Tholen - Mensen blij maken met goede en eerlijke chocolade, dat is wat Dennis van Essen wil. Goede chocolade eten is volgens hem een exquise ervaring. Hij kiest bewust voor kleine en unieke chocolademakers uit de Verenigde Staten, Europa en Azië. De chocolademakers van The High Five Company kopen rechtstreeks bij de cacaoboeren, betalen premiumprijzen en werken met veel visie en aandacht om chocolade te maken. Dennis: "We houden de ketens graag zo transparant en kort mogelijk. Wij verkopen geen chocolade die je in de supermarkt vindt. Door specialistische chocolade te distribueren, steunen wij de chocolademaker en ook de cacaoboeren."
"Eerlijke prijzen, daardoor goede opbrengsten voor de lokale boeren"
Smaakvariatie
Cacao kan wel achthonderd verschillende smaakaroma's bevatten. Elke chocolade heeft zijn eigen specifieke karakter. De smaak van chocolade wordt mede voor een belangrijk deel bepaald door de wijze van roosteren. Het roosterproces wordt bepaald door de chocolademaker die daardoor zelf het brandprofiel beïnvloedt, dat is het ambacht. Dennis selecteert op smaak en op de productiewijze alsmede op de manier waarop de cacaoboer door zijn afnemer wordt behandeld. Voor Dennis is een goede prijs voor de cacaoboeren van het grootste belang. "90% van onze afzet bestaat uit zelfstandige winkeliers in Nederland en Europa. Zij gaan voor onderscheidende smaakvarianten die door hun klanten worden gewaardeerd. Geen reguliere smaken, maar varianten die de consument een absolute smaakbeleving geeft."
"Cacao kent wel 800 smaakvarianten"
"Consumenten niet erg prijsgevoelig"
The High Five Company heeft met name het afgelopen jaar te maken gekregen met inkoopprijsstijgingen van soms wel 40%. Je zou denken dat de vraag als gevolg daarvan afneemt. Het tegenovergestelde blijkt echter waar te zijn. Dennis: "Ondanks deze voorkomende stijgingen blijken de klanten van onze klanten, de consumenten, niet erg prijsgevoelig te zijn. Ik vind dat geweldig natuurlijk, daaruit blijkt dat we aan de inkoopzijde met de juiste chocoladeproducenten samenwerken." Een tweede aspect wat kenmerkend is voor de markt, is het feit dat het aanbod aan chocolademakers wereldwijd aan het toenemen is. "We zien een enorme stijging, het probleem is evenwel dat de kwaliteit van het eindproduct niet in alle gevallen voldoet aan de markteisen. Veel fabrikanten zijn onvoldoende op de hoogte van de markt en marketingproces. Ze zijn te veel productgeoriënteerd, dat leidt tot negatieve marktperceptie."
Ondanks de aanbodstijging wat een prijsdaling zou doen vermoeden zijn de prijzen op de wereldmarkt nog steeds aan het stijgen. De belangrijkste oorzaak zijn de klimatologische omstandigheden. Het is of veel te nat of veel te droog. Dennis: "Door met name de toegenomen droogte ontstaan er ziektes op de cacaobonen, daardoor worden grote delen van de oogst afgeschreven. Dit vormt voor veel werelddelen een structureel probleem. Omdat in die delen van de wereld waar de cacaobonnen worden geteeld niet te verwachten is dat de droogteperiodes zullen afnemen."
Meer smaak in 2025
In 2025 gaat Dennis met nog meer chocoladefabrikanten samenwerken. Dit om het smaakassortiment te verbreden en het inkooprisico nog meer te spreiden. Of hij gaat proberen zijn afzet te vergroten via de biologische en reguliere retailers, daar is hij duidelijk over: "Nee, dat ga ik zeker niet doen, ik heb dat geprobeerd, maar de grotere ketens, dus de georganiseerde retail, willen een te groot inkoopvoordeel. Daarbij moet je betalen voor point of sale presentaties en hoge kortingen kunnen garanderen. Ze willen geen enkel risico lopen. Dat beleid past niet bij mij als mens, als ondernemer en als toegewijde inkoper. Chocolade moet immers onder alle omstandigheden op een menswaardige wijze worden geproduceerd en worden verkocht."
Voor meer informatie:
Dennis van Essen
The High Five Company
Schepenveld 12-01
3891 ZK Zeewolde
036 7852003
[email protected]
www.thehighfivecompanycom