Tholen - De Nederlandse uienmarkt zit momenteel in een soort transitieperiode van de eerste naar de tweede helft van het exportseizoen. "De eerste weken van januari is de export nog behoorlijk op de been gebleven, omdat Senegal langer openbleef. Andere jaren zakten we in januari weleens helemaal weg in volume, maar dat is nu nog niet het geval en Berlijn is niet eens meer zover weg. In Nederland hebben we een kleine prijsaanpassing gehad om de aansluiting te vinden, maar hierdoor is het gat met de Europese markt niet groot", aldus sales manager Michel Veltman van Waterman Onions.
"Wij kijken terug op een goede eerste helft van het exportseizoen. In eerste instantie kwam het seizoen langzaam op gang, maar toen de vraag eenmaal op gang kwam, hebben we ook vraag gezien uit alle werelddelen. Dit heeft erin geresulteerd dat er een aanzienlijk volume is weggegaan, wat ook wel nodig was, gezien de oogstramingen", vervolgt Michel. "Doordat we een hele andere prijszetting hebben dan vorig jaar konden we goed concurreren op de wereldmarkt. De afgelopen jaren zaten andere productielanden als China op het vinkentouw, maar dit jaar kunnen we met de Hollandse uien alle markten concurrerend bedienen. We hebben in het land wel te maken gehad met bacteriedruk, maar ik ben zeker niet ontevreden over de gemiddelde kwaliteit, zoals we die hebben gezien en we hebben alle bestemmingen kunnen voorzien van een kwalitatief goede ui."
"Hierdoor hebben we een mooi gat kunnen slaan in de voorraad van de Nederlandse uien, alhoewel er nog een behoorlijk volume te verkopen is. Die beschikbaarheid zal grotendeels de prijs gaan bepalen, eveneens welk volume nog gaat afvallen, omdat het kwalitatief niet geschikt is", aldus de sales manager. "Ons voordeel is dat ook onze buurlanden zoals Duitsland en Oostenrijk hun prijzen aan het verhogen zijn, omdat hun voorraden slinken en ook de kwaliteit steeds meer een issue is. We merken nu al dat er vanuit Zuid- en Oost-Europa wat meer interesse wordt getoond in de Hollandse uien. Al met al hebben we weer frisse moed om de tweede helft van het seizoen aan te vangen."
Ook de afzet van de rode uien is opmerkelijk voortvarend verlopen. "Door de areaaluitbreiding in rode uien hadden we aan het begin van het seizoen verwacht dat we een aanzienlijk volume beschikbaar zouden hebben, maar de afzet van rode uien is het hele jaar al erg goed geweest, ook is er aardig wat overzeese export geweest. Dit heeft erin geresulteerd dat er minder rode uien voorradig zijn dan we vooraf hadden gedacht. En de huidige grote vraag naar grove, rode uien kan wellicht zelfs nog wel eens gevolgen hebben voor de beschikbaarheid later in het seizoen", aldus Michel.
Ook de biologische uien zijn dit jaar opvallend hoog geprijsd. "We zien enorme tekorten doordat veel oogsten tegen zijn gevallen en de kwaliteit her en der een probleem is. Dit heeft geresulteerd in hoge prijzen dit seizoen. Vooraf hadden we een normaal prijsniveau verwacht, maar dat is zeker op de vrije markt niet het geval. Door de hoge prijs is de vraag naar de biologische uien Europa-breed nog niet extreem groot, maar het aanbod is dat zeker ook niet, dus dat houdt de markt goed in balans."
Waterman Onions staat met de overige leden van de Waterman Food Group (Roussel Onions, BioQrops, Sawari Fresh, Biesheuvel Knoflook, Jawa en faiafood op het Holland Paviljoen van de Fruit Logistica: Hal 3.2, C-33.
Voor meer informatie:
Michel Veltman
Waterman Onions
Tel.: +31 (0)6 10 09 83 82
[email protected]
www.waterman-onions.nl