Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Biologisch telende boeren worden steeds beter beschermd"

Forestwise zet zich in om ontbossing op Borneo te voorkomen

Tholen - De missie van Forestwise is ontbossing op Borneo te voorkomen. Zij doen dit door markten te ontwikkelen voor waardevolle regenwoudproducten, wat een economische prikkel creëert die lokale gemeenschappen in staat stellen het resterende regenwoud te blijven beschermen. Door het regenwoud te onderhouden, worden de wilde dieren behouden, de zoetwatervoorraden beschermd en overstromingen en droogtes voorkomen. Alexander van Oord is ruim twee jaar CCO (chief climate officer/chief commercial officer) bij Forestwise.

'De vijftig meter hoge Illipe boom'

Na een carrière van 15 jaar in de consumer goods sector werd het tijd voor een switch in zijn leven. Alexander: "Mijn commerciële kader was altijd prijs, product, volume en afzetsnelheid. Ik kreeg daar een uitgehold gevoel van. Ik was zoekende en stelde mij steeds vaker de vraag of ik maatschappelijk van betekenis zou kunnen zijn door sociale waarden toe te voegen aan de eenzijdige commerciële ervaringen?

Idealisme en commercie
Het blijkt een natuurlijke symbiose voor Alexander te zijn. Hij denkt na over product markt combinaties die bijdragen aan het idealistische doel de ontbossing op Borneo te voorkomen. "Monocultuur, hoewel biologisch, leidt tot ontbossing. Wij zijn in staat gebleken vele boeren te helpen met het diversifiëren, want door meerdere producten te verbouwen raakt de grond niet uitgeput. Tegelijkertijd stimuleren wij de vraag naar natuurlijke ingrediënten in onder andere Nederland."

Alexander ziet een positieve ontwikkeling: steeds meer bedrijven oriënteren zich op alternatieve grondstoffen voor bijvoorbeeld de cosmetica. Dat cosmetica een belangrijke markt voor hen is, komt voort uit de waarneming die de oprichters van Forestwise al 15 jaar geleden deden toen zij op Borneo waren. De inheemse bevolking bleek de boter van de illipe noot te gebruiken om mee te koken en om op de huid te smeren als moisturizer. Dat was de aanleiding deze ingrediënten aan te bieden aan de cosmetica-industrie. Met blijvend succes. "Daarnaast verbreden we ons assortiment. Voorbeelden hiervan zijn kukui nut oil en arenga sugar." Alexander zet zijn commerciële ervaring in ten behoeve van producten die voorkomen dat ontbossing plaats vindt.

Onze impact
Het regenwoud van Borneo is rijk aan waardevolle natuurlijke hulpbronnen. Echter, in de afgelopen 50 jaar is meer dan 50% van het oorspronkelijke regenwoud in Borneo verloren gegaan. Elke seconde verdwijnt een stuk regenwoud ter grootte van een voetbalveld om plaats te maken voor monocultuurplantages. Dit resulteert in overmatige CO2-uitstoot, verlies van biodiversiteit, vervuilde rivieren, gebleekte koralen, overstromingen en droogtes. Alexander: "De mensen die in de bosgemeenschappen van Borneo leven worden slecht betaald en hebben beperkt of geen toegang tot veilige banen en/of financiële diensten. Ze verliezen hun land en hebben beperkte toegang tot goede gezondheidszorg en onderwijs. En het zijn zij die de negatieve bijwerkingen van de ontbossing het meest ervaren: gebrek aan schoon drinkwater, afwezigheid van schaduw, stijgende temperaturen en onvruchtbare bodems."

Tot nu toe heeft Forestwise bosbeschermingsovereenkomsten gesloten met zes dorpen in West-Kalimantan, voor een gezamenlijk bosgebied van 36.000 hectare. "We hebben het gemiddelde jaarinkomen met 16% verhoogd voor meer dan 1.000 grondstoffenverzamelaars. Ons doel is om dorpen aan deze lijst toe te blijven voegen, het beschermde bosgebied uit te breiden tot 500.000 hectare en 10.000 begunstigden te bereiken tegen het jaar 2030."

'Het resultaat van een intensief samenwerkingsproces met de lokale boeren'

De illipe boom is een onbekende boom. Binnen de Dayakgemeenschap heeft deze boom een heilige betekenis. De mensen geloven dat de bomen de geesten van hun voorouders herbergen. Elke twee tot drie jaar komen deze 50 meter hoge reuzen tot leven en verandert het bladerdak van het bos in een schitterend bloemenmozaïek. Het is een signaal dat het begin van het oogstseizoen markeert; een paar maanden later vallen de illipe noten.

Stimuli
Alexander constateert een groeiende vraag naar natuurlijke ingrediënten voor de food- en de non-foodmarkt. "Dat komt omdat wij actief de markt opgaan en ons project onder de aandacht brengen van de decision making unit binnen de sectoren zoals genoemd. Tevens ben ik blij te constateren dat er ook spontane vraag uit de markt komt. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat een goed product alleen onvoldoende is om merkwaarde te laden. De sociaal-maatschappelijk en milieuaspecten dragen bij aan de betrouwbaarheid van het merk. Het gaat niet meer om imago, maar om identiteit." Een goed voorbeeld daarvan blijkt het bedrijf Lush te zijn. Lush is de uitvinder van cosmeticaproducten als de bath bomb, shower jelly en verpakkingsvrije shampoo bar. Zij maken de producten met de hand, met verse ingrediënten als biologische groenten en fruit. Daarbij strijden ze tegen dierproeven en tegen het overmatige gebruik van verpakkingen. Daarom zijn ze altijd bezig met het bedenken en perfectioneren van 'naakte' producten.

Een derde aspect is de wetgeving. Europa is bezig wetgeving te ontwikkelen die tot doel heeft het inzichtelijk kunnen maken van de oorsprong van de ingrediënten. "Dat betekent dat op termijn aangetoond moet kunnen worden dat de ingrediënten natuurlijk zijn, waar ze vandaan komen en welke bijdrage deze leveren aan het milieuherstel. Het gevolg is evenwel een ingewikkelde controle en handhavingssysteem, vandaar dat de toepassing van deze wet nog wel even op zich laat wachten, maar hij komt eraan."

Intensivering doelstellingen
Forestwise heeft haar strategisch doelstelling geoptimaliseerd. "Wij streven nog nadrukkelijker naar een inkomensgelijkschakeling van onze boeren ten opzichte van hun opbrengsten voortkomend uit de monocultuur. Dat vraagt om een actief transitiebeleid en aanpak." De versterking van die strategie betekent tegelijkertijd dat dit in niet in alle gevallen soepel verloopt. "We blijven er daarom voor zorgen dat door intensieve communicatie met de lokale politici en bedrijven er een breed gedragen begrip ontstaat voor de transitie en de voordelen voor mens en natuur."

Een ander aspect dat bijdraagt aan die intensivering is de persoonlijke ontwikkeling die Alexander de laatste twee jaar heeft ondergaan. "Ik probeer mijn kinderen mee te geven om na te denken over wat ze consumeren, en dat er achter het grote aanbod, achter al die producten met flashy marketing verhalen, helaas niet altijd wordt nagedacht over de negatieve impact op mens en natuur en dat een pluriforme wijze van denken en handelen met betrekking tot maatschappelijk relevante onderwerpen een verrijking van je leven is."

Voor meer informatie:
Alexander van Oord
Forestwise
Tel.: 06 41411973
alexander.vanoord@forestwise.earth
www.forestwise.earth