De jaarlijkse BioAcademy Kennis & Inspiratiedag vond op 16 maart 2023 plaats in Congrescentrum Antropia.
Tijdens de bijeenkomst draaide het om het opdoen van kennis rondom het aankoopgedrag van consumenten. Centraal stond daarin het thema 'Op weg naar 25% biologisch in de EU: hoe dan?'.
Niels Buijsrogge van Prisma Fruit en Lian Kasper van Land & Co.
Anne Bruinenberg en Monique Wichers Schreur van Agrio.
Vendie Kroesbergen en Isa Jansen, beide werkzaam bij Organic Flavour Company.
Rob Persoon (Wessanen) in gesprek met Rinze Anne van der Sluis (Bio Brass).
Daisy Alsemgeest van Biowinkelvereniging met Mandy Goes en Roeland Gerding van De Groene Winkel Zeist.
Jurrien Roossien (Roos for Food), Jorg Tönjes (zelfstandig specialist landbouw, voeding en platteland), Leen Janmaat (Louis Bolk Instituut) en Henk van der Vegt (Reudink Biologische Voeders).
Bert van Ruitenbeek (Stichting Demeter) in gesprek met Paulien van der Geest van Milieu Centraal.
Hanneke Vuuregge en Yvonne Fernhout van het ministerie LNV.
Pieter Dirven van De Smaakspecialist met Bram Weijland van Bejo Zaden.
Frans Poppe en Rogier Schoone van Agrico.
Maartje van den Berg (ClearChox) en Marcel Boereboom (Poultry Vets).
Patricia te Nuijl (De Groene Eekhoorn) en Jorna Kniese van Kraaybeekerhof.
Na de inloop met koffie en thee heette Edith Lammerts van Bueren als voorzitter van het bestuur van BioAcademy en lid van Wetenschappelijke raad voor duurzame landbouw en voeding, alle deelnemers welkom.
De aftrap was voor Geertje Schlaman, namens de kwaliteitsgroep ging zij in op de vraag 'Hoe leren we en hoe passen we leeraanbod daarop aan?'.
Een goed gevulde zaal met ongeveer 80 deelnemers.
Geertje vertelde onder meer over de online leermodules. "In coronatijd hebben we ontdekt hoe online leren een aanvulling kan zijn."
Christianne de Kort van Biofoodie Consultancy is nauw betrokken bij de ontwikkeling van deze modules en vertelde er wat meer over.
Gedurende de daaropvolgende lezing 'Gedragsverandering voor een groenere wereld' namen de klimaatpsychologen van Groen Gedrag de deelnemers mee in de wereld van de gedragsverandering.
Yvette vertelde onder meer dat het fijn is als je van puzzelen houdt wanneer je gedragsverandering teweeg wilt brengen.
De klimaatpsychologen kregen na afloop van de lezing nog wat vragen, zo vroeg één van de deelnemers naar een concreet advies om het bio-verhaal goed over te brengen. Daarop verwezen ze terug naar de puzzel, omdat de doelgroep heel divers is.
Yvonne Witpaard van Nautilus Organic maakte van de gelegenheid gebruik om met Christianne de Kort (Biofoody Consultancy) bij te praten.
Lennert Krijthe en Bart Blok van Green Organics.
Roosmarijn Saat (biosupermarkt Gimsel en de Biowinkelvereniging) met Willem Groenenberg (Biohuis).
Thomas Scara (Bionext), Jaco Burgers (Biohuis en ERF BV) en Arie van den Berg (Biohuis en Hoeve Ackerdijk).
Alexandra Schout van Thedinghsweert (links).
Aart Jan Vos en Jacqueline Hoogstraten vertegenwoordigden Biomeerwaarde ei tijdens de Kennis- en Inspiratiedag.
Tussen de lezingen en pitches door was er wat tijd om kennis te maken en bij te kletsen.
Ties Ruigrok van Warmonderhof met Sofia Sonneveld van Combilo.
Ruud Hendriks van Warmonderhof en Miriam van Bree van Bureau Breedeblik
Rob Persoon met Jan-Derk de Boer van Ekoplaza Castricum.
Jorien Quirijnen (BD Vereniging), Roosmarijn Saat (biosupermarkt Gimsel en Biowinkelvereniging) en Heleen Bos (Rijk Zwaan).
Just Hamming van JUST stelt nog wat vragen aan Yvette Stevens van Groen gedrag.
Theo Boon (Odin) met Christianne de Kort (Biofoody Consultancy).
Ekoplaza-ondernemer Arjan Nijdam met Roeland Gerding van De Groene Winkel Zeist.
Ook na afloop van de pauze gingen de gesprekken achterin de zaal nog even door. Geheel rechts staat Aart-Jan Knauff van Leev.nu.
Leen Janmaat zette na de pauze even zijn BioAcademy-pet op. Hij vroeg iedereen op te staan.
"Zo heb ik toch even bijna 5000 kilogram opgetild."
Daarop volgden drie pitches. Allereerst vertelde Paulien van der Geest, Strategisch Communicatieadviseur bij Milieu Centraal, meer over de werkwijze. Deze stichting zet zich onder meer in om consumenten te inspireren om duurzamer gedrag te gaan vertonen.
Ze ging ook wat dieper in op de Topkeurmerken op duurzame voeding 2022 die Milieu Centraal aangewezen heeft, waartoe onder meer het EKO-keurmerk, het bio-EU logo en het Demeter-keurmerk behoren.
De volgende pitch werd gegeven door Jochem Wolthuis, Agrofood makelaar die gespecialiseerd is in de Duitse markt.
Hij vertelde onder meer dat bio-producten in de winkel uitleg nodig hebben, het is geen zelfbedieningsproduct.
Sarah Stattman van ministerie LNV was de derde pitcher. Zij ging in op de vervolgacties die gaande zijn na de presentatie van het Actieplan. Zo is het ministerie in overleg met de bio-sector bezig met samenstellen van een marktontwikkelingsgroep, waarin alle afzetkanalen vertegenwoordigd zijn.
Michaël Wilde (Bionext-directeur) kwam na de pitches met wat feedback en terugkoppeling op de drie pitches.
Hij gaf onder meer aan verheugd te zijn met de belangstelling die het ministerie LNV toont in de sector, ook door bij deze bijeenkomst te zijn.
Afsluiting van het pitch-gedeelte.
Na de pitches konden de deelnemers kiezen uit 4 workshops.
Namens Nautilus Organic op een rij: Jan de Boer, Niels Buijsrogge en Yvonne Witpaard.
Tijd voor het diner!
Op het menu stond een vegetarische lasagne met een salade.
De Kennis- en Inspiratiedag trok een heel breed gezelschap (o.a. winkeliers, producenten, adviseurs, medewerkers van het ministerie en leveranciers).
Na afloop van het diner vertrokken de deelnemers naar Kraaybeekerhof voor de workshops.
De workshop van Jochem Wolthuis: leer van de retail voorbeelden in Duitsland. Hoe goede voorbeelden te implementeren voor meer bio-omzet.
Geertje Algera leerde de deelnemers van haar workhop hoe ze hun boodschap goed kunnen laten zien in een video. Met een paar simpele tips & tricks til je je video naar een hoger niveau. Dit ging om een hand-on workshop.
Bij Paulien van der Geest (Milieu Centraal) leerde men van de goede ervaringen van strategische communicatie. Milieu Centraal. Milieu Centraal heeft sterke communicatie met een groot bereik. Wat kan de bio-branche daarvan leren?
En tenslotte de workshop 'Zorg dat jouw aanpak wél werkt', met klimaatpsychologen Yvette Stevens en Marion Smans.