Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fred Kloen na drie jaar terug van weggeweest bij OTC Organics

"Ik heb er erg veel zin in om lekker gas te geven en OTC weer op de kaart te zetten"

Tholen - Het gebeurt niet heel dikwijls dat AGF-directeuren hun zaak verkopen, er een paar jaar tussenuit gaan en dan als werknemer terugkeren. Toch is Fred Kloen na drie jaar weer terug op het oude nest van OTC Organics. "Ik miste een stukje dynamiek en actie. Misschien was het voor de buitenwereld een onlogische stop, maar voor mij viel het prima op zijn plek."

Na de verkoop van de laatste aandelen aan het voormalige Total Produce eind 2021 besloot Fred na 20 jaar OTC Organics er bewust voor om afstand te nemen. "Ik kon en mocht aanblijven, maar had behoefte om even mijn rust te pakken en wilde ook weleens ervaren wat het met je doet als je geen verplichtingen hebt. Blijf je met een half been bij het bedrijf betrokken, dan kom je ook nooit echt los, vandaar dat ik toen een sabbatical heb genomen."

Van het tussenjaar werd goed gebruik gemaakt, maar na de bouw van zijn huis en enkele mooie reizen kwam Fred er ook achter dat hij nog te jong was om niets te gaan doen. "In september begon het toen weer te kriebelen. Even heb ik overwogen om toen al terug te keren in de AGF-branche, maar ik besloot toch wat anders te proberen en dat werd de bedrijfsmakelaardij. Ik dacht dat het een mooie manier was om ondernemers bij te staan met mijn kennis en kunde, maar dit bleken vaak lange trajecten en ik ben van nature niet de meest geduldige persoon op deze planeet. Op het moment dat je in de AGF-sector zit denk weleens dat het een tandje minder mag, maar als dat ook daadwerkelijk gebeurt, wordt het snel saai."

Bierbrouwen
Aan zijn makelaardij-avontuur hield Fred nog een erfenis over, namelijk Stadsbrouwerij Staverden, waar hij - zij het niet op dagdagelijkse basis - zich bezighoudt met het brouwen van natuurlijke, authentieke en ambachtelijke bieren. "Toch merkte ik dat mijn hart nog steeds sneller gaat kloppen van (biologische) groenten en fruit en daar kwam eigenlijk niets anders bij in de buurt. Omdat ik destijds via de voordeur vertrokken ben bij OTC voelde de terugkeer ook meteen vertrouwd. Er is intern best wat veranderd en OTC was afgelopen winter op zoek naar kennis, ervaring en senioriteit, iets wat ik hen kon bieden. Men zat verlegen om wat ervaring. Als je dat kunt samenbrengen, heb je een mooi ABC'tje."

Dat hij terugkeert in de rol van werknemer, vindt Fred niet zo lastig. "Je moet waken dat je niet in je oude rol belandt, maar daar ben je zelf bij. En ik vind het eerlijk gezegd heerlijk om me niet met de hele operatie te hoeven bemoeien. De focus kan nu vol op de commercie en dat ligt me ook wel het beste. Er heerst een super goede spirit binnen het commerciële team en ik hoop met mijn kennis en kunde bij te dragen aan de optimalisatie van het commercieel succes van OTC. En ik moet zeggen dat de beurzen in Berlijn en Neurenberg (rechts)wel echt voelden als een cadeautje. Veel mensen uit je netwerk spreek je nog in je afscheidsjaar, maar daarna wordt dat toch snel minder. Op die beurzen kom je onwijs veel mensen tegen, waar je soms wel twintig jaar mee hebt samengewerkt, dat is echt genieten."

Ook de markt van biologische groenen en fruit is na drie jaar aan veranderingen onderhevig, merkt Fred. "Kort gezegd zie je in de markt dat grote partijen nog groter worden en sommige kleinere partijen worden opgeslokt. Verder valt het me op dat er de laatste jaren veel druk heeft gestaan op de biologische markt. De effecten van Corona, geopolitieke omstandigheden, energiekosten en consumentengedrag als gevolg van inflatie en andere onzekerheden, zijn voelbaar geweest. Er wordt veel geschreven over de biologische sector en er komt ook wel het een en ander in beweging, maar het is nog niet zo makkelijk gebleken om dat om te zetten in succes. Laten we vooral ook niet vergeten dat de afgelopen drie jaar binnen de EU de kosten enorm gestegen zijn, dit is echter niet of nauwelijks terug te zien in de consumentenprijs en is door de keten geabsorbeerd, wat een onwenselijke en gevaarlijke ontwikkeling is."


Fred Kloen op de Fruit Logistica met collega Cornelis Ernst en Andre Setz van Freeland

Fair pricing
"De discussie rond fair pricing is nog steeds uiterst actueel, alleen is de instabiliteit in de markt alleen maar toegenomen. Zeevracht kan vandaag naar een bepaalde bestemming 5.000 dollar kosten en morgen weer 8.000 dollar. Retailers zitten in de ratrace om de laagste prijs verwikkeld. Iedereen zoekt naar manieren om sneller en goedkoper te werken en dat maakt het heel lastig om producten succesvol uit te rollen. Maar als we geen eerlijke prijs voor de producenten kunnen realiseren, dan kun je het beste salesteam van Europa hebben, maar dan krijg je uiteindelijk het deksel op je neus, want zonder aanvoer heb je niks te verkopen."

"Aan de ene kant worden er vanuit Europa ambitieuze doelstellingen gepresenteerd voor verdere ontwikkeling van het biologische marktaandeel, maar daarmee zijn ze nog niet geregeld. Producenten hebben dagelijks te maken met de gevolgen van inflatie, stijgende loon- en kartonprijzen, energiekosten en fytosanitaire uitdagingen. Wanneer de kostprijzen sterk stijgen, en dit niet door te belasten is in de markt, zakken de rendementen voor producenten zo ver terug dat ze zich afvragen hoe (economisch) duurzaam biologische produceren daadwerkelijk nog is. Dan kun je de mooiste ambities van de wereld hebben, maar aan het einde van het liedje heb je wel de producenten nodig. Nu zie je dat er producenten in zowel Nederland als buiten Europa afhaken, omdat ze het broodnodige rendement niet realiseren en de (teelt)risico's niet opwegen tegen de baten. Biologische groei is wat we allemaal willen, maar wel met een gezonde (economische) balans voor de gehele keten."

Binnen de Dole-groep heeft OTC in elk geval alle mogelijkheden om zich te laten zien en ontwikkelen. "Dole is het grootste groenten- en fruitbedrijf ter wereld. Duurzaamheid en biologische ontwikkeling ontbreken dan ook niet op de agenda van Dole. De back-up en support van de moederorganisatie zorgen niet alleen voor financieel comfort en slagkracht, maar openen ook veel commerciële deuren aan zowel de inkoop- als de afzetkant", constateert Fred.

Verbinding met de klant
"Voor ons is het vooral de uitdaging om 'old school' de verbinding met de klant te zoeken. Het persoonlijke aspect blijft gewoon cruciaal. Daar zijn we als OTC ooit groot mee geworden en daar kom je het verste mee. Dat wordt wel bemoeilijkt door alle personele rotaties bij de retail. Zeker op de Duitse markt zijn er vrij veel personele wisselingen. Ook wij hebben een efficiencyslag moeten maken, waarin we met minder mensen meer werk doen."

Op de vraag of Fred zijn pensioen bij OTC gaat halen, antwoordt hij lachend: "Zo ver kijk ik absoluut nog niet vooruit en dat hangt ook van te veel omstandigheden af, te beginnen of ze blij met me zijn. Maar de insteek is niet om dit een paar maanden te doen, dat moge duidelijk zijn. Ik heb er erg veel zin in om lekker gas te geven en OTC weer op de kaart te zetten. Ik ga de uitdagingen die er liggen dan ook zeker niet uit de weg. De basis is dat wij weten wat onze klanten willen, dat zij weten wat ze van ons kunnen verwachten en die verwachtingen vervolgens waarmaken, iedere dag weer. Als je daar in slaagt, dan volgt de rest vanzelf!"

Voor meer informatie:
Fred Kloen
OTC Organics
Tel: +31 (0) 885 880 440
Mob: +31 (0) 629 728 490
fredkloen@otcorganics.com