BD-Totaal’s klanten er bij gehaald. Hij was in 1993/1994 kok bij Salvia in Driebergen en heeft tot op de dag van vandaag bestellingen geplaatst. Peter: "Jou moest ik als persoon toch even eren, als vertegenwoordiger van al die klanten en al die mensen die de afgelopen dertig jaar bij ons besteld hebben."
En een symbolisch doosje chocolade.
Het evenement betekende voor BD-Totaal ook de aftrap naar de toekomst. In het voorjaar begon het met het idee om het jubileum te vieren, maar het werd ook de aftrap naar de toekomst. "Er ligt een hele uitdaging. In de komende zes jaar willen we zoveel mogelijk mensen inspireren om biologische producten te gaan verwerken in hun keuken, restaurant of waar dan ook. Elke geconsumeerde biologische bloemkool heeft een positieve bijdrage aan het tegengaan van de klimaatverandering. Die biologische producten zijn allemaal bijzonder lekker. Vandaar dat we dit thema hebben gekozen, met dit eten bereiken we een mooiere wereld."
Veel belangstelling voor de speech van Peter. Ook veel leveranciers namen even de tijd om hiernaar te komen luisteren.
Daarna gaf hij het woord aan Bas Cloo, die namens Dutch Cuisine wat meer vertelde over het project 'Biodiversiteit op je Bord', waarbij chef-koks en cateraars een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het behoud en herstel van biodiversiteit. Zij willen het eenvoudiger maken om je wereld mooier te eten.
Namens Commandeursmolen: Raoul Schyns en Gustaaf de Vries.
Yolanda Aragon en Angelien Beek van Organic Flavour Company. Angelien: "We kunnen hier rechtstreeks aan onze doelgroep vragen wat zij belangrijk vinden als het gaat om de verpakkingen."
Bij Meerbomen.nu: Chris Amsterdam. Zij gaven al meer dan een miljoen bomen, struiken en stekken gratis weg,
En bij United Economy: Heidi Leenaarts en Ingrid Zevallos. Heidi: "Wij hebben besloten om zelf het systeem te veranderen, onze deelnemers kopen zoveel mogelijk bij elkaar in. Met ons 'kiesmerk' laten bedrijven zien dat ze er voor kiezen om transparant te zijn."
Een overzicht van de deelnemers aan United Economy.
Alex Stelwagen bij Boso. Zij maken diverse producten van karton uit drankkartons, waaronder wc-papier.
Van de niet-kartonnen onderdelen van drankkartons maakt Boso onder meer zeepdispensers. "Daarmee is het cirkeltje rond."
Henri Verstappen vertelt wat meer over het biologische vlees van Kemper. "We zijn al heel lang leverancier van BD-Totaal."
Bij BD-Totaal zijn de producten van KemperKip verkrijgbaar onder het merk Huis Ter Mee.
Arjon Stalenhoef liet proeven van diverse biologische en biodynamische kazen die bij CheesePack en Stalenhoef Kaaskopers verkrijgbaar zijn.
Voor BD-Totaal verpakken ze de kazen onder het Landgoed-merk.
Henk van Oers was er namens St.Hendrick (Deli Harmony) bij.
Myrthe Bijl en Edwin Crombags gaven een kersttintje aan de stand van Weerribben Zuivel en Zuiver Zuivel. Zij lieten proeven van de boerenboter en Demeterboter. Edwin: "Ook merken we dat steeds meer mensen ontbijten met volle kwark en Griekse yoghurt."
Goedgevulde kaasplankjes bij Vandersterre. Marja Bastiaansen had allerlei kazen van Bastiaansen Bio Kaas bij. Er was niet alleen veel belangstelling voor de Beter Leven 3-sterren keurmerk-kaas, ook de gefermenteerde knoflook-variant (links op het plankje) viel erg in de smaak.
Een deel van het aanbod dat bij BD-Totaal verkrijgbaar is.
Wim Roeleveld sprak bij imkerij De Traay over een heel leuk evenement met een mooie en gezellig sfeer."
Bjorn Andringa (rechts) bij de kraam van FZ Organic Food, daar waren de hele dag door diverse zakken Trafo-chips geopend. Links is Tim Elsing in gesprek met een bezoekers, ook hij beschreef het evenement als 'leuk en heel gezellig'.
Jan Groen (Green Organics) met Marja Bastiaansen (Bastiaansen Bio Kaas/Vandersterre).
Voor de ijsjes van Nice company was Robbie Peters aanwezig.
"Dit zijn onze nieuwste ijsjes, die we voor ons tienjarig jubileum hebben geïntroduceerd: Vegan Pecan Caramel, driedubbel chocolade-notenijs, en de Blueberry Ice Cream White Chocolate Cookie Crunch."
De ondernemers van De Groene Winkel Zeist met Maria Buitenkamp van PureBlu, specialist in biologische blauwe bessen.
Namens van der Westen Organic Family Bakery: Peter Schraverus. Op de plankjes o.a. chocoladecake.
Vooral eind van de ochtend en begin van de middag was het heel druk in te tent.
Martha Jeuken en Poppe Braam van DID-IT.
Solange Domaye van Symfonio met chef-kok Sharon de Miranda, die diverse kookdemo's met als thema 'Eet je wereld mooier' gaf.
Voor informatie over het Demeter-keurmerk was men bij Christianne de Kort op het juiste adres.
Herma van den Ham en Daphne Nutma-van der Zee stonden in de kraam van Triodos Bank. "Wat een gezellig event, we hebben al heel veel bekenden gezien en gesproken", aldus Herma.
Stichting EKO-keurmerk als co sponsor van het event informatie over de inhoud en voordelen van de EKO-Horeca en -Catering certificering. Op de foto: Poppe Braam, Bavo van den Idsert en Harrie Janssen. Bavo: "Er is veel belangstelling van restaurants en merkhouders hiervoor. Samen met BD-Totaal willen we deze certificering laagdrempeliger maken."
Boerderijs was ook aanwezig met een diepvries vol biologisch handijs en schepijs.
Dmitri Peters van JetDrinks had onder meer Clipper thee bij, evenals Rude Health, Naturfrisk, Walden en Bos Icetea. "Erg leuk om hier kennis te kunnen maken met de horecaondernemers."
In de tent kon ook geproefd worden van bio-bieren van Budels. Achter de tap: Lasse Lamet.
De voormalig BD-Totalers zochten elkaar ook op.
BD-Totaal directeur Peter Lamet met zijn zoon Lasse.
Voldoende gelegenheid tussendoor om bij te praten.
Eén van de oudste leveranciers van BD-Totaal was ook van de partij: Beutelsbacher. Op de foto is Thomas Meijer in gesprek met een bezoeker.
De nieuwste producten van Beutelsbacher.
Bij Coenecoop Wine Traders: Chin Chin Fu. "Ik krijg heel leuke reacties van de wijnproevende bezoekers."
Ilse Askamp-Bergman en Monique Bravenboer bij Overkempe De Seizoenen.
Deze woon-werkgemeenschap levert onder meer deze biologische koekjes aan BD-Totaal. Evenals biologische groenten.
Wim Vredevoogd van De Grote Kamp vertelde meer over de verschillen tussen biologische en biodynamische eieren. Rechts de heer Meindertsma.
Er werden ook allerlei hapjes geserveerd.
Tussen de kramen in de tent waren continu bezoekers te vinden.
BD-Totaal deelt bij de ingang wat van de uitgangspunten.
Een mooi plaatje met de bio-pompoenen van BioRomeo.
De voorgevel van het pand.