© Coen Pen | BJ.nl
Tholen - De oprichting van Treur Kaas gaat terug naar 1955. Evert Treur, geboren als boerenzoon, begon kaas te verkopen aan kruideniers en melkwinkels in Nederland. Op zijn fiets, met een fietstas vol Goudse kaas en boerenkaas, bracht hij wekelijks de kaas langs bij de kaaswinkels. In 1959 liet Evert Treur zijn eerste eigen pakhuis bouwen tussen de Havenstraat en Rijnstraat in Woerden. Dit pakhuis had twee verdiepingen en een lift, en bood ruimte voor 120.000 kg kaas.
Zeventig jaar later beslaat de opslag- en rijpingscapaciteit 1,3 miljoen kilo. Eduard Treur, de kleinzoon van Evert, maakt sinds enkele jaren deel uit van de bedrijfsvoering. Dat ging niet zomaar, vertelt Eduard: "Na mijn studie commerciële economie aan de Hogeschool Rotterdam ging ik werken, met name in automatisering. Door de overname van een van mijn toenmalige werkgevers, heb ik ook in de Ondernemingsraad gezeten. Dit leverde mij een brede bedrijfskundige ervaring op. Op een gegeven moment dacht ik: 'Ik wil wel in het familiebedrijf gaan werken.' Dat ging niet vanzelf. Ik moest gewoon solliciteren en kreeg een officieel sollicitatiegesprek bij mijn familie, wat heel goed was. Het belang van de continuïteit van het bedrijf is van groot belang. Dat ik het formele proces moest doorlopen, gaf me veel vertrouwen."
Hij startte als accountmanager en maakt sinds enkele jaren deel uit van het managementteam. Daarnaast is hij mede-eigenaar en verantwoordelijk voor de inkoop en export.
Kringloop
"Kringloop, dat vinden wij erg belangrijk. We dragen graag ons steentje bij aan het milieu en de samenleving, zodat ook toekomstige generaties kunnen genieten van eerlijke kwaliteitskaas met de puurste smaak." Treur Kaas werkt met liefde voor het dier, de mens en het land. "Het welzijn van de koeien, geiten en schapen is voor ons van groot belang. Ze worden goed verzorgd en zijn gezond. Dit betekent dat onze dieren de beste voeding krijgen, rijk aan belangrijke voedingsstoffen. De boer werkt duurzaam en ontvangt een eerlijke prijs voor zijn melk. De boeren zetten zich in om op hun bedrijf een kringloop te creëren waarbij ze optimaal gebruik maken van de natuurlijke mogelijkheden. Ze putten uit voedzaam gras, vruchtbare koemest en dragen zo bij aan een gezonde bodem."
Duurzaamheid
De kazen rijpen op natuurlijke wijze in de pakhuizen. De kaas komt op eigen sterkte op kracht en zo ontstaat de specifieke smaak. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de ruime kaaskelder die onder de grond ligt, waardoor er nauwelijks gekoeld of verwarmd hoeft te worden. "Wij reserveren jaarlijks 5% van ons nettoresultaat om investeringen in duurzaamheid te verwezenlijken." Inmiddels maakt het bedrijf gebruik van 596 zonnepanelen. Een deel van de energie levert per jaar ruim 81.000 kilowattuur op en zorgt voor een besparing van meer dan 27.000 kilo CO₂-uitstoot. Daarnaast is Treur Kaas sinds 2023 volledig gasloos. In het kader van de verdieping en verbreding van het duurzaamheidsbeleid hebben ze drie studenten van de Hogeschool Rotterdam de opdracht gegeven om te onderzoeken hoe het beleid naar alle lagen van de organisatie vertaald moet worden. Vanaf dit jaar zijn ze ook in gesprek gegaan met hun partners om het beleid ook in de keten te implementeren.
Inkoop en export
Treur Kaas koopt rechtstreeks in bij externe partners met wie ze al tientallen jaren een relatie hebben. "Samen met hen ontwikkelen we nieuwe smaken en kaassoorten. We hebben ons gepositioneerd als high-end kaasleverancier, wat betekent dat onze klanten verwachten dat we regelmatig nieuwe kaasproducten aanbieden, vaak in combinatie met originele kruidenmelanges. Vooral in de biologische sector merken we dat de consument kritisch is." Eduard en zijn familie richten zich al ruim twintig jaar op deze markt. "Onze ervaring is dat prijsperceptie cruciaal is. Het verhaal van onze boeren, onze visie en de manier waarop ons duurzaamheidsbeleid vorm krijgt, zijn waarden die aan onze kazen worden toegevoegd. Hierdoor wordt de prijs door de consument in een andere context gezien, wat zorgt voor een grote groep trouwe klanten."
Deze prijsstrategie blijkt ook succesvol in hun exportlanden. "Het is geen marketingtruc, maar een geïnternaliseerde waardebeleving die ook in onze externe communicatie geloofwaardig is. Mensen willen in het algemeen steeds meer weten. Onze markten in België, de VS, Canada en Engeland zijn van nature gevoeliger voor deze vorm van toegevoegde waarde dan in Nederland. Het kost hier iets meer tijd, maar het voordeel is dat, wanneer mensen eenmaal de 'smaak van onze waarden hebben geproefd', ze ook zeer loyaal blijven."
© Treur Kaas 100% biologische kazen van Mekkerstee: "Een jarenlange trouwe samenwerkingspartner"
Biologische versnelling
Ook Treur Kaas is zich zeer bewust van de inmiddels beroemde 2030-doelstelling: 15% van het landbouwareaal moet biologisch zijn. "Dat is nog een grote uitdaging, maar ik zou het geweldig vinden als we dit proces kunnen versnellen," zegt Eduard. Hij is zich bewust van het feit dat bijvoorbeeld in Duitsland de overheid subsidies heeft ingezet om de biologische landbouw te versnellen, met een doel van 25%. "Op korte termijn kan dit voordelig zijn, maar op lange termijn is het niet verstandig, omdat de markt het werk moet doen. Dat biedt een duurzamere basis voor de continuïteit van het bedrijf. Wanneer de subsidies stoppen, bestaat het risico dat de kosten die door de subsidies worden gedekt, niet afnemen. Dat is te risicovol voor de continuïteit."
En zoals voor praktisch alle familiebedrijven geldt, is ook voor Treur Kaas het adagium "focus op de lange termijn" van groot belang, in combinatie met intensieve samenwerking met alle partners, boeren en producenten. Het missiestatement "Compagnons in bijzondere kaas" mag daarom met recht als een geloofwaardige missie worden beschouwd.
Voor meer informatie:© Treur KaasEduard TreurTreur Kaas
Rietveld 93
3443 XB Woerden
Tel.: +31(0)348 688 941i
info@treurkaas.nl
www.treurkaas.nl