Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jeroen De Ridder (Jeroen Pompoen):

"Ondanks mindere opbrengst houden pompoen zich heel goed in bewaring dit seizoen"

Tholen - Met de donkere dagen is het pompoenenseizoen in volle gang. Zo ook bij Jeroen Pompoen, het bedrijf van teler Jeroen De Ridder. "We mogen niet klagen. De verkoop is tot op heden goed geweest. De opbrengst was dan wat minder, maar de bewaring is veel beter dan verleden jaar", vertelt de teler uit het Vlaamse Sint-Gillis-Waas.

Jeroen heeft hier samen met zijn vrouw Ilse een teeltbedrijf waar hij op zo'n 64 hectare 25 verschillende variƫteiten pompoenen teelt, maar het grootste deel bestaat uit Hokkaido en butternut (flespompoen). "Deze houden zich dus zeer goed in bewaring. De opbrengst was zoals verwacht minder, maar in de Hokkaido zitten we nu met 2 tot 3 procent verlies en de butternut zal ongeveer eenzelfde uitval laten zien, dus dat is een groot verschil met verleden jaar. Ik denk dat het met name komt, doordat we dit jaar op verschillende momenten hebben gezaaid, omdat de weersomstandigheden in het voorjaar te slecht waren. Normaal zaaien we alles tussen half mei en 1 juni, maar nu hebben we een deel rond 20 mei gedaan, een deel 7 juni, 14 juni en zelfs de 28e nog. Daardoor hebben we onze oogstplanning goed kunnen opvolgen en zijn we nergens te laat gekomen. Je ziet in het verleden dat als we te rijp oogsten er problemen ontstaan in bewaring en je snel moet verkopen. Als er dan minder vraag is, krijg je al snel matige prijzen. Nu kunnen we het meer spreiden."

Piekmomenten Hokkaido
En dat verloopt voorspoedig dit seizoen, geeft Jeroen aan. "In het begin van het seizoen hebben we heel goed verkocht. De laatste twee weken is het dan wat rustiger, maar ik verwacht dat het eind deze week wel weer aan zal trekken. Eind november/begin december valt het altijd wat terug, maar we zien al wat bestellingen binnenkomen voor de komende dagen. Feestdagendrukte hebben we niet echt meer. Je ziet een piek in Hokkaido eind oktober en richting Kerst is de verkoop wel zo'n 20 procent meer dan een gewone week, maar meer dan dat ook zeker niet."

Het bedrijf belevert voornamelijk de Belgische binnenlandse markt. "Hier zie je wel verschil tussen Hokkaido en butternut. Gedurende ons seizoen van eind augustus tot en met januari zie je dat het in butternut stijgt naarmate september vordert. Vervolgens gelijk blijft tot het einde van het seizoen en heel het jaar aanhoudt tot de zon zich in het voorjaar laat zien. Daar is gedurende het seizoen genoeg vraag vanuit het binnenland. Hokkaido heeft meer fluctuaties gedurende het seizoen. Toch gaat dit goed hoor, want we zitten tot op heden toch op 1,5 miljoen kilo, dus je kunt niet zeggen dat het slecht verkoopt."

Uitrekken lastig
"Export doen we enkel op het einde van het seizoen met Hokkaido, omdat daar de vraag na Nieuwjaar wegvalt. Dat is spijtig, maar je ziet dat het meeste Belgische product dan ook langzaam maar zeker weg is, dus consumenten vergeten dat het er in minder mate nog wel is en de handel pakt het ook niet meer aan. Hokkaido is heel seizoensgebonden, dus kijken we tegen die tijd naar het buitenland. Dat het pas na Nieuwjaar is, is dit jaar misschien niet zo slecht, want ik begreep om me heen dat deze nog niet echt loopt zoals het zou moeten. Het gaat nog niet naar verwachting, maar in export zie je ook dat het uit het niets opeens heel hard gaat."


Jeroen en Ilse De Ridder - Heyrman

"Er zijn overigens wel initiatieven om de verkoop ook na januari te stimuleren, maar vanuit telersperspectief is dat lastig", gaat Jeroen verder. "Als ik het had gewild, had ik half december al leeg kunnen zijn dit jaar. Om het uit te rekken, moet er dus ook wel genoeg product zijn. Bovendien kun je het wel proberen tot maart aan te bieden in bewaring, maar soms, zoals vorig jaar, kan deze ook echt tegenvallen. Moet je dan het risico nemen als teler om veel product te verliezen? Met de juiste promo's kan het ook misschien wel aan de man gebracht worden. Je ziet dat zichtbaarheid een groot effect kan hebben op de verkoop. Misschien wel meer dan prijs, want soms stijgen de volumes dan ineens met 30 tot 40 procent. Alleen niet elk jaar is hier geschikt voor. Uiteindelijk is het wel de bedoeling tot februari te leveren, maar veel langer misschien niet. Maart is voor ons even een rustige periode, waarna we in april weer in de venkel zitten. Zo zitten wij in onze cyclus", besluit Jeroen.

Voor meer informatie:
Jeroen De Ridder
Jeroen Pompoen
Heerweg 3
9170 Sint - Pauwels, Belgiƫ
Tel.: +32 (0)484 73 86 64
[email protected]
www.jeroenpompoen.be