Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joachim Nieuwhoff, HAK: Van de boomgaard naar de directiekamer

"Met samenwerken kom je verder dan met tenderen"

Tholen - De overstap van de vershandel naar de conservenindustrie lijkt misschien een stap terug in de tijd, maar voor Joachim Nieuwhoff, de huidige Directeur Supply Chain, Inkoop en Landbouw bij HAK, was het een stap vooruit. Vanuit de directiekamer van de groente- en peulvruchtenfabrikant zet hij zich in om de voedselketen duurzamer en transparanter te maken. De weg voorwaarts, zowel voor de conservenindustrie als voor de vershandel, ligt volgens hem in samenwerking binnen de keten. En dat levert niet alleen positieve resultaten op, maar ook positieve energie: zoals bijvoorbeeld dansende bananentelers bij Jan Linders.

Joachim Nieuwhoff

Wortels in de Betuwe
Voor Joachim is het essentieel om de anonimiteit uit de keten te halen. De basis daarvoor werd gelegd in de Betuwe, waar hij opgroeide en tien jaar lang een bijbaantje had bij een fruitteler. "Deze ervaring loopt als een rode draad door mijn loopbaan in de AGF", zegt hij. "Ik begrijp heel goed wat er bij een teler speelt, wat er gedurende de teelt kan gebeuren, of het nu gaat om ziektes en plagen, een hagelbui, prijsontwikkeling, of de arbeid."

Start in vershandel en retail
Na zijn studie Internationale Agrarische Handel aan de HAS in Deventer en een stage in Nieuw-Zeeland, vond Joachim in 1995 na een succesvolle stage bij Van der Watering in Breda, een exporteur in groenten en fruit, aldaar zijn eerste vaste aanstelling. "Ik kreeg een telefoon, fax en bureau, en weet nog goed dat ik na een half jaar al voor 1 miljoen gulden aan omzet had gegenereerd", vertelt hij. Zijn succesvolle start in de AGF-vers sector leidde hem later naar Edah Supermarkten, waar hij zich bezighield met de inkoop. Daar kwam hij in aanraking met de opkomende dynamiek van de retailsector. "We gingen steeds vaker rechtstreeks met leveranciers inkopen, zonder tussenkomst van commissionairs", legt hij uit.

Van internationaal naar lokaal
In 2008 stapte hij over naar SuperUnie. In de 12 jaar dat hij daar werkte, speelde Joachim een cruciale rol in het opzetten van een volledig transparante bananenketen. Van de bananentelers tot het verpakken, transporteren en rijpen van de bananen, alles werd onder eigen regie ingericht. Dit betekende veel reizen, maar hoe meer hij bezig was met verduurzaming op internationaal niveau, hoe meer hij zich begon af te vragen waarom er in Nederland zo weinig aandacht voor was. Deze gedachtegang leidde hem in 2019 naar The Greenery, waar hij dichter bij de Nederlandse telers wilde komen en meer voor hen wilde betekenen.

Verschil maken
Daarna werd Joachim benaderd voor de functie van inkoopdirecteur bij HAK, waar hij zijn visie op verduurzaming verder kon ontwikkelen. De focus ligt op samenwerking met telers. "Met onze A-merk positie kunnen we daadwerkelijk verschil maken", zegt hij. "Door telers te betrekken in de keten, komt er zoveel energie en plezier vrij", voegt hij toe. "Ik heb het meegemaakt met bananentelers die in de Jan Linders stonden te dansen, zo trots waren ze dat ze hun eigen bananen in het winkelschap zagen liggen. Datzelfde ervaar ik nu weer als een teler weet dat hij voor HAK produceert."

Afhankelijkheid
HAK is het enige Nederlandse A-merk in groente- en peulvruchten en een bedrijf waar de toekomst in het DNA zit. "De familie HAK begon in 1952, hun motto was 'leven uit afhankelijkheid'. Vanuit hun geloof beseften ze dat zorgvuldige omgang met de aarde essentieel is om toekomstige generaties dezelfde kansen te bieden. Het is mooi dat zo'n langetermijnvisie nog steeds in het bedrijf voortleeft."

Deze betrokkenheid zorgt ervoor dat het verhaal achter de producten beter aan consumenten is uit te leggen, en dat wordt steeds belangrijker, ziet Joachim. "Ook bij consumenten nemen zorgen over veiligheid en duurzaamheid toe, ze hebben bijvoorbeeld vragen over de langetermijneffecten van gewasbeschermingsmiddelen. Daarom zet HAK nu, na al eerder de stap naar 'On the way to PlanetProof' te hebben gemaakt, de volgende stap richting volledig biologisch." De balans vinden tussen wat de bodem aankan en wat de omgeving aankan, zonder in te boeten aan kwaliteit, is een essentieel onderdeel van zijn functie. "We moeten onze nek uitsteken en samen met de telers die volgende stap zetten. Door te kijken naar welke schakels waarde toevoegen, zorg je ervoor dat iedereen in de keten kan blijven bestaan. Met samenwerken kom je verder dan met tenderen", besluit hij.

Dit artikel verscheen eerder in vakblad Primeur, editie 9, 38ste jaargang.

Voor meer informatie:
HAK
Hendrik Cornelis Hakstraat 1
4283 KA Giessen
0183 446500
[email protected]
www.hak.nl