Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Gaan volop inzetten op vergroten zichtbaarheid biologische speciaalzaken"

Biowinkelvereniging viert 12,5-jarig bestaan met event op 4 februari

Tholen - De Biowinkelvereniging bestaat 12,5 jaar en viert dit met een event op 4 februari. "We kijken hier heel erg naar uit", vertelt Roosmarijn Saat, voorzitter van de Biowinkelvereniging, in aanloop naar deze jubileumviering. "De komende jaren gaan we volop inzetten op het vergroten van de zichtbaarheid van de biologische speciaalzaken. Daarom lanceren we tijdens dit event het ambitieplan 2025-20230: De kracht van biowinkels'."

Roosmarijn geeft aan dat het event draait om de zichtbaarheid van de biowinkels. "We willen echt laten zien dat we collega's van elkaar zijn en dat de winkels stuk voor stuk het omfietsen waard zijn. Door consequent voor dit assortiment te kiezen dragen we bij aan de verduurzaming van het voedselsysteem. Daarin onderscheiden de bio-winkels zich en dat moeten we veel meer gaan laden. Dit onderscheidende vermogen zichtbaarder maken is een belangrijke pijler voor de komende jaren."

Ze is al van begin af aan in diverse rollen betrokken geweest bij de Biowinkelvereniging en het Promotiebureau Biologische Speciaalzaken (PBS), waaruit de Biowinkelvereniging voortgevloeid is. Er zijn volop ontwikkelingen rondom de vereniging. Zo is onlangs een rebranding doorgevoerd. "Voor business-to-consumer was er al Mijnbiowinkel.nl de meer business-to-business gerichte Biowinkelvereniging is nu ook meegenomen in die uitstraling. Dit is natuurlijk goed voor de herkenbaarheid. De Biowinkelvereniging is er echt voor de leden en natuurlijk de potentiële nieuwe leden."

De Biowinkelvereniging ondersteunt alle biologische speciaalzaken. Dit varieert van boerderijwinkel tot webshop en van bakkers, slagers en biologische supermarkten. "Het gaat om een kanaal dat heel consequent kiest voor biologisch. Je kunt namelijk pas lid worden van deze club als je minimaal 90% biologisch verkoopt. De Biowinkelvereniging vertegenwoordigt het bio-retailkanaal van Nederland en het is heel gaaf om dat nu steviger te kunnen positioneren. We zijn hier al decennialang mee bezig, maar gezien het huidige groeiperspectief en de ontwikkelingen rond de verduurzaming van ons voedselsysteem, is het essentieel om te laten zien dat we er zijn. De biospeciaalzaken werken samen om niet alleen de consument bewust te maken, maar ook de markt te laten groeien."

Grootste verdienste
Roosmarijn benadrukt dat de biologische speciaalzaken van begin af aan een aanjager geweest zijn van de bio-sector en de biologische en biodynamische landbouw. "Met deze coöperatieve vereniging hebben we als winkels bijgedragen aan de verdere groei van deze mooie sector. Dat is voor mij ook altijd wel de belangrijkste reden geweest om, naast al mijn werkzaamheden voor mijn eigen winkel, ook heel veel voor het landelijke aspect te doen. Daardoor vind ik het ook heel stoer om als collega's samen op te trekken in deze coöperatie. Daarbij maakt het niet uit of je een kleine boerderijwinkel of grote biosupermarkt hebt. We dragen allemaal het bio-product een warm hart toe. Het is heel stoer dat dit nog steeds bestaat en nu naar next level kan gaan."

Begrijpelijke boodschap
Eén van de meest memorabele momenten is de 'Geen BTW op Bio'-campagne die heel breed gelanceerd is. Roosmarijn: "Daar kregen we ontzettend veel feedback op en dit kwam onder de aandacht in de landelijke pers. Daar krijgen we geen voet aan de grond. En dat terwijl je nu met alle prijsstijgingen als consument alleen maar meer benadeeld wordt. We zullen hierop blijven ageren als Biowinkelvereniging." Dit zie je volgens haar nu ook rond gentech: "Bij zo'n thema merk je dat wij het kanaal zijn dat zo'n boodschap begrijpelijk naar het grote publiek kan communiceren."

Hoe staat het er nu voor in de biologische speciaalzaken? "We veren de laatste maanden zeker terug en ik denk dat dit heel mooi is. Zeker nu je ziet dat MKB-breed de kosten een gigantische uitdaging zijn, is het mooi om qua omzet er weer iets bij te kunnen krijgen."

Klik hier voor de uitnodiging en het programma van de jubileumviering op 4 februari bij De Groene Afslag in Laren.

Voor meer informatie:
Roosmarijn Saat
Biowinkelvereniging
Bennekomseweg 43
6717 LL Ede
06 82312994
[email protected]
www.biowinkelvereniging.nl