Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Discussie over winst op bioproducten laait op

"Als je kiest voor seizoensgebonden bio en regelmatig zelf kookt, is bio haalbaar voor elke portemonnee."

Tijdens de jaarvergadering van Ahold Delhaize uitten activistische aandeelhouders kritiek op de Nederlandse top voor de hogere winstmarges op biologische producten, wat duurzaam en gezond eten volgens hen minder toegankelijk maakt. Onderzoek van bureau Profundo liet, zo stelde Milieudefensie, zien dat Ahold Delhaize biologische producten gemiddeld 40% duurder verkoopt dan noodzakelijk is. De daadwerkelijke meerkosten voor biologische productie en logistiek bedragen volgens het rapport circa 16%, terwijl de supermarktketen gemiddeld 56% meer vraagt dan voor gangbare producten.

CEO Frans Muller ontkende het winstverschil, maar gaf toe dat sommige bioproducten duurder zijn door hogere kosten, zoals voor veevoer. Volgens BioForum zijn de prijsverschillen tussen biologisch en gangbaar de afgelopen jaren wel afgenomen, maar blijven ze afhankelijk van productgroep en volumes. Directeur Laura van Selm stelt dat bio betaalbaar kan zijn door bewuste keuzes: "Als je kiest voor seizoensgebonden bio en regelmatig zelf kookt, is bio haalbaar voor elke portemonnee." Daarnaast benadrukt ze wel de rol van supermarkten en overheid in het stimuleren van biologische consumptie via prijsbeleid, aanbod en positionering.

Klik hier voor meer

Gerelateerde artikelen → Zie meer