In september introduceerde Dole Food een marketingcampagne gericht op de biologische sector, met de focus op Gen Y, Gen Z en babyboomers in meer dan een dozijn Amerikaanse steden die bekend staan om hun hoge biologische consumptie. Dit initiatief, een van Dole's grootste en meest impactvolle marketinginspanningen op het gebied van biologische producten tot nu toe, maakte gebruik van digitale, sociale en PR-kanalen, en liep tot oktober, zo liet William Goldfield, Dole's directeur bedrijfscommunicatie, weten.
Het doel van het seizoen was om gebruik te maken van Dole's 25-jarige geschiedenis op het gebied van groenten en fruit, door de nadruk te leggen op de voordelen van biologische bananen en ananassen voor de gezondheid, duurzaamheid en het milieu. Het doel was om zowel gevestigde als nieuwe biologische consumenten aan te spreken, inspelend op demografische verschuivingen en veranderende consumptiepatronen in het hele land.
Goldfield benadrukte de tastbare voordelen van de marketing van groenten en fruit en wees op de bevindingen van Dole dat een goed beheerd programma voor biologische bananen in de winkel de verkoop van conventionele bananen met wel 15% kan overtreffen. Deze inspanningen sluiten aan bij de bredere consumententrend naar natuurlijke voedingsmiddelen en merken die persoonlijke waarden op het gebied van gezondheid, welzijn en milieu- en sociale kwesties weerspiegelen.
Als onderdeel van de strategie richt Dole zich op bananen en ananas, de belangrijkste biologische producten, en is het bedrijf van plan om samen met retailers marketinginitiatieven te ontplooien om biologische shoppers aan te trekken. Deze initiatieven zullen bestaan uit een mix van digitale reclame, promoties in de winkel en online inhoud gericht op het versterken van Dole's positie op de biologische markt.
Daarnaast heeft Dole een verschuiving waargenomen in de voorkeur van consumenten voor iets groenere bananen, waarbij een enquête aangaf dat een aanzienlijk deel van de klanten de voorkeur geeft aan bananen die ten minste gedeeltelijk groen zijn. Dit inzicht vormt de leidraad voor Dole's merchandisingstrategieën om tegemoet te komen aan de verschillende consumentenvoorkeuren voor rijpheid van bananen.
Vooruitkijkend naar 2025 wil Dole haar samenwerking met retailers verbeteren om marketingstrategieën te ontwikkelen die aansluiten bij de zich ontwikkelende demografie van biologische consumenten, door gebruik te maken van digitale hulpmiddelen, in-store marketing en contentcreatie om de groei in de sector voor biologische producten te stimuleren.
Bron: Supermarket Perimeter