Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We zien het positieve effect van de nudges"

Online-klant Jumbo kiest vaker biologisch door zin: 'Bio, onbespoten schil'

Door de zin 'Bio, onbespoten schil' onder het product weer te geven, klikt bijna een derde van de online Jumbo-klanten (28%) op een biologisch product. Tien procent koopt vervolgens ook biologisch, zo blijkt uit de resultaten van vier online nudges in de webshop van Jumbo die afgelopen jaar plaatsvonden, in samenwerking met Bionext, ketenorganisatie van de biologische sector. Ook door de inzet van online banners, een suggestief boodschappenlijstje met biologische opties en biologische zoeksuggesties wist Jumbo de keuze voor biologisch te stimuleren. Jumbo heeft als doelstelling dat in 2026 minimaal 8% en in 2027 minimaal 10% van de verkoop van aardappelen, groenten en fruit van biologische teelt zijn.

Zichtbaar op de biologische limes, citroenen en sinaasappels

Uit de resultaten van online nudges van afgelopen jaar blijkt dat 28% van de online-klanten vaker op biologische producten klikt door het zinnetje 'Bio, onbespoten schil'. Vervolgens kiest ook 33% van de klanten vaker om de biologische producten toe te voegen aan zijn of haar mandje. In totaal zorgde dat voor een stijging van 10% van de klanten die voor het biologische alternatief kozen.

Jumbo wil dat in 2026 minimaal 8% en in 2027 minimaal 10% van de verkoop van aardappelen, groenten en fruit van biologische teelt zijn. "We zien het positieve effect van de nudges en zullen daarom 'biologisch' regelmatig blijven aanprijzen via de zoekbalk. Ook blijven we regelmatig het inspiratielijstje op de homepage vertonen. Daarnaast verkennen we hoe we de USP's op productkaartjes voor een breder assortiment kunnen toepassen. Zo kunnen we biologische producten meer zichtbaarheid geven en een duurzame keuze blijvend stimuleren", zegt Ton van den Hoek Manager AGF bij Jumbo.

Door de inzet van banners, een suggestief boodschappenlijstje met biologische producten op de homepage en biologische zoeksuggestie in de zoekbalk, wist Jumbo online meer aandacht te genereren voor biologisch. 1 op de 5 consumenten (18%) klikt vaker een biologisch product aan, door biologische suggesties weer te geven in de zoekbalk (zoeksuggesties). Tijdens de inzet van deze nudges klikten online-klanten vaker een biologisch product aan vaker op biologische producten en werden er significant vaker biologische producten aan het winkelwagentje toegevoegd. Banners zorgen met name voor meer zichtbaarheid, maar leiden niet direct tot een hogere verkoop.

'Bio, onbespoten schil' leidt tot meer online keuze biologisch
Tijdens het nudgen werden online-klanten in drie groepen verdeeld. Twee groepen zagen een groene regel onder een product, met een verschillende producteigenschap (USP), de derde groep (de controlegroep) kreeg geen extra informatie. Door de inzet van de A/B/C test is inzichtelijk geworden welke informatie het meeste aanspreekt en aanzet tot aankoop. Uit de onderstaande nudge blijkt dat 10% van online-klanten die de zin 'Bio, onbespoten schil' te zien kregen, vervolgens voor biologisch kozen.

De nudges kwamen tot stand als onderdeel van de consumentencampagne 'De mooiste boodschap is bio uit Europa' (2024), een initiatief van Bionext.

Voor meer informatie:
Bionext
Bennekomseweg 43
6717 LL Ede
030 2339970
info@bionext.nl
www.bionext.nl

Publicatiedatum: