Ekoplaza heeft de beste positionering in de foodretail. Speciaalzaken positioneren zich het best en supermarkten het slechtst. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Ekoplaza grote winnaar
Een goede positionering moet voor de consument relevant, onderscheidend en geloofwaardig zijn. Consumenten beoordeelden de partijen op een schaal van 1 tot en met 5 op deze criteria. Ekoplaza heeft volgens klanten de beste positionering (3,93). Vooral op 'onderscheidenheid' scoort de supermarktketen hoog (4,04). Dit is niet vreemd, aangezien Ekoplaza enkel biologische producten verkoopt. De supermarkt onderscheidt zich hiermee van de andere supermarkten. Nettorama (3,85) en Echte Bakker volgen (3,83).
Speciaalzaken goede positionering
Winkels en retailers die zich specialiseren in een specifiek segment presteren doorgaans beter dan grote retailers zoals supermarkten. Slagerijen en poeliers scoren het hoogst van alle subbranches met een 3,75. In sommige sectoren, zoals de slijterijbranche, is het echter lastig voor bedrijven om zich duidelijk te onderscheiden. Klanten zien vaak weinig verschil tussen de bedrijven. Daarom is het cruciaal voor deze bedrijven om zich helder te positioneren, zodat klanten precies weten waar het bedrijf voor staat.
Supermarkten slechtste positionering
Supermarkten scoren gemiddeld het laagst op positionering (3,40). Het is echter belangrijk op te merken dat er aanzienlijk meer supermarkten zijn geanalyseerd (15) dan bijvoorbeeld slagerijen en poeliers (3). Hierdoor is er meer kans dat er grote verschillen bestaan tussen de supermarkten. Kleinere, gespecialiseerde supermarkten presteren vaak beter dan de grote ketens. Dit kan komen door een sterkere binding van de klant met de supermarkt en meer onderscheidende waarde.
Voor meer informatie: www.multiscope.nl