Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verkoop bio-wortelen stijgt met 253% na succesvol nudgingexperiment in Finland

Een verkoopexperiment gefocust op biologische wortelen leidde in Finland tot een significante groei van 253% in de verkoop, concludeert een nieuwe Europees onderzoeksrapport rond de marketing van biologische producten. Als onderdeel van het Europese project 'Nudging Organic' deed Finland samen met Zweden, Vlaanderen en Nederland drie jaar lang onderzoek naar 'nudging': verkooptechnieken die inspelen op het onbewuste associatiepatroon van consumenten.

Nudging interventie in Finse supermarkt. Foto: ProLuomu

In het nieuwe 'Sustainable Nudging Report' brengen de vier landen hun bevindingen over verschillende nudging experimenten bijeen en delen ze praktische tips voor duurzame ondernemers om, ondanks een competitieve markt vol goedkopere prijsvechters, biologische producten positief te positioneren. Het samenwerkingsverband bestaande uit het Zweedse Organic Sweden, Nederlandse Bionext, Vlaamse BioForum en Finse ProLuomu onderstreepte het project gefinancierd door European Research Executive Agency (REA) dan ook met de gedeelde slogan: "Organic in Europe, Part of the Solution".

Nudging succes in Finland
Het Europese project boekte het grootste succes in Vantaa, Finland. Gedurende twee weken kregen biologische wortels in supermarktketen K-Citymarket een nieuwe strategische plaats toegewezen met aanvullend communicatiemateriaal als 'Met één wortel kun je de wereld al verbeteren'. Als populaire snack in de Finse eindejaarsperiode bleek de wortel een slimme keuze, met een significante groei in verkoop van 253% (tegenover voorgaande jaren). Heidi Haavisto-Meier van ProLuomu "Het was een fijne samenwerking in de keten, met positieve feedback van zowel de retailer als van de producent. De deelnemende winkel heeft zelfs besloten het campagnemateriaal te bewaren voor volgende jaren." Maar ook de andere onderzoekspartners boekten succes in eigen land.

Andere bevindingen uit het 'Nudging Organic' onderzoek:

  • Zweden verplaatste biologische producten naar 'drukke verkeerspaden' binnen de supermarkten en zag een stijgende verkoop van 65% voor hun geactiveerde product.
  • Nederland focuste op kleine visuele hints op het winkelschap en deelnemende winkels boekten een 5-10% stijging in de verkoop van geselecteerde bioproducten.
  • In Vlaanderen steeg de verkoop van 'genudge' biologische producten met 33% door positieve framing en ondersteunend campagne materiaal over de algemene troeven van biologische landbouw. Zie Vlaamse SNR.

Conclusies en inzichten
Het Sustainable Nudging Report benadrukt in zijn conclusies de effectiviteit van product placement en positieve framing en de kracht van kleine winkelinterventies. Anton Jarild van Organic Sweden: "Het project bewijst dat al kleine strategische veranderingen een impact kan maken op consumentengedrag, en we hopen dan ook retailers deze tools gebruiken om een duurzaam voedselsysteem te promoten."

Klik hier voor het Common Sustainable Nudging Report 2025.

Publicatiedatum: