Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Koel- en bewaartechnieken worden steeds belangrijker"

Omnivent streeft naar hoger beschikbaarheidsniveau van voedsel

Tholen - De extremiteiten in het weer als gevolg van de klimatologische veranderingen zorgen ervoor dat wereldwijd de biologische en gangbare land- en tuinbouwboeren niet meer blindelings kunnen vertrouwen op de resultaten uit het verleden. De weersextremen hebben invloed op de kwaliteit van de opbrengst, het aanbodvolume en de continuïteit. Het gevolg is dat er een steeds hogere prioriteit komt te liggen bij de kwaliteit van de koel- en bewaartechnieken.

Luuk Salomons: "De wereld is ons speelveld"

Een wereldspeler op het gebied van koel- en bewaartechnieken is Omnivent uit Zeewolde. Het bedrijf is sinds 2000 in handen van Luuk Salomons (56). Als jong afgestudeerde aan de WUR (Agrarische Akkerbouw en Meet- en Regeltechniek), nam hij het initiatief het bedrijf over te nemen. Hij kende Omnivent al redelijk goed, had er stage gelopen en werkte er al een paar jaar. Eind jaren negentig deed zich de mogelijkheid voor. Luuk nam een extra hypotheek op zijn huis, kreeg een financiering bij een bank en betrok extra gelden via familie en vrienden. Boekhoudkundig bleek het een relatief eenvoudige overname te zijn. Luuk: "Het was een geweldige sprong in het diepe, maar mijn achtergrond in combinatie met mijn ervaring binnen Omnivent gaf mij voldoende strategische zekerheid het bedrijf succesvol door te kunnen starten. En dat is gelukt. We hadden destijds 40 fte's, nu inmiddels 175 fte's. Uiteraard kun je alle operationele uitdagingen die er tijdens, en na een doorstart op je pad komen, niet voorzien. In dat geval wordt doorzettingsvermogen en creativiteit gevraagd. En misschien wel het alle belangrijkste: de steun van het thuisfront en van je vrienden. Als zij afhaken neemt het zelfvertrouwen snel af en is dat het begin van het einde."

Technische uitgangspunten
Omnivent streeft naar beschikbaarheid van voedsel gedurende het hele jaar. Door op maat gemaakte bewaaroplossingen te ontwerpen en te bouwen spelen ze in op specifieke klantvragen vanuit de hele wereld. "Niet elk land of werelddeel heeft te maken met dezelfde weersextremen. We staan nog maar aan het begin van structurele veranderingen van de weerpatronen. Om daar trends uit te halen is erg moeilijk. Het weer laat zich steeds minder makkelijk voorspellen waardoor de boeren wereldwijd steeds grotere risico's lopen, ook de biologische boeren." Om die risico's zo veel mogelijk te mitigeren is het volgens Luuk van belang dat boeren in hun keten in staat worden gesteld de opbrengst lang te kunnen koelen en te bewaren, waardoor ze een grotere leveringszekerheid kunnen garanderen. "Om wereldwijd aan de vraag te kunnen blijven voldoen is het van belang dat vanuit een basisstandaard wordt ontworpen en gebouwd. Wij hanteren daarbij drie uitgangspunten; productkwaliteit, energiebesparing en bedieningsgemak."

"In samenwerking met hun klanten verzamelen ze al jarenlang kennis over het bewaren van landbouw- en versproducten. Bovendien is onze Research & Development afdeling continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe oplossingen. Door het toepassen van die kennis en ontwikkeling kunnen wij blijven voldoen aan de klantvraag."

"Koel- en bewaartechnieken worden steeds robuuster"

Marktkansen en bedreigingen
"Natuurlijk onderkennen we de bedreigingen die er op ons af kunnen komen als gevolg van de klimatologische ontwikkelingen, economische instabiliteit, politieke onzekerheden en op sociaal gebied. De wereldorde maakt een spannende ontwikkeling door." Voor Luuk geldt dat bij elke bedreiging, hoe groot en fundamenteel deze ook kan zijn, er altijd weer kansen ontstaan. "Wij zien nu al een toenemende vraag naar robuustere koel- en bewaarsystemen. Onze klanten gaan steeds meer sturen op behoud van kwaliteit van de opbrengst en niet alleen maar op volume. Met andere woorden, dat wat ze kunnen oogsten willen ze ook volledig kunnen verkopen. Ze sturen steeds meer op een betere bruto landopbrengst en netto verkoop verhouding. Koelen en bewaren is de oplossing."

Jaarlijks realiseert Omnivent wereldwijd 150 tot 175 projecten. "Dit doen wij voor zowel de gangbare als de biologische akkerbouwers en aanpalende bedrijven." Zijn ontwikkelings- en weerbaarheidsstrategie is gebaseerd op spreiding. "Wij hebben onze productie in Polen, de Research & Development zit hier in Nederland, en onze geografische markten zijn over alle werelddelen verspreid. De fysieke markten kunnen en mogen ook sterk verschillen, omdat we altijd custommade ontwikkelen en bouwen." Het begrip focus komt bij hem in zijn woordenboek niet voor. "Te veel geografische focus kan een bedreiging worden, het is een zwakte en maakt je kwetsbaar. Onze 'focus' is de wereld, in combinatie met een breed scala aan kennis, kunde en producten."

Continuïteit
Voor 2025 geldt dat Luuk en zijn medewerkers wereldwijd in staat moeten zijn in te kunnen blijven spelen op alle consequenties van de bedreigingen zoals die zijn benoemd. Dat betekent volgens Luuk het intensief stimuleren van vakmanschap en een betrouwbare basis blijven creëren van de loyaliteit van medewerkers. Volgens Luuk zijn dat belangrijke pijlers voor een gezond bedrijf. "Dat zijn voor mij belangrijke organisatie-uitgangspunten als het gaat om behoud van mensen. Wat wel een uitdaging is om de toenemende groei in te laten vullen door professionals. Zoals we allemaal weten is er in Nederland een groot tekort aan technisch goed opgeleide professionals. Daar hebben wij dus ook last van."

Luuk is eerlijk, hij heeft daar niet meteen een antwoord op. Een belangrijke groeimarkt ziet hij in de biologische sector. We zien wereldwijd de vraag toenemen en de ontwikkelingen op het gebied van onder andere biodynamische landbouw groeien. "Ongeveer 15% van onze portfolio bestaat uit biologisch en biodynamische opdrachtgevers. We zien het aandeel in 2025 zeker stijgen. Om in de 'focus metafoor' te blijven: Ook in 2025 houden wij een scherp oog op de wereld, want de wereld is ons speelveld."

Voor meer informatie:
Luuk Salomons
Omnivent
Morseweg 1
3899 BP Zeewolde
www.omnivent.com