BioForum ondersteunt de biosector op verschillende manieren: technisch advies, marktonderzoek, netwerkvorming, belangenbehartiging en communicatie. Vanaf 2025 gaan ze de communicatiestrategie veranderen.
Foto: BioForum
Het nieuwe vijfjarenplan (2024-2029) gaf BioForum de ruimte voor reflectie. In het verleden ontving de organisatie middelen van de Vlaamse overheid om over de meerwaarde van biologische landbouw en voeding te communiceren richting consumenten. Dat deden ze jarenlang met de slogan 'Bio Mijn Natuur'.
Sinds 2018 zijn de financiƫle middelen voor de consumentencommunicatie van 'Bio Mijn Natuur' echter beperkt en intussen is het medialandschap sterk veranderd. Er moet rekening gehouden worden met algoritmes, SEO's, clickbait. De online concurrentie zit niet stil. Dankzij de Europese campagne 'De mooiste boodschap is bio' konden ze inzetten op onlineadvertenties, maar ook daar bleef de impact beperkt. De kanalen bereikten vooral de bioconsument en minder het nieuwe publiek. Dat, samen met het feit dat VLAM ook aan publiekscommunicatie voor bio doet onder de noemer 'Alles over bio', deed de organisatie beslissen dat het tijd is een andere weg in te slaan met BioForum.
Klik hier welke veranderingen die er plaats gaan vinden
Voor meer informatie:
Lieve Vercauteren
BioForum
Tel.: 0472 45 00 46
[email protected]
www.bioforum.be