Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"De pinsa werd al heel snel de 'hero' van het jaar"

TerraSana's 2024 in vogelvlucht...

Bij TerraSana kunnen ze terugkijken op een mooi jaar, zo blijkt uit het bericht '2024 in vogelvlucht'. Ze vierden de ene mijlpaal na de andere dit jaar. Van B corp tot BRC-certificaat, de overname van Candy Tree, awards voor een aantal nét gelanceerde producten en veel meer merkherkenning bij de consument.

"Na jaren van minder bezoekers in de biologische supermarkten in Europa merkten wij dat 'iedereen' er dit jaar zin in had. De nodige CAO-verhogingen een niet al te strenge winter en daarbij behorende energieprijzen zorgde ervoor dat we voelden dat het consumenten vertrouwen toenam en men weer bereid was meer uit te geven voor kwalitatieve producten. En dat is alleen maar fantastisch nieuws voor onze branche!", zo blikt TerraSana's directeur Boudewijn van der Kroft terug.

Nieuw design
Dit jaar lanceerde TerraSana 100+ producten in het nieuwe design. "Door ons logo op een veel strategischer plek te zetten en onze boodschap veel duidelijker te communiceren, merken we dat de merkherkenning groeit. Begin 2025 verwachten we de laatste 40 artikelen ook om te kunnen zetten", aldus Boudewijn.

TerraSana op de Biobeurs 2024. Daar werd onder meer de nieuwe Umami saus gepresenteerd. Op de foto: Remko Hartveldt, Saoed Ramdjan, Boudewijn van der Kroft en Belinda Barnhard.

Deze innovaties waren een succes
Hij kijkt ook nog terug op de productintroducties: "Om relevant te blijven kijken we continue waar we in ons assortiment nog producten kunnen toevoegen waar we in de markt zien dat we toegevoegde waarde kunnen leveren. Onder andere door nieuwe producten te brengen, maar soms ook producten die al aangeboden worden, maar ons inziens lekkerder kunnen én met een betere ingrediënt declaratie dan al voorhanden is. Zo lanceerden we 15 nieuwe producten in 2024. Van deze 15 werd de pinsa al heel snel de hero van het jaar. Deze 12 uur 12 uur gefermenteerde Italiaanse lekkernij is vernieuwend en lekker. Pinsa kan het beste omschreven worden als een mix tussen pizza en focaccia in. Zowel in Duitsland, Frankrijk, België als in Nederland een succesnummer bij onze klanten en won zelfs de titel best organic product in Frankrijk." Ook de (volkoren) pita en het omega-3-brood deden het goed, deze laatste kreeg een internationale speciale vermelding. "Ook openden we nieuwe deuren door onze eigen authentieke shoyu in het populaire dispenserflesje te lanceren. Voor thuis of in restaurants. Hiermee stellen we restaurants in staat om zich te onderscheiden, ten opzichte van het welbekende 'supermarkt merk' dat niet biologisch is, ook richting hun gasten dat zij met biologisch en kwalitatief hoogwaardige producten werken."

Klik hier voor alle nieuwe producten van 2024.

B Corp, BRC en werken met zonne-energie
2024 was verder het jaar dat TerraSana B Corp werd. "Daar zijn we trots op. Met 98.4 punten scoorden we goed. Helemaal als je weet dat een bepaald aantal punten vooral haalbaar zijn voor grote bedrijven die veel budget steken in documentatie, of die in onze branche simpelweg niet van toepassing zijn. Natuurlijk scoorden we goed op hoe we onze producten maken, want we zeggen altijd nee tegen ingrediënten die niet in het product horen, en het feit dat je uitsluitend op biologische wijze teelt en dus heel secuur met de aarde omgaat levert gelukkig ook eens wat punten op. Door onze duurzame relaties met onze leveranciers, en hoe we omgaan met onze eigen werknemers en hoe we de community steunen scoorden we goed aan de sociale kant van B Corp."

Duurzame energie met zonnepanelen
Vlak na de afronding van de B-Corp certificering plaatste TerraSana 252 zonnepanelen op de daken. Hiermee verwachten ze 70% van de totale energiebehoefte op te kunnen vangen.

BRC-certificaat
Recent heeft TerraSana voor de gehele productie en distributie centrum het BRC-certificaat behaald. "BRC, oftewel British Retail Consortium, is een internationaal erkend keurmerk dat bewijst dat we onze hygiëne, veiligheid en processen goed op orde hebben. We vonden het nodig om de volgende stap te zetten nadat we 4 jaar geleden FSSC22000 hadden behaald. De eisen van BRC zijn streng, but we made it en ik ben trots op het team dat dit binnen een aantal maanden met elkaar heeft gerealiseerd! Klanten worden terecht steeds veeleisender en hiermee laten wij zien dat wij een partner voor de toekomst zijn die continu de lat voor zichzelf hoger blijft leggen om te voldoen aan de wetgeving."

Candy Tree
Boudewijn gaat ook in op de overname van Candy Tree: "Candy Tree, het snoepmerk, bekend van zijn lollies en drop dat, net als TerraSana, al ruim 40 jaar actief is in de biologische markt, hebben wij recent overgenomen. We willen hiermee ons snoep assortiment verder uitbreiden en hadden het zonde gevonden als dit iconische merk niet meer beschikbaar zou zijn in de biowinkels. De afgelopen maanden zijn wij hard bezig geweest om alles te integreren in onze systemen en vanaf 1 januari zullen klanten dit hele assortiment bij ons kunnen bestellen en geleverd krijgen. Hiermee verwachten we internationaal ook meer zichtbaarheid aan dit assortiment te kunnen geven. Komend jaar zullen wij het assortiment verder ontwikkelen om relevantie aan onze klanten te bieden. De framboos en aardbei twists onder ons TerraSana merk zijn introducties die onder andere bij Candy Tree gemaakt worden en waarvan de eerste listings een feit zijn."

Op naar 2025
"Natuurlijk was ook niet alles top dit jaar", erkent Boudewijn. Zo zorgden verstoringen in de toevoerketen vanuit Azië omwille van de onrust in het Midden-Oosten dat de containerschepen moesten omvaren, wat leidde tot langere levertijden en hogere tarieven. "Ook liet het klimaat zich duidelijk gelden waardoor oogsten van onder andere cacao dramatisch waren wat resulteerde in enorme prijsverhogingen. En een product als gegrilde paprika is gewoon al maandenlang niet beschikbaar omdat het er domweg gewoon niet is. Ook maakten we een faillissement van onze pita- en naanleverancier mee net voor de zomervakantie, wat natuurlijk verschrikkelijk is voor de mensen die daar werken. Dit zorgde natuurlijk ook voor extra druk bij ons om op korte termijn alternatieven te vinden. We zijn blij dat we met een aantal weken out of stock het toch zo snel en met nieuwe topproducten wisten in te vullen."

Hij geeft aan dat ze ook in 2025 willen blijven innoveren. "De nieuwste introducties worden nu geproduceerd en zullen we vanaf januari, door onze samenwerking met GreenSprout, zo snel mogelijk 'aan de man brengen' in de zelfstandige biologische winkels. Maar voor nu is het eerst een mooi moment om allemaal bij te komen van dit jaar en lekker Kerst te vieren met familie, vrienden en geliefden. Namens TerraSana willen we iedereen dan ook een heel goed uiteinde en heerlijk 2025 wensen!"

Voor meer informatie:
Boudewijn van der Kroft
TerraSana
Waaier 10
2451 VV Leimuiden
0172 503333
[email protected]
www.terrasana.com