Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Toekomstbestendige strategie geïmplementeerd sinds aantreden nieuwe algemeen directeur

Conservenfabrikant Machandel wil klanten blijven verrassen

Tholen - Edwin de Boer (57) is sinds een jaar algemeen directeur van conservenfabrikant Machandel uit Haulerwijk, Friesland. Al meer dan dertig jaar produceert Machandel een breed assortiment houdbare producten zoals biologische en bio-dynamische conserven. Dat doen ze in nauwe samenwerking met alle partijen in de keten. Het bedrijf is van oorsprong een familiebedrijf en heeft in deze traditie sinds 2012 het Engelse familiebedrijf Windmill als meerderheidsaandeelhouder. In mei 2022 is Windmill volledig eigenaar geworden.

Edwin de Boer sinds januari nieuwe directeur Machandel

Strategie aanscherpen
Edwin heeft veel ervaring opgedaan binnen diverse bedrijven. Binnen het mkb en familiebedrijven voelt hij zich het meest op zijn plek. De overstap naar Machandel past binnen de strategieaanscherping van het bedrijf. Edwin: "Een belangrijke opdracht is ervoor te zorgen dat we toekomstbestendig zijn. Daarin zijn we natuurlijk niet uniek. Gegeven de diverse dynamieken is het belangrijk om je helder te positioneren en je daarop te focussen. En vooral wendbaar genoeg te zijn om in te kunnen blijven spelen op kansen die voorbij komen."

Machandel levert zijn producten door heel Europa en zelfs daar buiten. Daarmee behoort het bedrijf tot een van de belangrijke partijen op dit gebied. "Dat betekent dat we een speciale verantwoordelijkheid hebben, voor onze medewerkers en onze klanten. Er wordt juist van ons verwacht dat we een voorbeeld kunnen zijn en blijven voor de markt." Er zijn, in nauwe samenwerking met Windmill, concrete aandachtspunten geformuleerd voor het toekomstige organisatiebeleid: "Een meer proactieve, gestructureerde manier van werken richting onze klanten hoort daarbij. Dit past in een nog nauwere samenwerking met onze klanten."

Innovatie als basis voor veranderingen
De belangrijkste kritische succesfactor voor de implementatie van de nieuwe strategie is de mate van wendbaarheid waarmee het bedrijf zich kan aanpassen aan de markt en klantontwikkelingen. Edwin: "Een innoverende houding is daarbij van groot belang, je kan als bedrijf namelijk wel strategische keuzes gaan implementeren, maar dat mag niet leiden tot een verwijdering ten opzichte van onze bestaande klanten en markten. Zij moeten zich nog wel kunnen blijven herkennen in Machandel. Om dat afbreukrisico te kunnen mitigeren moeten we innovatief en creatief zijn."

"Diepte-investeringen vormen de pijlers onder de brug naar de toekomst"

Dit geldt volgens hem ook voor de ontwikkeling van nieuwe producten. "Samen met onze klanten kijken we naar consumententrends en onderzoeken we op basis van die trends naar nieuwe mogelijkheden om producten te ontwikkelen en te produceren. Dat is een intensief proces waar we steeds beter in willen worden."

Tijdens de verbouwing...
Gaat alles gewoon door. Daar is Edwin heel duidelijk over. Met respect voor het verleden, wordt er nu ook geïnvesteerd in andere aspecten van de bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling. "We gaan de volgende fase in. Interne communicatie is daarbij van groot belang, iedereen moet weten waarom we de dingen doen zoals we ze doen en gaan doen. Daarbij zijn er de afgelopen periode nieuwe mensen gestart binnen diverse afdelingen zoals sales, productie en productontwikkeling. Dit zijn voor ons diepte-investeringen die de belangrijke pijlers vormen onder de brug naar de toekomst."

Voor meer informatie:
Edwin de Boer
Machandel b.v.
Turfsteker 6
8433 HT Haulerwijk
Tel.: 0516 425020
[email protected]
www.machandel.com