Tholen - Jack Stroeken (60) is samen met vrouw Marjolein de Vlaam in 2016 gestart met Ekomenu. Een bedrijf dat zich 100% richt op het aanbieden van maaltijdpaketten met recepten en verse ingrediënten, de zogenaamde 'koude stroom' in de thuisbezorging. Er wordt bezorgd aan huis of consumenten halen af bij bijvoorbeeld Ekoplaza. In zijn business propositie stond duidelijk omschreven dat het aanbieden van biologische producten, horende bij de recepten die door het recepten- en diëtistenteam zijn samengesteld, niet het einddoel is, maar een onderbouwing van de claims op gebied van gezondheid en duurzaamheid. Vroeger was ik bezig om consumenten in de supermarkt te verleiden met mooie duurzame concepten als fair trade, boerenkaas en biologische producten, nu willen we de consument wat meer weghouden bij de klassieke supermarkt met zijn ongezonde voedselomgeving. "Ik wil dat de consument niet wordt verleid tot het aankopen van gangbare producten als ze tegelijkertijd in de supermarkt op zoek zijn naar biologische producten."
Jack Rechts: "Al onze ingrediënten komen rechtstreeks vers van het land"
"Dit zeg ik niet omdat ik voor de supermarkten geen rol weggelegd zie in het creëren van bewustwording met betrekking tot de voordelen van biologisch voedsel. Ik zeg dit omdat wij met Ekomenu in staat zijn gepersonaliseerde, op maat gemaakte recepten, bestaande uit verse ingrediënten, aan te bieden. Ik zie ons als een voorportaal van de supermarkten." Om vanuit die filosofie een bedrijf te starten is geen eenvoudige operatie. Zijn jarenlange directie en management ervaring gecombineerd met de culinaire schrijfachtergrond van zijn vrouw vormde de start voor een uniek bedrijfsconcept. "Uniek is het zeker, dat heeft zijn voordelen maar ook nadelen. In de perceptie van de consument en bijvoorbeeld leveranciers was het in het begin soms moeilijk om goed te doorgronden waarvoor we staan. Een vergelijkbaar bedrijfsmodel bestond er immers nog niet." Sinds een aantal jaren verzorgt Udea de levering van twee derde van de ingekochte producten. Producten die wel door Ekomenu rechtstreeks met de boer zijn afgestemd vanwege de behoefte aan maatwerk. "Onze ingrediënten moeten supervers zijn en logistiek gezien voldoen aan een hoge leverzekerheid. " Heb je dat niet voor elkaar dan ga je nat."
Foodplatform
Een van de innovaties die de kritische succes factor vormt voor Ekomenu is het door hen zelf ontworpen en ontwikkelde techplatform ETNA, dat staat voor Environment, True Cost & Nutrition Assessment. "Het is een foodplatform dat niet alleen onze recepten managed en onze bevoorradingsketen automatisch aanstuurt, maar ook op basis van data die Ekomenu verzamelt, inzicht verschaft in de foodprint per recept. Zo is er inzicht in de CO₂, schaars watergebruik en gezondheidsrisico's van elke geleverde maaltijd. Deze waardes worden vergeleken met de foodprint van de gemiddelde nationale avondmaaltijd (o.b.v. gegevens Voedselconsumptiepeiling). Vervolgens wordt het True Price Voordeel berekend; het verschil van jouw maaltijd ten opzichte van de nationale gemiddelde maaltijd."
"Zonder kwaliteitsverlies bij de consument thuis of bij de afhaalpunten van Ekoplaza"
Door de werkelijke kosten van een maaltijd inzichtelijk te maken, kan de consument op basis van eigen keuzes geholpen worden tot gezondere en verantwoorde eetkeuzes. "Hierdoor kan er veel geld bespaard worden op welvaartsziekten en de schade die ontstaat in water, bodem en klimaat. Exact om deze redenen hebben wij als eerste wereldwijd het True Price Voordeel bij al onze maaltijden en maaltijdboxen gecommuniceerd." Jack wil transparant zijn over de impact, waardoor gezond en duurzaam eten makkelijker wordt.
Wat is de impact van biologische teelt?
De potentiële impact van biologische productie op de foodprint en op de True Price is groot. "Er zijn echter nog geen True Price-berekeningen te maken waarin de biologische impact volledig wordt meegenomen; dat is nu slechts voor 10% van invloed in onze berekeningen. Er zijn wel diverse individuele wetenschappelijke onderzoeken. Eén van de voorbeelden is dat de biologische teelt van vollegrondsgroenten een veel lagere CO₂-uitstoot heeft door CO₂-buffering in de bodem, ook door het ontbreken van kunstmest en gif. Daarnaast weten we dat biologisch eten een positieve gezondheidsimpact kan hebben op de weerstand, het microbioom en Parkinson."
Integratie voedingspatronen
Recentelijk is er in België, tijdens een groot internationaal wetenschappelijk congres, vastgesteld dat voedingspatronen steeds meer worden bepaald door de mate waarin er sprake is van integratie van voedingswaarde, gezondheid en omgevingsimpact. "Deze vaststelling sluit precies aan bij de manier waarop wij al jarenlang met voeding omgaan. Bij ons heeft dat geleid tot veertien verschillende receptlijnen die inspelen op de behoeften van de consument." Een gedifferentieerd aanbod is het gevolg. "Door die allesomvattende benadering veranderen de voedingspatronen. Uiteraard kost dat tijd. Het vraagt daarbij om innovaties van partijen die durven te investeren in bedrijven die snelheid willen geven aan die ontwikkelingen."
Focus 2025
Jack laat niets aan onduidelijkheid bestaan als het gaat om zijn ambities. "We gaan dit jaar ons omzetvolume drastisch laten stijgen. Elk jaar groeien we met een miljoen meer omzet; dat moet omhoog." Naast zijn marktsuccessen in Nederland en België, wil hij zijn geografische markten verder uitbreiden. "Duitsland en Denemarken zijn groeimarkten. Door ons ETNA-systeem aan te bieden in landen waar biologisch eten veel normaler is, leveren wij met ons systeem toegevoegde waarde aan de wens om de verkrijgbaarheid van biologisch voedsel in die landen verder te stimuleren." Jack streeft ernaar deze doelstelling in samenwerking met externe investeerders te realiseren. "We moeten dat wel met externe partijen doen; deze stap vraagt om de juiste focus, aanvullende expertise en kapitaal."
Voor meer informatie:
Jack Stroeken
Ekomenu
John M. Keynesplein 12-46
1066 EP Amsterdam
Tel.: +31 (0)6 424 31313
jstroeken@ekomenu.nl
www.ekomenu.nl