Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Johnny Cashew Impact Report 2024

"Je moet wel gek zijn om de keten te willen kraken… En dat zijn we!"

Johnny Cashew streeft naar een eerlijke toekomst voor iedereen die cashewnoten plant, plukt en pelt. 2024 blijkt een succesvol jaar te zijn geweest. Er zijn concrete doelen bereikt die een bijdrage hebben geleverd aan de missie doelstellingen van Johnny Cashew.

"Eerlijke toekomst voor iedereen"

Omstandigheden
Volgens Johnny Cashew is de cashewketen "verrot". Boeren en pellers worden onderbetaald, slecht behandeld en uitgebuit. "De Cashewboeren verdienen een schijntje doordat Big Cashew de marktprijzen bepaalt. Dat maakt het onmogelijk om de armoedecyclus te verbreken. Bij Johnny Cashew denken ze dan: "That's proper nuts!"
Pelfabrieken zijn genoodzaakt 25% van hun noten tegen extreem lage prijzen te verkopen, doordat ze breken tijdens het pellen. Daarbij maken cashewnoten blijkbaar een omreis van 12.000 kilometer om gepeld te worden op een ander continent.

Resultaten 2024
Johnny Cashew bespaarde 695.880 onnodige omreiskilometers, dat is blijkbaar 17 keer rond de wereld. "We betaalden € 55.747 aan Fairtrade en Johnny Cashew premies, genoeg voor een Leefbaar Inkomen voor duizend boeren."
Johnny Cashew kocht 9.131 kilo gebroken nootjes tegen een eerlijke prijs. "Dat is € 13.617 extra waarde ten opzichte van de marktprijs voor de pellers." Er werden 600 mensen (waarvan 540 vrouwen) van een baan voorzien bij pelfabriek Mama Cashew.

Drie nieuwe investeerders
"Dat is niet het enige nootje dat we kraakten. Er sloten drie nieuwe investeerders, Goeie Grutten, People Planet Profit en Bill Kelly, aan bij Johnny's Nuts. We zijn een groot onderzoekproject gestart om de werkomstandigheden bij boeren en pelfabrieken verder te verbeteren. Samen met Lidl ontwikkelden we een award-winnende veganistische Parmezaanse kaas. Tevens lanceerden we de Omreisgids om mensen en bedrijven te helpen hun onnodige omreiskilometers en voedselverspilling in kaart te brengen. Johnny Cashew verscheen op de schappen van Plus, Coop, Albert Heijn To Go en KLM en bij CLF, Epicurium, Snackfully en Wholefoods in het VK en Ierland. "En tenslotte lanceerden we handige een-portieverpakkingen voor onderweg, en verkochten we meer proper nuts dan ooit."

Klik hier voor het Johnny Cashew Impact Report 2024.

Voor meer informatie:
Niels Paauw
Pow Comms Johnny Cashew
06 288 388 86
niels@ka-pow.nl

Publicatiedatum: