Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jacqueline Poppe behartigt de belangen van Nederlandse exposanten tijdens de Biofach

"Dienstverlener daar word ik op en top blij van"

Tholen - "Dienstverlener zijn daar word ik op-en-top blij van." Een Limburgs hart met een Twents randje, dat is Jacqueline Poppe, die al 26 jaar de spil vormt tussen de NürnbergMesse en beursinitiatoren van over de hele wereld. "Mijn hart is inderdaad een combinatie van het Limburgse bourgondische en de Twentse nuchtere gastvrijheid, en ja, dan ben ik ook nog dienstverlener, dat is wie ik ben." Oorspronkelijk behartigde ze de belangen als manager bij een bedrijf dat gespecialiseerd was in publiciteit en beursorganisatie. Veertien jaar geleden werd ze volledig zelfstandig en zette ze haar werk voort vanuit haar eigen bedrijf, Beech Business Promotion in Goor.

Jacqueline naast Biofach Directeur Dominik Dietz. "De relatie was goed, is goed en blijft goed"

Ze behartigt de belangen van beursdeelnemers tegenover de NürnbergMesse-organisatie. In de oneven jaren vertegenwoordigt ze zestien beurzen, terwijl ze in de even jaren gemiddeld voor vierentwintig initiatiefnemers optreedt. "Ik heb het altijd druk; dit is geen acht-tot-vijf baan. Je kunt dit werk alleen doen als je veel ervaring hebt, en een echte dienstverlener bent. Het moet in je genen zitten, en dat heb ik blijkbaar." De beurs waar ze het meeste plezier aan beleeft, is de Biofach, die voor haar een hoogtepunt in het seizoen vormt.

NürnbergMesse
De NürnbergMesse Groep werd op 5 april 1974 ingeschreven in het handelsregister als Nürnberger Messe- und Ausstellungsgesellschaft mbH (NMA). Tegenwoordig is het een van de vijftien grootste beursorganisatoren ter wereld. Ongeveer 1.200 mensen werken op vijftien internationale locaties in Duitsland, Oostenrijk, Italië, Griekenland, Brazilië, China, India en de VS. Het bedrijf heeft ook buitenlandse vertegenwoordigingen in meer dan honderd andere landen. Het portfolio omvat ongeveer 120 fysieke en digitale evenementen, gericht op vijf kernsectoren: retail & consumptiegoederen, bouw & constructie, procestechnologie, elektronica & beveiliging, en sociaal & publiek.

De evenementen genereren jaarlijks meer dan 12.000 banen en dragen bij aan miljarden euro's aan belastinginkomsten en koopkracht. Dit maakt NürnbergMesse een belangrijke economische motor voor de metropoolregio Neurenberg en de rest van Duitsland. Als werkgever en organisator van grote evenementen neemt NürnbergMesse haar verantwoordelijkheid voor zowel mensen als het milieu. Het bedrijf stemt zijn bedrijfsvoering af op de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties, met als doel een CO2-neutrale energievoorziening in 2028. Dit doen ze onder andere door evenementen te organiseren die fungeren als platform voor duurzame innovaties, waaronder de jaarlijkse Biofach.

"Gelukkig is de sfeer de afgelopen jaren niet veranderd"

Biofach toen en nu
"Meer dan twintig jaar geleden, toen ik de belangen van de Nederlandse deelnemers moest vertegenwoordigen, moest ik in een spijkerbroek, een comfortabel T-shirt en gymschoenen verschijnen. Anders werd ik als vertegenwoordiger van de biologische en biodynamische sector niet serieus genomen." Dat is inmiddels veranderd. "Zeker, het is veel zakelijker geworden. De stands hebben nu echt een communicatieve meerwaarde. Vroeger was het vooral belangrijk om aanwezig te zijn, maar nu presenteren de beursexposanten zich professioneel en zakelijk. De kledingstijl is aangepast aan de commerciële en/of relationele doelstellingen van de deelnemers."

Is de cultuur hierdoor ook veranderd? "Absoluut niet. Het is nog steeds geweldig om met deze doelgroep te werken. Ze zijn open, toegankelijk en begripvol, en dat is gelukkig niet veranderd. Als er iets misgaat, wordt er niet gezeurd, ze hebben geduld en denken vaak mee om een oplossing te vinden. Nee, de houding en het gedrag zijn gelukkig niet veranderd."

Tijdens de Biofach van dit jaar merkten een aantal ervaren deelnemers op dat het bezoekersaantal aan het afnemen was. "Dat klopt. Het is een bewuste keuze. We willen een selectieve instroom. We vragen bezoekers om hun KvK-inschrijving te tonen, zodat ze kunnen aantonen dat ze een bedrijf vertegenwoordigen."

NL-Paviljoen
Nederland is altijd goed vertegenwoordigd op de Biofach. De Duitse markt is van groot belang voor de biologische en biodynamische bedrijven, aangezien in Duitsland bijna driehonderd euro per inwoner per jaar aan biologische producten wordt besteed, vergeleken met tachtig euro in Nederland. Duitsland is samen met Denemarken de bakermat van de biologische sector, Nederland onderscheidt zich echter door de innovaties. Nederland loopt voorop als het gaat om landbouwinnovaties.

Om deze aandacht verder te versterken, heeft Nederland samen met Spanje 'hal vijf' op de beurs 'in beslag genomen'. "Ja, dat is echt het centrum van gezelligheid, zakendoen, hospitality en kennisoverdracht."

Hoewel de biologische markt onder druk staat door klimaatverandering, internationale spanningen en inflatie, heeft Jacqueline geen gebrek aan aanvragen voor deelname aan de Biofach. "Wij Nederlanders hebben diep van binnen de VOC-mentaliteit. We hebben lef en doorzettingsvermogen als het om internationale handel gaat. Vroeger gebruikten we paviljoenschepen voor onze handel, nu hebben we het NL-Paviljoen. We zijn met onze tijd meegegaan."

Voor meer informatie:
Jacqueline Poppe
Beech Business Promotion BV
Tel.: +31 (0)547 271 071
Jacqueline@beechbp.nl
www.beechbp.nl