Tholen - Laurens van Luin kreeg op 26-jarige leeftijd kanker. Maar hij overleefde de intense, zware periode. Hij had zojuist de hotelschool in Den Haag afgerond, vol ambitie en met jeugdig enthousiasme wilde hij zijn opleiding gebruiken om op een creatieve wijze het vak van hotellerie een nieuwe impuls te geven. Het allesbepalende levensmoment als gevolg van zijn ziekte zorgde ervoor dat hij op een keiharde wijze het leven anders is gaan omarmen. De vraag was niet in welke mate hij zichzelf moest gaan ontwikkelen, maar op welke wijze hij van betekenis voor anderen kon zijn. Laurens: "Na die zware tijd heb ik met mezelf afgesproken dat ik niet alleen goed voor mezelf ga zorgen, maar me ook ga inzetten om de gezondheid van andere mensen te bevorderen." Dat is bijna twintig jaar gelden. En hij doet dat nog elke dag via zijn duurzaam cateringbedrijf Manic Organic.
Foodtruck
Na zijn herstel begon hij een concept te ontwikkelen voor de foodsector. Een foodtruck werd de basis voor zijn cateringbedrijf. Hij wilde mensen ontmoeten en met elkaar in verbinding brengen, en ze stimuleren gezond te gaan eten. Zijn foodtruck bracht hem naar cultuur- en muziekfestivals, bedrijfsevenementen en bruiloften. Een belangrijk uitgangspunt was dat het aangeboden assortiment duurzaam en zoveel mogelijk biologisch moest zijn. Laurens brengt alle elementen bij elkaar waardoor er sprake is van een 'food-fusion'. Hij ontwikkelde zijn eigen recepturen en creëerde opvallende gerechten. Laurens: "Het uitdagende aan duurzaamheid is dat er zoveel ontwikkelingen gaande zijn, en dat je nooit kunt verslappen. De ontwikkelingen in deze sector gaan razendsnel, en laten we eerlijk zijn, de concurrentie neemt ook snel toe. Er is blijkbaar een positief bewustzijnsproces op gang gekomen. Steeds meer jongeren kiezen voor biologisch. Biologisch eten is trendy." Hij begon met hamburgers van biologisch rundvlees uit Brazilië. Dit strookte niet met zijn duurzaamheidsgedachte en filosofie. Na een jaar ging hij over naar een volledig vegetarisch menu. Inmiddels is het merendeel van het assortiment vegan.
Missie krijgt vorm
Samen met zijn team hebben ze de afgelopen jaren vele events mogen organiseren tijdens grote (bedrijfs)evenementen: de Vierdaagse van Nijmegen, Sail Amsterdam, KLM, Postcode Loterij, ABN, en zelfs voor onze voormalig minister-president Mark Rutte. "Het is geweldig om bedrijven en organisaties te stimuleren op een laagdrempelige wijze bewust te maken van de noodzaak tot verduurzaming." In een redelijk hoog tempo krijgt zijn missie vorm. Volgens Laurens raakt hij zelf ook geïnspireerd door het enthousiasme dat hij bij zijn opdrachtgevers ervaart. Naast zijn zakelijke instinct en enthousiasme vormt een diepe overtuiging een belangrijke drijfveer.
Verder professionaliseren
Naast de ideologische en filosofische benadering van zijn business is hij ook ondernemer en eindverantwoordelijk voor zijn bedrijf. Dat stelt hem voor de uitdaging om bij elk besluit een balans te vinden tussen de harde zakelijke kant van het ondernemerschap en de zachte kant gebaseerd op zijn maatschappelijke visie. Laurens: "Ik heb het bedrijf gepositioneerd als een 'duurzaam consultant'. Als zodanig streven we ernaar de culinaire wereld verder te verenigen met milieuverantwoorde praktijken en sociale verantwoordelijkheid." Hij laadt zijn doelstellingen door de inzet van milieuvriendelijke voertuigen, verwerkt uitsluitend lokale ingrediënten en geeft vorm aan een strak nageleefd zero waste policy. De missie van Laurens heeft hij ook vertaald naar zijn medewerkers, leveranciers en partners. Hij denkt niet vanuit een enkelvoudig gedachtegoed, maar vanuit het meervoudige belang. De keten in het totaal vormt het vliegwiel voor verandering. "We moeten ons namelijk realiseren dat we de aarde niet van onze ouders hebben geërfd, maar hebben geleend van onze kinderen."
Voor meer informatie:
Laurens van Luin
Manic Organic
Dirk Verheulweg 4
2742 JR Waddinxveen
Tel.: 06 14068072
www.manicorganic.nl