Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
RVO en 13 biologische bedrijven starten unieke samenwerking tijdens Biofach

"Het ontsluiten van de Duitse markt is binnen handbereik"

Tholen - Een primeur tijdens de Biofach was de lancering van het project 'Biologische Levensmiddelen Duitsland', een onderdeel van Partnership for International Business (PIB). Een samenwerkingsverband tussen de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en 13 biologische bedrijven, met ondersteuning van de Nederlandse Ambassade in Duitsland, afdeling LVVN-Landbouw Raad. Inmiddels hebben zich 13 Nederlandse biologische bedrijven aangesloten bij dit initiatief. Export Partner BV coördineert de belangen van de deelnemende bedrijven en draagt zorg voor de presentatie van de deelnemers op onder andere beurzen in Duitsland.

Links Guido Jacobs namens Export Partner, in het midden Max Biermans, projectmanager RVO. En rechts Bart de Liefde van BioNederland.

Naast het doel de Duitse markt voor Nederlandse bedrijven te ontsluiten vormt samenwerking met collega-bedrijven in Duitsland een belangrijke afgeleide doelstelling. Door de krachten te bundelen hoopt de organisatie daarbij op een vermindering van de administratieve druk waardoor penetratie in de Duitse markt kan worden versneld. Op het gebied van technologische ontwikkelingen ziet de organisatie grote kansen, onder meer door samenwerkingen aan te gaan op het gebied van zaadontwikkeling.

In 2025 presenteert het Project zich op verschillende één- en meerdaagse beurzen in Duitsland. Export Partner heeft de volledige coördinatie en organisatie op zich genomen om ervoor te zorgen dat de aangesloten bedrijven zich succesvol kunnen presenteren. Jan Groen, CEO van de Green Organics Group, is één van de initiatiefnemers en heeft als voorzitter van BioNederland een 'meedenkende' rol gespeeld bij de realisatie van het programma: "We hebben nu dertien bedrijven die vanuit ambitieuze groeidoelstellingen de Duitse markt op willen. We willen dat nog meer bedrijven zich bij ons aansluiten, want samen staan we sterk."

Jack Vera, teamleider LVVN-Landbouw Raad van de Nederlandse Ambassade in Duitsland: "In Duitsland zijn er kansen te over. Duitsland streeft namelijk naar een biologisch omschakelingsniveau van 30% van het landbouwareaal in 2030, in Nederland hebben we 15% afgesproken en in Europa 25% van het totale landbouwareaal. Duitsland heeft haar doelen omhoog bijgesteld. Dat geeft mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven om in samenwerking met hun Duitse collega's kennis uit te wisselen en in gezamenlijkheid de omzet te stimuleren."

Sustainable Development Goals
De RVO vindt het belangrijk dat de commercieel economische doelstellingen die zij nastreven ingebed zijn in of een relatie hebben met de Sustainable Development Goals. Voor het programma 'Biologische levensmiddelen Duitsland', wat overigens nog een werktitel is, is er een relatie ontstaan tussen de SDG'S 2/3/8/12 en 15. Max Biermans is manager van het project: "Wij zijn blij met dit initiatief, de samenwerkingen met de partners en de deelnemende bedrijven. Voor hen is het van belang dat zij toegang krijgen tot de retailkanalen in Duitsland. Vanuit een samenwerkingsmodel met de Duitse bio-bedrijven kan er een win-winsituatie ontstaan, mede op grond van de kennisdeling die daaruit voortvloeit."

De RVO heeft haar beleid gericht op drie jaar, tot en met 2027. Max: "Gedurende drie jaar creëren wij de randvoorwaarden voor de deelnemende bedrijven om succesvol op de Duitse markt te kunnen gaan opereren. Daarbij moeten langdurige samenwerkingsovereenkomsten gaan zorgen voor krachtige samenwerkingen en duurzame productintroducties."

Voor meer informatie:
Max Biermans
Partners for International Business (PIB)
Prinses Beatrixlaan 2
2595 AL Den Haag
06 11804372
max.biermans@rvo.nl
www.rvo.nl